Log in
 Ssrk nya klubbemblem...  
Namn: Husse
Datum: Söndag den 30 Maj 2004 Kl: 01:21
Nu har man sett på den nya logon varje dag i ngn månad.
Jag kom på mig själv med att tycka att den är riktigt bra, nu när man blivit van.

Borde gå att få den bra även som bil-dekal eller som broderat märke för jackan.

Namn: Tyckare
Datum: Måndag den 24 Maj 2004 Kl: 11:23
Snacka om att göra en hel and av en fjäder . . .
Den som ser några större likheter mellan Danska Jägarförbundets logga och SSRK:s (förutom att det är en and i båda) har nog stora förutsättningar att göra en karriär som sagoförfattare . . .
Att sedan Sten gärna vill briljera med sina eminenta kunskaper i svenska må vara hänt. En logga är en logga och inte en informationshandbok. Det finns många exempel där en logga är en logga och inget annat. Ta Vikingline som kapade bort i stort sett alla bokstäver, är det korrekt svenska? Jag tycker det framgår klart och tydligt att det är en klubb för Spaniel och Retriever - men kanske är det där
problemet ligger . . .

Namn: Sten Ch
Datum: Lördag den 22 Maj 2004 Kl: 23:38
Inget att vara orolig för, Vänlig. De bryr sig inte, jag lovar. Det vore en helt annan sak om det gällt två konkurrerande företag. Försök lansera en läskedryck under namnet "Coola Cola" så får du se...

Namn: vänlig
Datum: Lördag den 22 Maj 2004 Kl: 22:39
Vem ansvarar för att kolla med danskarna vad dom tycker, denna panel är väl inte upphovsexperter (möjligen Sten då förvisso, i vart fall språk- och retorikexpert)

Namn: Emla
Datum: Lördag den 22 Maj 2004 Kl: 14:56
Ah! Hur kunde jag missa det *ha ha* Jag som nästan har beställt lappar från skrivihop.nu ;)

Namn: Sten
Datum: Fredag den 21 Maj 2004 Kl: 14:40
Ja, fy fasen, JK. Rena U-landet. Men faktum är att vore de verkligt traditionsbundna skulle engelsmännen använda flattar i större utsträckning. Innan labbarna tog över var det flattar som härskade på jaktproven i öriket. För hundra år sedan alltså.

Namn: JK
Datum: Fredag den 21 Maj 2004 Kl: 11:51
Husse, du vidrörde ett ämne som jag kan diskutera med dig!
Att inte flattarna används i England beror på att både Engels-männen, och -kvinnorna är väldigt konservativa!
De kör som sagt fortfarande på vänster sida av vägen, använder tum, och fot och withwortgängor, och sist oljerocken är fortfarande det modernaste plagget i jaktgarderoben:) Att det är ett fattigt land, det ser man på de magra tunna labradorerna, och att maten är ursle därför får folk dricka sig mätta på pubarna innan äter sin fantasilösa fish and chips....:)

Datum: Fredag den 21 Maj 2004 Kl: 11:20
Lysande Sten !
Jag bockar och bugar.

/Husse

Namn: Frank-T.
Datum: Fredag den 21 Maj 2004 Kl: 10:41
Det var språk att fatta!

Datum: Fredag den 21 Maj 2004 Kl: 10:12
Tydlig förklaring för "trögfattad Husse":

Bindestrecket är viktigt för förståelsen (och den språkliga korrektheten). Själv skulle jag tex inte vilja beskrivas som "hund och kokboksförfattare" enär jag varken skäller eller viftar på svansen. Däremot vore det inte helt fel att kalla mig "hund- och kokboksförfattare" eftersom jag skrivit böcker av båda slagen.

Beträffande särskrivningen "Retriever klubben" handlar det om en av de värsta spyflugorna i svenska språket, alltså särskrivning av sammansatta ord.

Svenskan är överlägsen tex engelskan i åtminstone ett par avseenden.

Ett av dessa är att vi mycket lätt kan bilda ord genom att skriva ihop två ord och därmed göra saken lättare att förstå. Exempel? "Engelsklärare". Men särskriver man blir det "engelsk lärare" och det är som bekant en helt annan sak. Engelskan har inte denna bekväma möjlighet att bilda sammansatta ord "English teacher" måste därför omskrivas eller åtföljas av en förklaring om det inte ska missförstås.

Jag har inget emot utländskt inflytande i språket om det medför förbättringar. Men särskrivningar och utelämnade bindestreck gör det aldrig. "Dumsnut" kan möjligen vid enstaka tillfällen vara likvärrdigt med "Dum snut", men det är en jäkla skillnad på "Rökfritt" och "Rok fritt".

Datum: Torsdag den 20 Maj 2004 Kl: 19:52
Nja JK, retrieverklubben eller retriever-klubben, det är nog tveksamt om jag håller med dig...

Å andra sidan; vad f-n dillar vi om egentligen ???
Hitt på ett intressant ämne där vi kan debattera ordentligt !
Tex. varför flattar nästan inte alls används i England vid apportering . Kan va nåt JK ?? :-))

Datum: Torsdag den 20 Maj 2004 Kl: 18:15
Om det ska var korrekt så ska det väl vara så här:
Svenska Spaniel- och Retriever-klubben ???

Datum: Torsdag den 20 Maj 2004 Kl: 17:51
"bindestreck" ska det stå....

Datum: Torsdag den 20 Maj 2004 Kl: 17:49
Sten.
Förklara en gång tilloch TYDLIGT för en trögfattad Husse, vad som är fel i texten på loggan.

Vill du ha ett bindestereck efter "spaniel" ?

"Svenska Spaniel-och Retrieverklubben" ? mot nuvarande
"Svenska Spaniel och Retrieverklubben"...

Help me out here...

Datum: Torsdag den 20 Maj 2004 Kl: 17:19
Jag rapporterade felet till kansliet för ett tag sedan och loggan kommer att ändras så att där står rätt, alltså Svenska Spaniel- och Retrieverklubben. Hoppas jag...

Namn: labrApport
Datum: Torsdag den 20 Maj 2004 Kl: 16:42
Nja, inte tycker jag att loggan är så värst lik så att någon kan åberopa upphovsrätten.

Däremot är det trist att texten är särskriven.

Datum: Tisdag den 18 Maj 2004 Kl: 23:50
Kolla själv på loggan, Emla!
Ledtråd: Vad är Svenska Spaniel? Retrieverklubben fattar jag vad det är.

Namn: Emla
Datum: Tisdag den 18 Maj 2004 Kl: 22:48
Sten: Kläm fram med det nu! Nu blev jag nyfiken :-p

Namn: apport
Datum: Tisdag den 18 Maj 2004 Kl: 20:53
kan inte det bli en dyr historia när man snor en logga ?

Datum: Tisdag den 18 Maj 2004 Kl: 18:55
Håller med om att den är mycket lik Danmarks Jaegerforbunds loggA (http://www.jaegerforbundet.dk/382?SESSION=d3dce7977e6f01dfb711e2388ec391e9, men jag har reagerat på en helt annan sak. Har ingen annan märkt att den innehåller ett fel?

Namn: heureka
Datum: Torsdag den 13 Maj 2004 Kl: 21:03
Kolla på Danska jägarförbundets logga, det är banne mig likt alltså.

Namn: vänlig
Datum: Onsdag den 24 Mars 2004 Kl: 21:45
Loggan är snarlik en etablerad jag nyligen sett, undrar om det kan medföra problem ?

Namn: Guru
Datum: Måndag den 22 Mars 2004 Kl: 19:28
Jag tycker jag anar en viss avundsjuka när det gäller den nya loggan. Det är ju alltid lätt att kritisera, men att komma med egna förbättrade förslag är destå värre!
Jag tycker den nya loggan är jättefräsch. Att den inte syns på andra bakgrunder än vit må va sant, men det är väl bara att placera den på en vit "platta" så är det löst.
"Förminska loggan så den försvinner" är oxå ett inlägg,
men hur liten ska du ha den? Klart allt försvinner om du minskar det tillräckligt, men i de sammanhang en logga används ser jag inga problem.
Jag tycker det är helt rätt med en logo och den speglar ett modernt och fräscht SSRK. Nu gäller det bara att leva upp till det!

Namn: TML
Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 22:49
Jag har inte varit med så länge så kanske kan jag inte se helheten och vinsterna med att vara ihopslagna på samma sätt som de lite mer erfarna. Vad brukar man bära fram för argument? (förutom tradition)

Namn: Tekla
Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 22:26
Nu TML kom du in på en intressant sak - du tog upp min tråd (vilket gör att detta ämne kanske inte passar in under denna tråd).

SSRK har blivit en koloss på lerfötter. Man kan läsa på hemsidan att det är 29TUSEN medlemmar nu (om man räknar ihop avdelningar och rasklubbar varav många naturligtvis är dubbelanslutna). Delar man klubben mellan rasgrupperna måste detta gagna alla, tycker jag. Två smidiga organisationer som var och en kan ta tillvara både raserna och medlemmarna på bästa sätt. Idag ska alla i de olika styrelserna, både huvudstyrelse och ute i landets avdelningsstyrelser, beakta båda rasgruppernas särintressen och inte alltid är rasrepresentationen speciellt stor där (retrieverfolket har oftast stor majoritet).

Ingenting alls mer än nostalgi och historia binder ihop rasgrupperna. Proven är olika och utställningarna är ju lika för alla raser.

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 22:10
När vi ändå är inne på det: Varför ha spaniel och retriever inom samma klubb? Vi har ändå olika jaktprov. Är det pga av den irländska vattenspanieln som får var med på båda? ;-)

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 21:47
Oh nej. Men jag har vissa kunskaper i branschen, så att säga. Vet hur en logotype bör vara konstruerad för att passa i olika lägen, t ex i olika storlekar. Denna logga går inte att förminska utan att en kvalitetsförsämring sker och det visar på att originalaren och/eller ansvariga inte tänkt på den saken. Vilket tyvärr också vittnar om (tycker jag) att man inte insett konsekvenserna av en ny logggas användbarhet i kanske 30-40 år framåt. Om nu inte SSRK delas i två klubbar inom en snar framtid... då upphör ju SSRK och loggan försvinner av sig själv.

Lika förbaskat är loggan snygg på en vit sida.

Tycker Tekla

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 21:04
Ge dig, Tekla... :-)

Du verkar föresten ganska väl insatt själv i den nya logons för och nackdelar.
Har du varit inblandad själv på ngt sätt ?

"Förminska loggan så att anden försvinner" är ju inte det första man tänker på precis... ?

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 20:03
Aha Husse - du var, med andra ord, en av de som lämnade in ett bidrag???

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 17:09
Tekla, försök läsa mellan raderna :-)

Om jag säger så här: Jag har bara sett ett bidrag innan den nya logon släpptes härom dagen..

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 17:06
Påminn mig JK, påminn mig.....:-)

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 08:29
Husse, tänker du på Liverpool? ;)

Datum: Tisdag den 9 Mars 2004 Kl: 00:45
Husse, då verkar du vara väl initierad. Har du sett förslagen eller känner du bara någon som bidragit med förslag? Jag undrar också hur de övriga såg ut men det får vi aldrig reda på.

Datum: Måndag den 8 Mars 2004 Kl: 21:46
Tja... Det fanns nog en och annan logga av bidragen som var stiligare, om ni frågar mig :-))
Men va f-n..., har man varit looser i snart 40 år, så kan man väl inte vänta sig att det skall vända i en sådan här tävling :-(

häls. Art O Graphic alias Husse

Datum: Måndag den 8 Mars 2004 Kl: 16:03
Tekla-> Ajdå, missade detta helt! (Apportören 2003-1 sidan 31, ser jag nu) Jag som älskar att rita och illustrera.... Här har jag gått och gnällt och så har man efterlyst just detta. Varför inte lagt ut en förfrågan på hemsidan där den hade synts bättre?

Loggan är fin men det är just bara en "brevpapperslogga".

Datum: Måndag den 8 Mars 2004 Kl: 15:34
I Apportören för ett år sedan var ett upprop till alla att komma in med förslag till ny logotype. Endast tre-fyra stycken förslag kom in, har jag hört.
Jag tycker loggan är snygg men den blir inte vacker att använda på annan bakgrund än vit. Då försvinner den ljusgrå anden. Dessutom blir det svårt med att göra pins... om man inte ska ha den som ett stort hängsmycke runt halsen. Den ljusa anden försvinner så gott som helt när man kraftigt förminskar loggan och det är något som ansvariga nog aldrig tänkte på.

Datum: Måndag den 8 Mars 2004 Kl: 09:22
Ja, loggan är en förändring till det bättre. Innan var det lite trist att det fattades en hundsort på bilden. Anden blir en bra symbol för attt understryka den jaktliga biten i klubben.

Annars är jag en annhängare av starka färger och desstom gärna sett att loggan blev cirkelformat eller inramat, istället för en text som kanske flyter ut för mycket. Hade jag veta att att man fick lägga in förslag så hade jag själv bidragit med något.

Namn: Birgitta
Datum: Måndag den 8 Mars 2004 Kl: 08:30
Snygg logo tycker jag. Nya hemsidan är trevlig, gillade den förra också men det är alltid kul med lite nytt. Speciellt när det är lättnavigerat och enkelt.

Namn: Ann-Sofie Johansson
Datum: Måndag den 8 Mars 2004 Kl: 00:07

Har ni sett att SSRK har fått nytt klubbmärke? Till på köpet ny hemsida.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida