Log in
 Allround vorsteh...  
Namn: Erik
Datum: Onsdag den 2 Juni 2004 Kl: 09:54
Från vorstehklubbens hemsida:

PÅ GRUND AV SENT ÅTERBUD

David Fjällström
Vilhelmina
0940-12360

kattis.v@telia.com
Pris:

Pga sent återbud så finns hanhunden Fax till försäljning.Han är efter SUCH Rickardssons Varga och SUCH INTUCH SJCH Gyvellunds Terve.Alla valpar besiktade utan annmärkning.På bilden är Fax 6v men är nu 8v och är leverans klar nu.Vid förfrågningar ring 0940-12360 kolla även hemsidan http://hem.passagen.se/vargadavid/
Klicka på kameran nedan för att se fler bilder.

Kolla Terve:

http://www.pcskog.skogomark.se/salut/tervejakthund.htm

Namn: chrille
Datum: Tisdag den 1 Juni 2004 Kl: 23:52
Underlagat spelar ingen roll. Viktigare då är att föräldradjuren verkligen används så som du vill använda din vorsteh. Det finns alldeles för många vorsteh idag som bara kan jaga fågel. Den avelsstrategi som rått i vårt land under många år har medfört en ny typ av vorsteh: pipiga, nervklena hundar som i och för sig kan springa fort, men är mer förklädda pointrar än riktiga vorstrar.

Är du dessutom ute efter grovjobbaren strävhårsvorstehn så vill du ha en hund som har nerver nog att sitta tyst och vänta på apportkommando när fåglarna faller, tyst iaktta räven som går undan för drevet. Då räven skadskjuten går undan vill du ha en hund med verklig rovviltsskärpa som avlivar. Då du jagar änder i oktober vill du inte ha en vekling som tycker att det är för kallt i vattnet osv.

Kolla upp föräldradjuren noggrant! Köp aldrig valp efter hundar som piper under jakt! En sådan hund blir aldrig en riktig allround vorsteh. Valphänvisare kan hjälpa dig hitta parningar som passar.

Lycka till!

Namn: Per
Datum: Tisdag den 1 Juni 2004 Kl: 14:32

Tänker mig skaffa Strh. Vorsteh till nästa vår. Har surfat runt en del på internet och noterat att många Strh. Vorsteh bor/meriteras i norra Sverige på fjäll och skogsprov. Jag bor på Gotland och vill ha en Vorsteh som jagar bra på fält, apporterar änder, klarar svåra eftersök etc. Det vill säga en "klassisk" Vorsteh Min fråga är om "underlaget" vid jaktprov spelar någon roll. Kan jag välja hund efter föräldrar som meriterats på fjäll och ändå få en hund som jagar bra på en vanlig hederlig åker?

Hur stor vikt bör jag lägga vid att hundarna meriterats vid fullbruksprov?

MVH /Per

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida