Log in
 Grilla vildsvin...  
Namn: Charlie
Datum: Tisdag den 2 Mars 2004 Kl: 09:11
Gå in på www.sjunkarod.com - där har du bland annat en del recept och marineringstips. Går inte jakten riktigt som du tänkt dig behöver du kanske inte komma hem tomhänt heller...

Namn: chivas
Datum: Fredag den 27 Februari 2004 Kl: 12:31
Glöm för all del inte att veterinärbesikta köttet så det inte innehåller trikiner.
Har man fått trikiner i sej är det kört sen.
Döden kommer som en befrielse stod det i en gammal bok om trikiner.

Datum: Fredag den 27 Februari 2004 Kl: 11:30
Finns ett talesätt. Sälj inte skinnet innan björnen är skjuten.
Här lagar man maten innan grisen är död ;)

Namn: strävhåret
Datum: Fredag den 27 Februari 2004 Kl: 11:18
Hur stor eller gammal gris smakar inte bra? Kan man tillämpa den gamla 40 dygnsgradersprincipen för hängningen av köttet? När man flår en sån där vildsvin är det väl, antar jag, rätt mycket fett innanför skinnet. Skall man då skrapa bort det eller låta det sitta kvar. Kanske smakar dåligt. Det där fettet smakar ju inte bra alls från ett rådjur t.ex. Å andra sidan, om det inte smakar dåligt, så lär det bli riktigt härlig fräs på grillen om det får sitta kvar. Som Ni förstår kommer jag inte att räkna några viktväktarepoäng när dessa anrättningar skall tillagas. Köttet kommer att grillas och avnjutas som det är med en grön tuborg. Andra bra recept mottages dock gärna.

Namn: Johan
Datum: Fredag den 27 Februari 2004 Kl: 02:52
Och ett tips till. Skjut inte en för stor gris. Ej ätbar!!

Namn: Melker
Datum: Torsdag den 26 Februari 2004 Kl: 14:11
Försök inte...

Nedläggs en smaskig gris nu kommer köttet aldrig att finnas kvar till sommarens grillkvällar ;-)

Så fort den hängt klart blir det dags för den gamla klassikern vintergrillning i förrådet :-D

Namn: eva
Datum: Torsdag den 26 Februari 2004 Kl: 13:28
som chivas säger... rök köttet först, sedan på grillen. marinera gärna däremellan med någon "smoked" marinad,supergott! de flesta styckningsbitarna blir mycket välsmakande på detta sätt, fast jag gillar ffa revbenen. får bu bitar över som ej passar på grillen, med samma förbehandling kan du strimla köttet och använda som wokkött........ häls eva

Namn: JK
Datum: Torsdag den 26 Februari 2004 Kl: 12:45
strävhåret, kom med din maildress så ska du få hela paketet från en gammal grisdödare :)

Datum: Torsdag den 26 Februari 2004 Kl: 12:38
Jag har grillat hel gris en gång. om du skjuter en liten gris så lämna in den för lätt rökning sen grillar du den över öppen eld en fin sommarkväll med massa pilsner.
Klart du kan stycka själv, finns bra böcker att följa annars gör du som jag, styckar i bakskånk,mittskånk och framskånk.

Låren är mest mat på men helgrillat är en höjdare.

Namn: strävhåret
Datum: Torsdag den 26 Februari 2004 Kl: 12:33

Vi är några grabbar som tänkt åka ut till ett gods för att nedlägga varsitt vildsvin. Främsta anledningen är att vi vill ha något gott att lägga på grillen i sommar. Nu är då frågan hur man bäst tillvaratar köttet. Vilka bitar kan man använda till att grilla? Och vidare vill jag gärna ha förslag på hur man bäst tar reda på det kött som inte går att grilla? Är det nödvändigt att låta en slaktare stycka?

Är det någon som har erfarenhet av detta vore jag mycket tacksam för lite "matnyttiga" tips.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida