Log in
 Vad är ni för djurplågare...  
Namn: kenny starfighter
Datum: Onsdag den 14 April 2004 Kl: 11:55
Jag har mina 12 Leonbergers i tillsammans i en jätteliten bur 30 timmar per dygn men eftersom de har obegränsat med ostbågar där inne så anser jag inte att de lider. Midommarafton och Julafton får de vara lösa och springa runt inne på den lilla toaletten.
Ska skaffa en ponny oxo som jag ska ha i förrådet. Klas ska den heta.

Namn: Frank-T.
Datum: Lördag den 21 Februari 2004 Kl: 21:50
Chivas, du har helt rett, men det er ingen mening at du forsöker forklare det der for folk som tror en hund mår best av å vandre runt i en hel villa, og ha koll på hvert eneste medlem i flokken.

Merlin, du maler opp ditt eget lille skrekkscenario, der hundburen er som et lite svart hål, der jycken for evigt er forlatt og skrekkslagen i sin egen avföring. En bortglömt, vanskött fyrbent venn som bare sitter der og håper at noen (kanske Merlin) kan komme og öppna den dörren. Du kan ikke generalisere på den måten, at sånn er det burer fungerer for deres ägare. Der jeg bl.a. ser burer fungerer ypperlig er når folk reiser mye omkring med sine hunder, t.ex. på jaktpröver, og man ikke vil at hundene sover i bilen. Buren settes opp på nytt sted og er med en gang hundens trygge plass. Burer kan fungere veldig bra, der hundene trives aller best.

Og for å citere Martin Luther: "Om alt som kan misbrukes skal forkastes, så må alle kvinner slås ihjäl og all vin helles i Rhinen.."

Namn: chivas
Datum: Lördag den 21 Februari 2004 Kl: 21:09
Merlin,
Läs lite om vargar så kommer du förstå varför hundar gör på visst sätt.
Varför lägger sej en hund under bordet? jo trygghet, tak över huvudet så att säga.
När jag hade bur till min hund så gick den dit o lade sej självmant för det var trångt och "mysigt" dessutom kan hunden hålla bättre koll på sitt försvar så att säga om den har ett litet utrymme att försvara.
Min gammla hund lägger sej på det trängsta stället i huset när han vill vara ifred och han får sova i soffan om han så vill.
Dessutom är det ett bra sätt att få en hund rumsren, en hund gör ogärna ifrån sej där den sover.
Låter du en unghund vara i tex köket över natten så kommer den sova i ena änden och kissa i andra ändet av rummet.

Och misstolka nu inte allting att jag har haft mina hundar i bur för att få dom rumsrena.
Dom har legat i bur brevid min säng när dom var små för att olyckor inte ska hinna ske.

Namn: Anna
Datum: Lördag den 21 Februari 2004 Kl: 12:15
Merlin,du är ju helt fantastisk...

Namn: Merlin
Datum: Lördag den 21 Februari 2004 Kl: 11:45
Vad är det för larvprat, Frank?
En hund ska kunna koppla av utan att vara instängd i en liten bur. Jag har aldrig haft någon hund hängande efter mig dygnet runt. De kopplar av var som helst. Mina hundar får inte gå omkring och göra som de vill. Jag är deras flockledare, jag bestämmer. Det klarar jag av utan att förvara hundarna i burar. Jag lägger ner energi på att bygga upp trygghet, regler, normer och lydnad och har hundar som funkar i alla situationer utan att låsas in.

Som någon konstaterade i ett tidigare inlägg, det är dags att stanna upp och tänka till när man inte klarar av att ha hund utan att ha den instängd i en bur.
Och väljer hunden själv ett ensamt liv instängd i en liten bur kanske man ska sätta sig ner och fundera på vilket förhållande man egentligen har med sin hund? Om förhållandet är bra borde det vara hundens önskan att få vara med sin flock, inte bli instängd.

Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 23:15
Jeg har aldri sett så mye skitsnakk i en og samme tråd.
Jeg bruker ikke bur selv, men mine hunder er visserligen heller ikke noen soffagriser heller.

De förste gangene en valp/hund blir satt inn i et bur er den nok både usikker og lite imponert, men når den blir vant til buren og ellers jämnt blir tatt hand om og på alle andre måter får njuta sitt lille hundliv så er det ingenting som overhodet närmer seg djurplågeri. Det kan da knapt väre urimelig at hundägaren ikke behöver ha hunden i röven 24 timer i dygnet, og ikke skal vel hunden vandre runt og gjöre hva som passer den. Hvor forbannet uforsvarlig er det??
Enten man ber hunden om å legge seg på en matta i ett hörn, i ett bur (med eller utan dörr), i egen hundgård, boarding-kennel eller om man binder upp den, så betyr det ikke at jycken lever ett i undertryckt, djurplågande helvete.

Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 18:22
Chivas, det där med att hunden söker upp det trängsta som finns att sova i tror jag inte är någon allsanning. Varför skulle den göra det? Mina hundar har aldrig gjort det. Ärligt talat har jag aldrig träffat någon hund som går undan och klämmer in sig på trångt utrymme när den ska vila. Däremot känner jag många hundar som gärna delar sin flockledares sovplats, gärna sträcker ut sig i soffan eller ligger så den har koll på sin flockledare eller på ytterdörren.

Torkel, man förmänskligar inte sin hund genom att inte tycka att den hör hemma instängd i en bur. Tvärtom. Hunden är ett socialt flockdjur, det kan vi kanske vara överrens om?
Genom att regelbundet stänga in sin hund i en bur tar man ifrån den sin naturliga tillvaro som flockmedlem. Man bortser från hundens behov av att vara med sin flock.

Jag ser buranvändning som ett smidigt sätt för vissa att "ha hund". Det är bekvämt att kunna stänga in valpen hela nätterna och slippa pölar och söndertuggade saker. Det är bekvämt att ha hunden i bilen hela dagarna när man arbetar. Eller instängd i en bur hemma dagtid när man är på jobbet.

Men kom inte dragandes med att det är för hundens egen skull ni stänger in den i en bur, att den känner trygghet av att sitta ensam och inlåst, att den sitter instängd där av fri vilja.
Det är för eran bekvämlighets skull, inget annat. Det är inte för hundens skull.

Namn: Torkel
Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 15:37
Missbruk är missbruk, men man funderar lite över om de som kategoriskt avfärdar bur som plågeri har någon erfarenhet av ämnet. Dessutom kan man undra om hur det går att dressera hundar när man tror att det handlar om människor. Jag misstänker – visa gärna att jag har fel – att i den mest negativa skaran ryms några utan jakthundar, dvs hundar med motor.

Namn: JK
Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 10:04
Att ni orkar älta detta ämnet! :)
Det finns hur många som helst som har praktisk erfarenhet
och som definitivt alltid tänker på hundens bästa. Sen finns det en massa paragrafivrare som inte har mer "kött på benen" än sin egna känslor.

Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 09:52
Hundar söker av naturen upp det trängsta som finns att sova i. Lyan till vargen är ingen 8 rum och kök.
Min yngsta hund skulle gärna sova o bo i bilen om han fick han är helt frälst i bilen och stannar gärna i bilen så länge han får.

Datum: Fredag den 20 Februari 2004 Kl: 08:17
Husse, hunden är trygg på sin egen plats...javisst, men innebär det att den är trygg när den är inlåst i en bur?
Är den i buren av fri vilja om den är instängd där?

Burförespråkare talar emot sig själva när man hävdar att hunden är i buren av fri vilja och trivs där. Då är det ju inget problem. Montera bort burdörren! Då kan hunden ligga och trivas i sin bur precis när den vill, vill den inte ligga där så kan den gå därifrån. En stor skillnad på frihet.

Husse (och övriga burförespråkare), om du skulle bli inlåst i en bur på nätterna och inte kunde gå därifrån när du vill, skulle du se det som att du var där av fri vilja bara för att du gick in i buren själv? Du kanske rent av inte hade något annat alternativ? För det har inte hundarna som "är i buren av fri vilja".
Går de inte in själva så tvingas de in när grinden ska stängas. Och en hund lär sig och är tyvärr anpassningsbar.

Namn: Husse
Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 22:30
Sluta nu...

Hundar som sover i bur på natten gör det ju oftast av fri vilja ! De går och lägger sig i buren, som är = en korg.
Ingen som helst skillnad, förutom att de har tak över huvudet i buren, vilket kanske ger mer trygghetskänsla.

Och hundar i bilbur... INSE att en hund är trygg på SIN EGEN PLATS ! Några timmar i bilen är INGET om hunden blivit tillvänjd vid att ligga där.
Jag har vänner som har hunden i bilen över natten när vädret passar, just för att hunden vill vara där.

Namn: nimbus
Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 21:53
Amanda - så jag skulle avlivat min labbe, när hon fick för sig att tugga upp köket när hon var ensam?! Vi spanade på henne, gillrade fällor osv men icke. Så hon åkte helt sonika in bur de timmar hon var ensam, och efter några veckor var problemet som bortblåst, och hon kunde vara ute på dagarna, precis som familjens övriga två hundar.
Hon är en fantastisk jaktkompis, tränings- och tävlingshund, och jag vill inte ha henne annorlunda. Inte så kul när hon drog våtrumstapeten från väggarna i grovköket dock...

Namn: Lotta1
Datum: Torsdag den 19 Februari 2004 Kl: 11:45
Bör man inte stanna upp lite och tänka efter vad som har gått fel om man måste ha hunden i bur i flera timmar för att den ska "arbeta bättre" och "avguda mig" ???
Eller har jag missat nått....?
Nej, jag har nog lyckats!!!
Mvh

Namn: Orre
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 15:08
Jag tycker att denne diskussion går lite som "katten kring het gröt". Vi alla som har lite med arbetande hundar att göra har stött på hundägare som i rent uppfostringssyfte använder bur, eller hur!?! "Om jycken har det tillräckligt tråkigt nu så kommer han/hon att arbeta mycket bättre och därtill avguda mig!" Känns diskussionen igen!?! Jag vet MÅNGA som förpassar hunden till bilbur eller liknande LÄNGRE TID (allt från hela nätter/ hela dagar till timmar) just för detta, detta är jag absolut inte ensam om att ha sett! Lite som elhalsband!

Namn: Amanda
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 15:02
Diana skrev:"Jag tror att det i vissa ENSTAKA fall kan vara det enda alternativet med bur om hunden är förfärligt stressad eller dyl. Men som sagt detta är enstaka fall."
Personligen måste jag å det starkaste poängtera att dessa hundar får det bättre ifall de avlivas! Att ha en hund regelmässigt i bur är inte något allternativ som gagnar hunden! Du behöver inte förmänskliga ett djur för att inse detta.

Pratar inte om ifall hunden självmant letat upp bur/annat trångt utrymme som den lika lätt kan lämna igen - jag pratar om stängd bur där ägaren bestämmer att hunden skall bedriva stor del/viss del av sitt liv, HELSJUKT!

Namn: Diana
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 11:17
Kalle!
Alternativet var inte att ha hunden med på jobbet i bur eller stressa hemma. Hunden ligger hemma i bur...
Jag har inte anmält henne men upplyst om att man enligt lag inte får göra på så vis, vilket familjen inte hade den blekaste aning om och förhoppingsvis kommer de nu att bygga en hundgård till jycken, vilket trots allt är ett bättre alternativ då hunden kan sysselsätta sig lite om dagarna.

Se till hundens bästa säger du, det finns väl många alternativ som är bättre. Ska man promt ha hund när man jobbar heltid får man väl anstränga sig lite för att ordna det för hunden. Dagmatte/husse, hunden med på jobbet, någon i fam kanske kan gå ner till deltid osv. Går det inte att lösa på annat sätt än bur så bör man nog inte ha någon hund alls om man ser till hundens bästa.

Till husse vill jag säga, ja man får ha hästar i box på natten men även där finns regler om storlek på box osv.

Varför hunden inte bör ligga i en stängd bur varje natt?
Själv tycker jag att svaret är löjligt enkelt. Hunden reglerar enkelt sin kroppstemperatur genom att flytta sig och lägga sig på en svalare plats, vilket hundar ofast gör flera gånger per natt om de själva får välja. De ligger kanske ett par timmar i sin "säng", lägger sig sedan en stund på det svalare golvet, går sedan tillbaka till "sängen" osv.

Jag tror att det i vissa ENSTAKA fall kan vara det enda alternativet med bur om hunden är förfärligt stressad eller dyl. Men som sagt detta är enstaka fall.

Namn: Linda A
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 10:31
Det står ju inte att hunden är med på jobbet. Det lät snarare som hon lät hunden ligga i bur hemma för att den bet sönder saker när den var lös i lägenheten.

Namn: Kalle
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 09:48
Vilken av dessa hundar tror ni mår bäst?
Den som springer runt och stressar i en lägenhet en hel dag och hittar på jäkelstyg för att han inte kan koppla av när han är ensam.
Eller den som är med och har koll på Husse / Matte och känner sig lugn och trygg och ligger i en bur på jobbet och blir rastad några gånger på dagen.

Fundera enbart på vilket av dessa alternativ som är bäst för denna hund i detta läget. Glöm lagarna och se till hundens bästa.

Namn: Linda A
Datum: Onsdag den 18 Februari 2004 Kl: 07:49
Diana: Jag hoppas du har anmält henne när du vet att hennes hund ligger i bur hela dagarna ensam för det är minsann djurplågeri.

Namn: Diana
Datum: Tisdag den 17 Februari 2004 Kl: 20:58
Det är väl djävl...bra att det finns lagar och föreskrifter om vår djurhållning, inkl reglering av hundar i bur. Det finns alltid de som missbrukar dylika ting annars, tyvärr tror de ofta är de är duktiga hundägare...
Att hunden skulle må bättre av att vara i en bur?! Säger vem, hunden eller? Troligtvis är det den bekväme ägaren som säger det, det är ju ett enkelt sätt att slippa jobbet med att göra sin hund rumsren, trygg osv.

På mitt jobb finns en sådan "inteligent" person. Hon har skaffat sig en goldenvalp (unghund numera) som är SÅ JOBBIG! Den vill inte vara ensam hemma hela dagarna när familjemedlemmarna arbetar heltid och tuggar sönder saker gör den också, ve och fasa! Vad gör man då? Jo man köper en bur som hunden får sitta i hela dagarna och vips så blir hunden jättelycklig. Men lyckligast är familjen som slipper träna sin hund att vara ensam hemma och som nu aldrig behöver tänka på att saker bits sönder.
Vovven ligger så snällt hela dagarna i buren, den mår ju jättebra säger matte. Har hunden i fråga så mycket att väja på än att ge upp mentalt och apatiskt ligga där i sin bur?

Varför inte ta tag i själva problemet och orsaken till att hunden beter sig som den gör istället för att sopa problemet under mattan genom att stoppa den i bur?

Enligt Jordbruksverkets föreskrifter bör hundar och katter "endast tillfälligt förvaras hundar i bur och då ej längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden". Luddigt? Visst. Enligt min åsikt fick lagtexten gärna styra upp det ännu mer...

Jag vet att alla förespråkare av burar inte gör likadant men tyvärr tror jag inte att min korkade arbetskamrat är ensam!

Namn: Laglös!
Datum: Tisdag den 17 Februari 2004 Kl: 20:04
Då bryter jag mot lagen. Flera gånger har jag ( på kurs eller prov ) valt att låta mina hundar sova i bilen där de är trygga och känner sig hemma. Bäst att lägga till att vädret självklart tillåtit detta.

Namn: Tina
Datum: Tisdag den 17 Februari 2004 Kl: 13:55
Den handikappade kvinnan fick dispens att ha hunden i bilen 4 timmar/dag under förutsättning att den fick komma ut en stund efter 2 timmar.
Annars är max 2 tim i bil det som gäller enligt artikeln och bara om vädret så tillåter.

Namn: rabalder
Datum: Måndag den 16 Februari 2004 Kl: 17:22
Ingen som hört talas om den handikappade kvinnan som hade sin hund i bur i bilen viss tid då hon inte kunde ta den med in på arbetsplatsen, (någon slags tjänstehund tror jag att det handlade om som skulle underlätta hennes vardag)!? Denna kvinna blev stämd i tingsrätten, i höstas tror jag att det var?! Hennes hund fick inte vistas i bur på detta sätt. Ngn som vet några detaljer om detta?

Namn: x
Datum: Lördag den 14 Februari 2004 Kl: 16:17
Släpp ut talibanerna oxå så dom kan få göra som dom vill med.

Namn: Knoen
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 14:20
Jag tycker att hundar ska ha samma frihet som katter, man kan släppa ut dem på dagen och ta in dem på kvällen, så får katten gå på kvällen. Detta för att de ska få leva ut sina naturliga drifter att jaga.

Namn: Fundering
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 14:08
Vad gör man har hundgård som är större än huset (ganska litet hus)Då kanske man blir anmäld om man har hundarna inomhus,ja...för liten yta,nästan som en bur..och dom ofta långväga resor med bil där hundarna får vara ibur iflera timmar...vet inte vad som är bäst. Kanske ha dom lösa hejvillt,så dom kan få bestämma vart i bilen dom vill ligga,nä...det får nog bli hundgårdarna istället,så får man hyra in diverse jakthundar i den ort man ska till och hjälpa till eller jaga...

Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:31
Flams o trams brukar alltid komma snabbt som satan på denna sida, och trollen rammlar in som ett brev på posten.

Namn: Peter Ålund
Datum: Fredag den 13 Februari 2004 Kl: 11:17
chivas: vilket oerhört skojdödande inlägg... det hade ju kunnat bli massor med skojiga svar om inte du lagt dig i...*fnyser åt chivas*
givetvis är tråden tramsig,men du är ännu tramsigare som inte låter oss tramsa som vi vill :O)

Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 19:14
Varför måste alltid svensken utmåla sej att vara totalt inkompetent ifall inte storebror staten har sagt vad man får och inte får göra.

Använd sunt förnuft om att ha hunden i bur.
Finns det nån gräns när man måste flytta oxå ifall jag vill ha 5 hundar i en lägenhet på 30 kvadratmeter????
Skärp er.

Namn: Peter Ålund
Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 11:20
Vilken fantastiskt inbjudande tråd :
Jag undrar hur burmotståndarna ställer sig till utställningar? där ser man ju ofta hund i bur? (och ofta har dom mer plats där än utanför :O) hund i bilburar? var går gränsen? hur länge och hur ofta får en hund ligga i bur innann det blir djurplågeri?
Jag har en egen löst satt gräns på 4 timmar totalt per dygn (med stängd dörr då) baserat på skk rekommendation om att hundar inte bör vara ensamma mer än så....men en valp jag vet om tyckte så mycket om att ligga i buren att den gick dit o la sig om dörren var öppen...

Namn: filosofen
Datum: Torsdag den 12 Februari 2004 Kl: 10:03
Aha, det är alltså helt ok att stressa ett vilt djur i en fälla men djurplågeri att ha en valp i bur några timmar. Blir till att använda sitt filosofiska jag en stund för att förstå detta!!!!!!!!

Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 20:19
Ska jag gärna berätta, filosofen! Skratta inte ihjäl dig bara. Jag tycker det känns onödigt att döda djur som jag inte har för avsikt att äta. Råttor har jag hitills aldrig fått in, men väl möss ibland. Då placerar jag ut en bur avsedd att fånga möss i. Gillrar med mat, musen går in och kommer inte ut, jag tar med mig djuret ut i skogen och släpper det där. Alla nöjda och glada. Kanske musen blir mat till någon hungrig i skogen.
I och för sig inte kul för musen att sitta instängd i buren några timmar men alternativet hade den inte tyckt bättre om! ;)

Namn: filosofen
Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 19:28
Undrar vad Merlin gör när han får råttor i huset?

Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 16:49
Då får vi väl be Torsti redogöra för sina och hundens skador så vi kan försöka bedömma var gränsen för uppfriskande smärta går. Torstis gräns vill säga. Han påstår även att hans hund har åsikter om smärta och sensationellt nog även om folks upplevelser av det och då kan man nog prata om att förmänskliga sin hund.

Det är inte bra att förmänskliga sin hund, det är lika farligt när man går in och tolkar djurs smärta utifrån sin egen upplevelse av smärta som Torsti gör.
Smärtupplevelse är helt individuell för både människor och djur. Hur ett djur upplever smärta är väldigt komplicerat bl.a. för att de har inget perspektiv framåt, kan inte förstå att om några veckor blir det bra igen. Jag skulle nog vilja påstå att den enda som vet hur ont ett djur har och hur mycket det lider är djuret själv.

Master, rävgryt saknar grind. Räven är inte instängd, kan när den vill gå därifrån. Jag har aldrig hört någon ha synpunkter på en öppen bur som sovplats. Det funkar säkert jättebra.
Jag tror dock inte man köper en bur enbart för att använda den som mysigt krypin åt hunden.
Det är det som jag och andra har åsikter om, när man stänger in hunden i buren på nätterna t.ex.

Namn: Master
Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 13:11
Undra sa flundran hur stor rävgryten är och är detta naturens eget sätt plåga rävarna med små utrymmen????

Namn: Torkel
Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 12:43
Merlin: Du försöker att provocera, med måttlig framgång. Torsti skrev LITE smärta, inte allt helvets kval. Jag håller med Torsti helt här. Hundar är avsevärt mer fysiska än vad människor är i sitt umgänge, och avsevärt mer tåliga. De som inte förstår detta – förmodligen du däribland – klarar inte av att dressera hundar med mycket motor. Det handlar om respekt för vad hundarna är. Hade min tik fått välja var hon skulle föda sina valpar hade det varit i en egengrävd jordhåla, trots att det var minus 10-15 grader. Att jämföra med din bur.

Namn: Jenny
Datum: Onsdag den 11 Februari 2004 Kl: 08:26
Alla djur, vi också, existerar tack vare att vi känner smärta. Utan den skulle alla dö. Det är ett försvar som gör att vi inte förvärrar skador vi får mm. Sen kanske jag inte tycker att smärta gör livet underbart, men det är definitivt en förutsättning till liv överhuvudtaget.

Jenny

Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 20:20
Torsti, jag hoppas att du får njuta av riktigt mycket smärta i ditt fortsatta liv. Eftersom du tycker att smärta är uppfriskande så har du helt klart aldrig träffat en människa med ständig värk, som får äta smärtstillande medicin dygnet runt för att orka med sitt liv.
Det du skriver är ett stort hån mot alla människor som verkligen har ont.
Gör ett studiebesök i verkligheten. Åk runt och hälsa på hos gamla utslitna, utarbetade människor, folk med kroniska ledsjukdommar. Sätt dig ner och ta en kopp kaffe, titta dem i ögonen och tala om för dem hur uppfriskande och naturligt det är med smärta. Tala om för dem att man inte ska undvika smärta, livet med smärta är ju underbart...

Fantastico??? Nej, Torsti, inte fantastico, enbart ynkligt, okunnigt svammel.

Namn: chrille
Datum: Tisdag den 10 Februari 2004 Kl: 16:23
Ärligt talat, vad är det för folk som irrat sig in på ett hundforum som detta? Jag blir beklämd. Nils, Merlin och Bengan; Har ni inte hamnat lite fel? Om ni anser kupering, hundburar och dylikt kategoriskt vara av ondo, ja då antar jag att ni har helt andra saker än jakt och jakthundar som intresse. Må dessa ord eka i all evighet: HUNDAR ÄR INTE MÄNNISKOR! Visa dem mer respekt än att förmänskliga dem

Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 22:40
Fantastico! Hunden får inte gå in i en bur som den älskar och man får inte kupera en hund innan dess nervsystem börjat utvecklas alternativt får man inte jaga med den så att den tar skada!

Jag har sedan 3 månader tillbaka rehabiliterat mig från en skada som härstammar från jakt och samtidigt under 3 månader rehabiliterat en hund som blivit skadad under jakt nästan samma dag.

Vi båda mår utmärkt och tycker att livet är underbart och kommer att jaga i fortsättningen så fort det är möjligt. Jag förstår inte, och inte min hund heller, varför lite smärta skulle vara så fruktansvärt ohyggligt som vissa personer framhäver! Smärta är en naturlig del av livet för de flesta utom vissa storstadsbor som tror på hedniska gudar som Folkpartiet, Sossarna och vissa andra kufiska schamaner. Jag vill minnas att Jesus försökte driva ut en del sådana männskliga avarter ur templen men tydligen missade han några eftersom de ynglat av sig!

Smärta är en del av livet och inget som man skall skämmas för eller undvika. Lite smärta nu och då skadar ingen utan är ett uppfriskande inslag i tillvaron!

Tycker:
Torsti

Namn: Husse
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 22:03
Bengan...PLEASE... om hunden går in i sin bur av fri vilja, likväl som den går till sin korg, så ??? Whats the diff ?

Om hundens egen sovplats är en hundbur, korg eller mitt i källartrappan spelar väl ingen roll om den väljer själv.
Ser du ngt olaglogt i det är du väl ändå mer än nödvändigt obstinat ?
Olagligt ha ha hund i bur på natten ? Var hittar du det ?
Det måste vara en tolkningsfråga... Får man ha hästar i box om natten ?

Namn: Språkpolisen
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 09:46
Det heter inte "föreskven". Det heter "föreskriven".
samt att det fanns en massa kommateringsfel i samma inlägg:(

Namn: Johan
Datum: Måndag den 9 Februari 2004 Kl: 08:20
Kan ingen jurist med hund komma med ett inlägg här så vi kan få en tolkning av vad "regelmässigt" innebär...

Namn: Bengan
Datum: Lördag den 7 Februari 2004 Kl: 22:15
Vill ta tillfället i akt att än en gång i denna tråd påpeka det faktum att det enligt svensk lag är FÖRBJUDET att regelmässigt placera hund i bur! (Rastgård enligt föreskven storlek är inte bur såklart - men även i sådan får hund enligt lag inte vistas mer än viss tid.) Skiter högaktningsfullt i om era hundar ÄLSKAR dessa burar eller om denna lag skrivits av människa som lider av antropomorfis... Faktumet kvarstår och tur nog är det!

Namn: Anette.U
Datum: Tisdag den 3 Februari 2004 Kl: 09:25
Helt rätt-Frank.T.MVH.

Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 22:21
Dette forumet har tydligen nått nye höjder (?)
Nu kan man like gjerne henge seg på et annet knatte-tjatte-dödboll-forum med seriösitet ala köttfärs.

Namn: Britt-Marie , oftast bara läsare
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 19:59
Oh , vad smart du är , Merlin. Själv fattade jag inte alls detta baksluga sätt att skriva inlägg på. Har du blivit paranoid?
Kanske är det som med mig - man skriver inlägg när man är framför datorn. Eller som Freud sa ; ibland är en cigarr bara en cigarr...

Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 19:51
...åsså nappade jag inte på den kroken, Sten!
För självklart förstod jag att det enbart var baktankar med ditt inlägg. Det lyser igenom vad du är ute efter.
Du skriver ett inlägg strax före klockan 12 på söndag kväll med fråga till mig och börjar hetsa efter ett svar klockan 16 dagen efter. Satt du och var ivrig hela dagen på att få ett svar som du kunde häckla vidare med? Och så förstörde jag alltihop...
Sorry, du ska inte dömma omvärlden efter dig själv, bättre lycka nästa gång, Sten!!!

...tråkigt att du inte kan komma med lite vettiga inlägg och åsikter istället! :))

Namn: Sten Ch
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 19:20
Visst har du rätt Nils. Mitt inlägg var helt och hållet ironiskt och skrivet med anledning av Merlins inlägg söndag 08:34.

Namn: Dum kanske?
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 18:52
Är det död vävnad? Jag har sett att man blodstillar kossor som man sågar av horn på.Har jag fel?

Namn: Nils
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 18:51
Citat Sten Ch
"Där sågade man av hornen på både antiloper och hjortar"

Detta måste vara det sämsta argumentet för kuperining jag sett. Karln förstår ju inte ens att skillja på död och levande vävnad!!

Sten, här får du ett argument till; Vi klipper ju klorna på hundarna, så då kan vi ju klippa av svansen också.

Namn: Mia-Maria
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 18:01
Hakar på vår Fille Filosof. Gå in och sök på tex rasen Napoletansk Mastiff och surfa runt lite. Tala om ett organiserat djurplågeri.

Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 16:33
Oj, jag får be om ursäkt Sten. Jag har varit på mitt arbete så jag har giltig orsak att inte kunnat svara :)
Jag tycker inte bara att de ska lägga ner programmet, jag tycker att man kan stänga djurparkerna helt. Jag vet inte vad vi ska ha dem till, vet du?

Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 16:03
Merlin, jag väntar fortfarande på ett svar!

Namn: LH
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 11:32
Helt klart finns det flera olika uppfattningar när det gäller hundhållning.
Hundgård/inne/bur eller hundrum m.m. dom flesta på forumet sköter säkert om sina jaktkamrater mkt väl!
För dom som har många hundar är det oftast praktiskt omöjligt och ohållbart att tillåta öppethus,även kanske om man har bara 2-3 hundar.
Och givetvis är detta inget plågeri.

LH

Namn: Pointer
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 09:51
Snälla.... stäng av dom som inte vet bättre på det här forumet!!

En som Vet!!

Namn: Lilla My
Datum: Måndag den 2 Februari 2004 Kl: 08:48
Antropomorfism! Slå upp det i en ordbok. Lite enkelt förklarat så är det när man överför mänskliga värderingar till djuren, man förmänskligar sina djur.
Ja, det är ju hemskt att spärra in sin hund på natten. Det är ju lika hemskt att kylskåpet är stängt, då kan ju hunden själv inte välja vad den vill äta... Hemskt är det oxå att hästarna i stallet är inspärrade i boxar, de borde ju få gå fritt i stallet - hingstar och ston om vartannat i en lycklig harmoni...
Rekommenderad litteratur i denna tråden är: Animal Farm av George Orwell och Flugornas Herre av William Golding.
Varför använder vi inte vår energi på att få våra myndigheter att förbjuda pälsdjursuppfödning (är nog på gång...), förbjuda långa och plågsamma djurtransporter och annat djurplågeri som har kommersiellt intresse istället för att tjafsa om hundar är mest lyckliga i en skinnsoffa eller i en stor rymlig hundbur med en skön madrass.
Jag har en grind så att mina hundar har hallen som sitt område på natten, hallen er ca 2,5 kvadratmeter stor - är det plågeri? De borde ju få dubbelsängen...

Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 23:52
Merlin, du gillar ju inte som du själv skriver "att man klipper bort kroppsdelar" från hundar. Jag såg det där veterinärprogrammet på TV. Det från Kolmården, du vet. Där sågade man av hornen på både antiloper och hjortar. Tänk att stympa djur på detta sätt och till och med visa det i ett familjeprogram på TV! Dags för en aktion? Få dem att lägga ner programmet? Vad tycker du?

Namn: Anette.U
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 22:32
Hej!
Man behandlar inte en hund illa för att man har en egen sovplats åt den.
ELLER om den inte får röra sig fritt i HELA huset el. lgh.
ELLER om den är i hundgård några tim. varje dag-beroende på årstid och väderlek.
Våra hundar får ej vara på vår övervåning el. i vårt sovrum och får ej ligga i soffor o dyl,däremot har dom tillgång till tv rum,kök och hall.
Dom har en bädd i tvrummet och en i hallen.
På somrarna är dom jätte ivriga att få komma ut i hund gården där dom är några tim. varje dag då vi är på jobbet.
Och så får dom kärlek,respekt,aktivering i form av motion, dressyr och det dom helst vill göra;jaga.
Det räcker.
Och våra hundar är MKT. lyckliga hundar!
Fråga till Nils och Merlin:
Är ni själva hundägare?
MVH.

Namn: roger
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 21:01
jag menar inte att man ska bura in hunden e,d, men alla gör som dom vill. ursäkta att jag yttrade mej!!!!

Namn: Fille Filosof
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 19:33
Kan inte låta bli att fundera över annat djurplågeri - avel av raser som är helt osunda , inte kan para sig på egen hand , än mindre valpa på egen hand , och raser där en av tio uppnår ett års ålder pga defekter.
Allt för att de "skall" se ut på ett visst sätt.....
Jag har varken hundar i bur eller försvarar det , mina jakthundar jagar bra utan svansproblem ( tack och lov ).
De får arbeta , är stimulerade , högt älskade familjemedlemmar.
Däremot älskar de sina bilburar , och trots att jag är en av få lyckligt lottade som får ha hund på jobbet så får de sova i burarna på förmiddagen ( i bilen ) i garaget , eftersom de tycks trivas bäst där. Det blir ca tre timmar innan vi tar lunchpromenad.

Namn: Bettan
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 17:16
Svalde sista delen på nästsista meningen, skulle vara

Att få jobba, tex med jakt, och att få röra sig fritt, välja sovplats i flockens hus/lägenhet, det måste vara det bästa för alla hundar.

Namn: Bettan
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 17:13
Instämmer med Nils och Merlin.

Man kan inte generalisera hur sällskapshundar resp. jakthundar har det. Massor av duktiga jakthundar myser med sin flock i huset, soffan ja kanske tom i sängen. Vet också många hundar som stängs in i källare, burar, hundgårdar etc.

Att få jobba, tex med jakt, och att få röra sig fritt, välja sovplats i flockens hus/lägenhet.

Alla är inte lämpade att ha djur!

Namn: Jens Palmqvist
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 15:36
..jösses..

Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 14:56
Nej, roger, självklart ska hundar inte förmänskligas. Det mår de inte bra av. Men de ska heller inte av okunskap nervärderas till ett oskäligt djur utan känslor och behandlas illa.

Men menar du att man förmänskligar en hund om den själv får välja sin plats att sova på i huset? Har aldrig haft bur till mina hundar och det har gått jättebra. De kommer till ro där de lägger sig.
Menar du att man förmänskligar sin hund om man anser att en hund kan känna smärta?
Att man ska ta hand om sin hund och se till att den inte utsätts för skador. Är det att förmänskliga den?
Menar du att man förmänskligar en hund om man inte tycker att det är ok att klippa av kroppsdelar?

Jakthundar plågas inte av att få göra det de är framavlade för. Tvärtom. Men om man som ägare inte inser sin hunds begränsningar och stoppar innan den har fått skador, t ex så att svansen är helt nerblodad och sönderslagen, så passerar man gränsen för djurplågeri.

Din åsikt om sällskapshundar är väl inte så mycket att kommentera egentligen. Vilken generalisering. "Hundar som bara ligger i soffan och blir ömkade hela tiden". Den nervärderingen visar att du inte har sett vilken glädje och nytta den minsta lilla knähund kan ge sina ägare. Alla hundraser är inte framavlade att "brukas" praktiskt, men oj vilken jätteuppgift alla sällskapshundar gör i vårat samhälle. De sparar in åtskilliga kronor till sjukvården m.m. Det finns det tom vetenskapliga undersökningar på.
Och vad är det för fel att hunden ligger i soffan? Det är väl mysigt med hela flocken på ett ställe! Trångt och varmt ;)

Har du några bevis på att hundar mår bäst i bur? Finns det någon undersökning som visar att en hund blir otrygg och osäker om den får gå lös som den vill i huset eller lägenheten?
Det där tror jag inte på. Trygghet och konsten att kunna koppla av när, var och hur som helst kan man som flockledare tidigt lära valpen. Och precis som Bengan konstaterar så finns det regler och begränsningar för burhållning.
Men det kanske är för att skydda hundarna så att de inte ska ha det för bra i buren. ;)

Namn: Bengan
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 11:17
Roger - vet du om att det är olagligt i Sverige att ha en hund i bur regelmässigt på det sätt du beskriver?!

Namn: roger
Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 10:03
En hund mår bättre i en bur på natten där känner den sej trygg o säker, den behöver inte vakta över "sitt hus" o kan slappna av helt! Visst kan man tycka att kuperade svansar är fel o oetiskt, men det är väl värre när det görs på sällskapshundar än hundar som skadar sej när dom gör det dom älskar-att jaga.
Man ska inte plåga sina hundar, vem säger att jakthundar plågas mer av att användas än sällskapshundar som bara ligger isoffan o blir ömkade hela tiden?
hundar ska inte förmänskligas! men kan ändå må bra!!!!!!!!!

Datum: Söndag den 1 Februari 2004 Kl: 08:43
Jag kan bara helt instämma i dina åsikter, Nils.
Det finns så mycket elände man utsätter sina hundar för så man häpnar. Vad beror det på? Har man tappat bort allt sunt förnuft och empati? Vi borde ha den kunskap som behövs för att veta bättre.

Man stirrar sig blind på resultatet, hur man gör på vägen dit spelar ingen roll. Man intalar sig själv att hundar trivs ensamma instängda i små burar, att hundar inte känner smärta, att hundar inte mår dåligt av att man klipper bort kroppsdelar, att hundar inte mår dåligt av eldressyr osv.
Listan kan göras lång. Och det är inte bara i jägarkretsar.
Bedrövligt och sorgligt.

Namn: Nils
Datum: Lördag den 31 Januari 2004 Kl: 21:57

Sitter och läser i forumet och upptäcker att här finns folk som på fullaste allvar försvarar att man ska klippa svansen av hunden bara för att den inte passar den jakt man vill bedriva. Det är ju inte hunden det är fel på utan användandet av den.

Här visas bilder på helt nerblodade hundar. Hur kan någon, som är vid sina sinnens fulla bruk, utsätta en hund för detta????

I nästa tråd läser jag att en hund får sova instängd i en bur i hallen under natten.

Detta är ju inget annat än rent djurplågeri!!!!

Det kan ofta vara svårt att argumentera för jakten och att hålla hundar för densamma, och går det till på detta viset så finns det ju inga motargument alls att ta till.

Usch!! Det är så illa att tånaglarna krullar sig.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida