Log in
 Blodiga diarreer...  
Namn: HUsse
Datum: Söndag den 30 Januari 2005 Kl: 22:17
Maria, Lite sent ute med tipset kanske ? ;-)

Med tanke på att senaste inlägg var Tisdag den 25 November 2003 .....

Men bättre sent än aldrig....

Namn: Maria
Datum: Söndag den 30 Januari 2005 Kl: 16:26
Ring vet när det är blod med, min hund torkade ut och hade trasig tarm, ring alltid när en lösmage inte går bort på tre dagar, med ris och kyckling eller torsk.
Blod=ringa.

Namn: Ingrid
Datum: Tisdag den 25 November 2003 Kl: 20:54
På Svenska Hunduppfödarens webplats finns receptet på en dietsoppa som fungerade suveränt på mina valpar som också fick blodig/slemmig avföring plötsligt! Min veterinär rådde mig att ge ett dietfoder (Specific el Hill's) i flera veckor (för att tarmen skulle få läka) innan jag försiktigt skulle försöka gå tillbaka till deras vanliga kost. Det kändes inte särskilt tilltalande att sätta in ett nytt foder (trots att det är ett dietfoder), därför började jag forska i alternativ bestående av helt vanliga livsmedel och fick nys om denna dietsoppa.

Valparna blev bra på mindre än en vecka(!) och receptet ligger nu i tryggt förvar inför ev framtida "magsjukor" hos hundfamiljen.

Här finns receptet:
http://www.shf-se.com/default.asp?ACT=5&content=4&id=15&mnu=15

Lycka till med din vovve!
//Ingrid

Namn: Karin
Datum: Lördag den 22 November 2003 Kl: 18:36
Hej igen
och tack för tipsen, nu har jag varit hos veterinären och fått medicin och risdiets rekommendation.
Redan lite bättre (Phu)!

Namn: chivas
Datum: Fredag den 21 November 2003 Kl: 19:48
Husse.
Vilken tur du hade att den enda som var nykter var din granne.. jag menar det kunde ju varit nån du inte kände i andra änden av stan.
skämt o sido. jag fick fara iväg på julhelgen till strömsholm 2 år i rad med min äldsta för diverse underliga åkommor, kräksjuka och räkrygg.. dagens sanning.

Snacka om taxameter det slås på när man kommer mitt i natten på röda helgdagar, tur man hade försäkring

Namn: Husse !
Datum: Fredag den 21 November 2003 Kl: 16:25
Ha noga akt på minsta försämring av allmäntillståndet !!

Min gamla ( 7 ) tik var sådan i en vecka vid milleniumskiftet. Hon var ändå pigg och glad ända fram till nyårsaftons natt, var med ute och kollade fyrverkerier osv, men klappade ihop en kvart senare och kunde inte stå upp.
Enda människan i hela stan som var nykter den kvällen var min granne, som ställde upp och körde de fem milen till djursjukhuset. Hon var ganska illa däran, men repade sig efter hjälp och medicin på 3-4 dagar.
Var alert på signalerna.
häls Husse

Namn: Sten Ch
Datum: Fredag den 21 November 2003 Kl: 16:08
Om du ser att det är blod, dvs fortfarande är rött, brukar det inte vara något farligt. Blod som kommer inifrån matspjälkningskanalen hinner bli svart och liknar inte blod längre. Troligen har han helt enkelt blivit sårig av att ha diarré. I ett sådant läge är, precis som Hanna säger, bästa kuren.
Det recept jag brukar använda är signerat Åke Hedhammar. Första dagen/dagarna enbart risavkok. Därefter ris kokt i extra mycket vatten. Sedan kokt ris med kokt fisk. Så småningom och gradvis övergång till mer allsidig kost.
Detta har alltid funkat bra för mina hundar.

Namn: Hanna
Datum: Fredag den 21 November 2003 Kl: 15:46
Hugo. Orkar inte ens kommenterar ditt fåniga inlägg.

Namn: Hugo
Datum: Fredag den 21 November 2003 Kl: 15:04
Karin, lyssna på din veterinär, inte på "wanna bee" vet på den här hemsidan!

Namn: Hanna
Datum: Fredag den 21 November 2003 Kl: 12:02
När min valp på 3,5 månader fick diarre och blod i avföringen, men hon var pigg och gald. Vi fick rådet av vet. att svälta henne. I hennes fall berodde den dåliga magen på avmaskningsmedlet Axilur. (Axilur är ett starkt avmaskningsmedel, enligt vet.) Tillsammans med blodet var det även ett tjockt genomskinligt slem, vilket tydde på att blödningen kom ifrån brustit blodkärl i tjocktarmen, enligt veterinären.

Första dagen endast vatten med druvsocker och salt. Andra och tredje dagen kokt grötris med keso i små portioner under flera gånger om dagen. Därefter börja ge lite hundfoder tillsammans med riset och keso. Efter ca 7 dygn så åt min labbe endast sitt torrfoder igen.

Namn: Karin
Datum: Torsdag den 20 November 2003 Kl: 22:51

Hjälp!

Min gamle trotjänare (11 år)har haft vattnig diarree ett par dagar nu, med blod i. I övrigt är han pigg och glad. Jag har fått Kaomycin av veterinären, men det hjälper inte.
Jag skall gå tillbaka till veterinären i morgon.
Men finns det NÅGON som har ett tips.

Karin

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida