Log in
 Resa sig vid kvarsittning...  
Namn: Linda A
Datum: Måndag den 1 Mars 2004 Kl: 15:22
Tack ska du ha Emla! :-)

Namn: Emla
Datum: Måndag den 1 Mars 2004 Kl: 14:27
Grattis!! :D (Ändå...)

Datum: Måndag den 1 Mars 2004 Kl: 11:24
Vi fick 159,5 poäng. Ett litet retligt halvt poäng från 1:a pris :-)
Fick 10 på inkallningen, bra va?! :-) 9½ på läggande unger gång och 9½ på ställande under gång. 8:a på hoppet. Linförighet (6½) och frittfölj (7½) är det vi få jobba på.
Anledningen till neddragingen av helheten på poängen var att hon reste sig när jag bar på väg tillbaka på platsliggningen. Där blev vi av med 15 poäng. Hon låg hela tiden ut men satte sig upp när jag var på väg tillbaks till henne pga en hund från platsliggningen i en annan grupp rusade förbi vår grupp.

Mvh Linda A

Namn: Flatmatte
Datum: Torsdag den 26 Februari 2004 Kl: 14:45
ja, ja självklart beröm även under tiden hunden gör rätt. Varför blev man inte pedagog tro :-)
Sneda sittningar tränar jag när jag är ute och går, exempelvis intill ett staket där det inte finns plats att "vika ut" baken. Det har funkat jättebra. Och belöningen med vänster hand där godiset lämnas från handen när hunden befinner sig i just den position där du vill ha den.

Datum: Onsdag den 25 Februari 2004 Kl: 07:59
Blir jag irriterad då slutar vi. Det är ju mig det är fel på ändå och inte hunden så då ska det inte gå ut över henne! :-)

Datum: Tisdag den 24 Februari 2004 Kl: 17:55
Jo det är rätt så svårt att lära om... Hundarna blir mycket förvirrade, så man får ta det lugnt och inte blir arg eller irriterad :)

Datum: Tisdag den 24 Februari 2004 Kl: 09:25
Tack!

Jag ska flytta godiset från höger till vänster ficka och belöna med vänster hand så kanske det rättar till sig något. Att jobba bara med sittningarna har jag börjat lite, men hon verkar bli frustrerad dels för att hon förmodligen inte förstår och dels för att det inte händer mer.

Mvh Linda A

Namn: sara
Datum: Måndag den 23 Februari 2004 Kl: 20:55
Linda: Ja, det var verkligen snabbt marscherat från kvarsittning till ledarskap. Dom två mest missbrukade orden inom hunderiet är "ledarskap" och "kontakt", ibland (kanske inte just i detta fall) tror jag att dom börjar bli till skällsord.

Datum: Måndag den 23 Februari 2004 Kl: 17:32
Hon sitter med 99% säkerhet så för att hon vill vrida sig emot belöningen! Oftast så kommer den från höger hand ;D

Jag skulle inte pilla i det nu innan tävlingen. Men om du långsiktigt vill lägga upp det så får du träna en ny "ingång". Träna rakt sittande som ett separat moment och lägg inte ihop det med något annat till en början. Då kan hon få en negativ känsla för t.ex. inkallningen.

Antingen så korrigerar man hunden när den sätter sig snett eller så tränar du med godis i vänster hand och visar hur hon ska gå runt (om du har att hon kommer direkt in på vänster sida så måste hon ju slå en liten cirkel för att komma runt) och precis hur du vill att hon ska sitta. Dvs rakt.

Klicker kan också vara ett bra hjälpmedel om du vet hur du ska använda det. Jag skulle inte använda korrigering om jag inte vet till 110% att hunden vet vad som krävs, och det krävs träning ett bra tag innan de vet det.

Gör till en vana att belöna med vänster hand och nästan utsträckt en armlängdsavstånd (lite beroende på vad som krävs för just din hund) Sen växlar man så att de inte vet vart belöningen kommer ifrån. Ibland kan man kasta godisen åt det håll som man vill att de ska vrida sig mer åt. Det kanske till och med blir en extern belöning ibland!!

Datum: Måndag den 23 Februari 2004 Kl: 16:13
master: så vi gick från att min hund reste sig för första ggn på länge på en kvarsittning till att hon aldrig haft en ledare. Det var bra jobbat!
Tror du jag hade frågat om råd om jag trodde felet låg hos hunden. Givetvis missförstår hon något jag gör, det var ju också det jag frågade om. Kan ju berätta att vi tränat kvarsittning lite då och då sen jag frågade, och hittils har hon inte rest sig. Och tänk hon som inte har en ledare, hur har detta gått till??? :-)

Namn: master
Datum: Lördag den 21 Februari 2004 Kl: 01:26
Det gör hon nog lite för att demonstrera tror jag,Många hundar som uppför sig på det sättet är missförstådda,har inte haft någon ledare över sig.Då kan man inte skylla på hundarna som så många gör för till 90% så beror mycket på hundägarna och hur dom förvaltar materialet.

Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 09:27
Huvudsaken hunden tycker det är roligt. Blir det till ett tvång och hunden blir låg och inte roas av det längre är det inte kul att jobba heller.
Jag berömmer henne när jag står ute och hela vägen tillbaka. Jag har tränat på bara kvarsittningar sen jag skrev mailet och inte en enda gång har hon rest sig. Jag har gått runt henne, fram och tillbaka men inte gjort en enda inkallning. Bara hoppas att det håller i sig.

Hur kommer man rätt med de sneda sittningarna? Hon sitter med rumpan utåt alltså lite snätt vänd mot mig.

Namn: Melker
Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 17:53
Emla, det var inte min avsikt att lägga prestige i vilket hundintresse som är "fiiinast" utan mer en reflektion över vad olika människor tycker är roligt.

Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 14:44
Det är de små små slipningarna som gör det hela så roligt och till en utmaning :) Hundarna skiter oftast i vad de får göra, bara de får jobba! Det är snarare vi människor som sätter prestige i vilken "sport" vi tycker är finare än den andra. Dock krävs det en hund med mycket motor för att klara av de högre klasserna. Oftast är de de hundar som är för nerviga och för heta för jakten som är de riktiga ässen! Tänk istället att det är himla bra att det finns en sysselsättning för alla så dessa arbetsglada hundar slipper sitta hemma jämt bara för att de piper på jakten...

Namn: Michael
Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 13:33
Emla, Flatmatte,

Hunden ska ha beröm när den gör rätt, inte efteråt, Ni säger att man sätter hunden, går iväg en bit och så tillbaks och DÅ rosar hunden. Hunden gör inte rätt när förare kommer tillbaks, hunden gör rätt när den sitter kvar , det är DÅ den ska ha ros…..Om den skulle bli ”till sig” av ros på distans och försöka resa sig så kan rosen snabbt gå över i ett rappt nej!!!

Men Melker då, menar du verkligen att du tolererar sneda sittningar på fjället??? :)))

Michael

Namn: Melker
Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 11:27
"sneda sittningar"??? Ja tänk vad våra hundintressen kan vara olika;-)

Sitt och stanna kvar är dock användbart t ex när hund nr 1 står och man inte vill att nr 2 ska vara i vägen eller hjälpa till vid resningsorder.

Jag brukar kombinera, sitt, inkallning och lite motion på en öppen rak, otrafikerad grusväg. Jag sätter hundarna i ena änden och tar sedan bilen 800m till vägslutet och visslar sedan in dem. Man måste dock tänka på att ha medvind till hundarna annars hör de inte visslingen och då får man åka tillbaka och hämta dem.

Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 07:58
Hej!

Tack så mycket för era tips. Vi var och tränade lite igår på klubben. Hon som tittade på mig menade på att jag förmodligen gått för fortfram för att Moa lärt sig så snabbt. Jag har helt enkelt varit för säker på att hon kan allt bara för det gått så bra. Ställandet under gång var inte så säkert som det varit heller samt hade hon många sneda sittningar så där är en del att gå tillbaka på och träna upp igen.

Mvh Linda A

Namn: Merlin
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 16:59
Linda, fundera först på varför hon inte satt kvar. Var det av osäkerhet hon reste sig så ska du undvika korrigering och bara jobba på att hon ska känna sig trygg när du lämnar henne. Och göra precis som du gjort, inte kalla in utan gå tillbaka till henne. Och självklart mycket beröm när hon gör rätt. Backa i träningen, gå inte ifrån för långt och låt henne inte misslyckas, det ger bara mer osäkerhet. Om du vet med dig att du har gått för fort fram så se upp så du inte ställer för stora krav på henne. Det finns många som aldrig kommer längre än till klass 1. Hunden lägger av och vill inte.

Inkallningen kan du ju fortsätta träna separat när som helst, när hon springer och leker t.ex.

Om det inte går bra på nästa tävling så gör det ju ingenting! Det finns fler tävlingar, se till att ni har det kul tillsammans på både träning och tävling så löser sig problemet ska du se!
Jag tror inte att det är helt ovanligt att egna tävlingsnerver spökar till det så här före en tävling. Något funkar helt plötsligt inte alls, man får stora paniken och det känner hunden direkt och så låser det sig och allt blir fel.
Ta det bara lugnt, backa tillbaka, hjälp din hund och beröm och stötta så fixar det sig! Lycka till!

Namn: Flatmatte
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 15:13
Här är mitt tips som jag sjlälv provat. Sätt hunden, gå ifrån bara ett par meter så att du lätt kan korrigera henne. Kalla bara in någon av gångerna, de andra gångerna går du tillbaka och berömmer, och som någon här skrev nyss, beröm bakom henne så att hon inte strävar mot dej. Sådant här brukar dyka upp när man gått för fort fram i träningen. Det gäller alltid att gå tillbaka och få varje liten del i momentet att sitta stenhårt innan man går vidare. Det är så himla lätt att rusa iväg om man har en hund som är lättlärd. Lycka till på tävlingen, det går säkert bra! Hör gärna av dej igen med resultatet :-)

Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 15:03
Kalla inte in henne vid sittande fram tills tävlingen och blir för all del inte arg om hon gör fel. Det kommer bara att innebära att hon smyger ännu mer bakom dig för att göra dig till lags.

Låt henne sitta. Gå tillbaka och beröm och belöna bakåt. Dvs hon får resa sig och ta belöningen bakom där hon satt. Du vill ha dragning bakåt, inte frammåt.

Testa dagen innan tävlingen att göra en korrekt inkallning.

Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 10:30
Överträning är nog ingen risk, vi tränar aldrig mer än två ggr i veckan max en halvtimme på moment.
Tack för tipset!

Mvh Linda A

Namn: chivas
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 09:48
Ja du, hur mycket man ska träna innan tävling finns det många tankar om.
Jag vet inte vad som är bäst, träna 5 minuter 3 gånger om dagen på detta moment, sen är det bara att hoppas att det sitter.
Överträna inte detta moment nu så hunden till slut blir hämmad.

Sans och balans.

Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 09:42
Hej, tack!

Vi ska tävla nästa lördag så det känns lite pirrigt att ha ett moment som helt plöstsligt inte sitter. Bara träna sitta kvar fram till tävlingen kanske?

Mvh Linda a

Namn: chivas
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 08:35
Reser sej hunden och smyger efter dej vid sitt stanna kvar så gå tillbaka till hunden med raska steg ta tag i hunden och sätt tillbaka hunden på utgångsplatsen.
Korta sen ner avståndet hur långt du går ut vänd tillbaka beröm när hunden sitter kvar.

Gå tillbaka lite i träningen så kommer det nog lösa sej ska du se.

Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 08:31

Hej!

Jag och Moa tävlade i 1:an för första ggn i november och fick då 172 poäng och ett förstapris. Det har gått bra med fortsätt träning på momenten lite då och då.

Problemet jag upptäckte igår var att hon flera ggr reste sig och smög efter mig, när jag gick i väg för att göra inkallning. Jag har gjort på samma sätt varje gång. Sagt stanna, gått iväg med höger ben först och tagit ett steg snett ut.
Varför följer hon efter nu mån tro? Säker tre ggr fick jag ta tillbaka henne till utgångsläget och göra om innan hon stannade kvar. Då gick jag ut och belöndade för att hon satt kvar och struntade i inkallningen.

Vad har ni för tips och förslag till mig?

Mvh Linda A

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida