Log in
 Piper och gnäller...  
Namn: "Ettan"
Datum: Tisdag den 1 Juni 2004 Kl: 22:56
Håller med "låter enkelt", det går ibland inte att få bukt med pipande och gnällande. Finns det något värre än att gå en hel dag på t ex ett jaktprov och lyssna på en hund som piper och gnäller, och ibland till och med ylar när det händer något? Ett sådant beteende skall domaren notera i kritiken, det är INTE önskvärt och tyvärr ärftligt i vissa linjer.

Namn: Spkompis
Datum: Söndag den 30 Maj 2004 Kl: 02:22
Spanielvän! Du skriver precis det ärrta! Studera ditt eget bettende precis når din hund är kung och tyst! Och fortsätt så! Det finns tyvärr inget unviveralmedel mot pip, utanhitta din och dins hund slösning!
Spanielkompis

Namn: spanielvän
Datum: Söndag den 30 Maj 2004 Kl: 01:49
Stefan, avgörande är alltid dina reaktioner på hennes beteende. Om du tänder till kan du stressa henne, om du ignorerar finns inget som garanterar att hon varvar ned, studera dig själv och ditt beteende i dom lägen hunden gör det du vill, utnyttja dina slutsatser därifrån för att inte experimentera för mycket.

Namn: Låter enkelt
Datum: Fredag den 28 Maj 2004 Kl: 15:46
Vill bara säga att de troligen aldrig går helt bort, en del hundar är de helt omöjligt att få bukt med.
Då finns de bara en sak att göra.

Namn: Sixten
Datum: Fredag den 28 Maj 2004 Kl: 15:37
Hade och till viss del har samma problem med en münsterkille. Han stressade uppsig i olika situationer så det fann inte makt i världen att själv ha sina nerver under kontroll. Jag kom till rätta med det hela genom att sätta hårdare krav och dressyr på hunden. När han började så sa jag direkt "fot", och då var det millimeter precision som gällde. Om han gjorde fel så korrigerade jag ordentligt med ffa. rösten. När det gick bra så började jag oxå träna stadga och inkallning. All träning varvade jag med grupp och ensamträning med hunden. Det tog ca. tre-fyra veckor sen slutade han tok-gnälla. Ibland sätter han fortfarande igång med då är jag snabb som satan att ge honom ett jobbigt kommando. Jag tror att om man tränar en sak nog mycke så är det tryggt och lugnt för hunden att koncentrera sig på detta och det är avslappnande.

Namn: Lotta1 (igen)
Datum: Fredag den 28 Maj 2004 Kl: 13:42
Ojoj, bäst att rätta sig själv, ja, det är några stavfel, "förstod", ska det vara.
Och så kan jag förtydliga mig genom att säga att passivitetsträning kan användas för att träna just passitivitet om man vill det, och för att kunna få tillfällen att korrigera gnället.
Men just att "trötta ut" eller "vänta ut" hunden tycker jag verkar omöjligt, i alla fall med de hundar jag har haft.
Det tror jag var allt ;-)

Namn: Lotta1
Datum: Fredag den 28 Maj 2004 Kl: 13:31
Ja, här kommer ett annat sätt att hantera detta problem. Sedan är det upp till dig Stefan att "Känna" vad du själv vill prova.
En av mina pointrar började också pipa när hon såg andra hundar ut "flocken" jaga. Eftersom detta inte är något jag vill ha befäst, det förstör ju fågelsituationer och är fruktansvärt irriterande, tog jag snabbt ur henne det genom att tala om vad jag tyckte = röt i åt henne så fort hon sagt det första pipet. Snabbt som ögat alltså, så att hon förtod vad det var som var fel.
Min erfarenhet är att hundar som får hålla på att gnälla snart gör det i tid & otid och nästan är omedvetna om att de gör det, och då är det inte så lätt att lära dem av med det.
Ta tag i antignällträningen direkt alltså, men visst, passivitetsträning som Kristin beskriver kan man ju pröva men att "vänta ut" hunden och tro att de snart tröttnar är inget jag tror på.
Hur du än gör-lycka till!

Namn: Kristin
Datum: Torsdag den 27 Maj 2004 Kl: 23:45
Inget! Ge inte din hund uppmärksamhet - det är ju det hon söker "vill vara med" Utan träna henne på att sitta overksam då du gör saker hon tycker är intressant.
Gärna i början när du vet att hon (redan)är trött (både fysiskt och psykiskt).
Du får säkert flera tips o kanske andra har annan uppfattning än jag?
Lycka till

Namn: Stefan
Datum: Torsdag den 27 Maj 2004 Kl: 22:44

Jag har en pointertik på 13 månader som stressar upp sig vid olika situationer.
Dessa situationer kan vara när andra hundar är ute på sök eller helt enkelt en träff med andra hundar när hon ska sitta lugnt stilla.
Hur ska jag göra för att slippa denna stress hos min tik ?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida