Log in
 Löpperiod...  
Namn: cotton
Datum: Söndag den 24 Februari 2008 Kl: 00:21
Det är fullkomligt normalt. Löpet brukar i regel pågå i 3 veckor.

Namn: Ylvonne
Datum: Torsdag den 14 Februari 2008 Kl: 12:02
Hej. Jag har en tik som höglöper, är väl i slutet skulle jag tro nu. Hon är på dag 14. Men jag undrar varför hon blöder nu efter att hanen har parat sig med henne. Det har hon gjort de senaste 2 gångerna. Är det normalt??
tack för svar.

Namn: peter
Datum: Fredag den 28 December 2007 Kl: 22:29
Hejsan
När ni funderar på att ta valpar så börja med att kolla upp alla regler som SKK har runt hundavel, kolla sedan med rasklubben. Hillary Hamar (osäker på stavningen) har skrivit en i mina ögon väldigt bra bok om allt från parning till valpning som jag tror heter hunduppfödaren, tyvärr är boken utlånad för tillfället så jag kan inte kolla nr o exakt tittel men hon har knappast skrivit många så det fixar nog bokhandeln. e ute i god tid så hinner ni sätta er in i vad som gäller så slipper ni tråkigheter i efterhand. Lycka till

Namn: andy17
Datum: Onsdag den 19 December 2007 Kl: 08:57
Herregud!!
Vissa människor ska inte ha hundar, definitivt inte avla!

Namn: Jimmy Fuentes
Datum: Onsdag den 19 December 2007 Kl: 03:14
hej! jag har 2 amstaff hundar en tik o en hane. min tik är 1 år 3 månader. hanen 3 1/2 under första löpet så brydde sig hanen inte så mkt. det var mer hon som backade in i honnom och vi tyckte det va så kul o se för att han backade bort o sket i. nu till andra löpet så har jag funderat på att para ihop dom men vet inte als mkt om just parnings perioden altså hur länge dom sitter fast o så vidare. sen har jag inte tänkt så mkt på de. idag så kommer jag tilbacks från toan så sitter dom fast svansen åt sidan. så jag tänkte aja vad ska jag göra? låt dom!! men så tröttnar tiken o försöker gå där ifrån men jag stoppa henne då försöker hon sätta sig då jag lyfter upp rumpan igen då börgar hon pipa som om de gjorde ont o försöker ta sig där ifrån så jag lägger ner dom sakta o säkert. så att dom ligger sked possition om ni hajjar. ligger breve varandra som ni säkert gör med frugan vartfall är det knasit på nått sätt? eller vad är det där snaket om att göra en "ricktig hängning" för jag fattar noll. är det nått speciellt sätt dom gör det på eller vadå?
och hur många gånger ska man låta dom hålla på? tills man känner att nu borde hon va gravid eller hur går grejen till?

Namn: Torkel
Datum: Måndag den 18 Juni 2007 Kl: 16:25
Nej, såklart kan det vara bra med t ex ultraljud, eller röntgen. Men vad jag menar är att man inte ska oroa sig. Det hela är en väldigt naturlig sak o tikarna har mycket bättre koll än vad vi har.

Namn: Pal
Datum: Måndag den 18 Juni 2007 Kl: 12:29
Ultraljud behover inte vara overkurs.
Om det finns bara en valp, och den dor, borde den tas ut.
Vid ultraljud vet man om den ena valpen.
Utan ultraljud har man tur om det bara blir inflammation i et sådant tilfalle

Datum: Tisdag den 12 Juni 2007 Kl: 10:07
Utöver att det skäller i magen så märks det så småningom genom att hunden blir tjockare. Vulvan kommer att växa, spenarna likaså. Sedan kan du ju alltid ultrljuda, men eftersom forplanting är en naurlig sak så tycker jag att detta är överkurs. Det går som det går, menar jag. Ofta växer inte tiken märkbart förrän det är ett par veckor kvar. Lycka till – och oroa dig inte så!

Namn: Husse
Datum: Måndag den 11 Juni 2007 Kl: 17:07
SVAR: Det skäller i magen ??

Namn: eva
Datum: Söndag den 10 Juni 2007 Kl: 13:49
hur vet jag om min hund har blivit med valpar

Namn: emma
Datum: Onsdag den 23 Maj 2007 Kl: 21:49
Hej husse min hund är dräktig och jag undrar om du kan
tipsa mig om någon bok eller goda råd som jag kan använda
vid förlosningen.
MVH Emma Lyngman

Datum: Söndag den 13 Maj 2007 Kl: 20:50
HAHA !!! De e bra Ollle :-)

Namn: Olle
Datum: Söndag den 13 Maj 2007 Kl: 19:41
Nä en bäver vill jag inte ha. redan skjutit tre i år och då är inte skotten i frugans inkluderade. Inte för att det hade blivit så jääääättemånga till men ändå...

Däremot skulle jag vilja ha presentkort hos en kotknackare för jag har buri så satans mycket fågel i höst o vinter att jag fått nå skit med ryggen. Så om jag får önska mig något så skulle det vara det. Var anmäler man sig till tävlingen?

Datum: Lördag den 12 Maj 2007 Kl: 19:42
Jesus.....vovve.net kanske kan va nåt ?

Datum: Lördag den 12 Maj 2007 Kl: 19:01
hej jag har försökt få min tik med valpar och det så att hanen inte försöker och min tik är i hög löpet av hela perioden det är så det är andra gången för min tik men hanens första gång och han har inte ens försökt.
snälla husse säg vad jag ska göra.
hälsningar emma.

Datum: Lördag den 12 Maj 2007 Kl: 02:37
Strålande Ollle !
Nu kommer du kommer förmodligen få möjlighet att vara med i tävlingen om årets bidrag till detta forum.
Om så är fallet har du god chans att vinna en bäver.
Eller något annat du saknar. Kul va ?

Tack å hej

Namn: Olle
Datum: Fredag den 11 Maj 2007 Kl: 16:38
Titta! Det var ett lite bättre svar. Duktig idiot....

Datum: Torsdag den 10 Maj 2007 Kl: 22:52
Sorry Ollle, men nej, det kan du inte.. Men kan du ju öva på din egen...

Däremot kan ju Gunnar söka på Google om parning och annat som hör uppfödning till.
Hunduppfödarens handbok finns i bokhandeln.
Det kan ju vara en bra start på det hela.

Jag förmodar att det finns ganska så många frågor till som behöver svar innan eventuella valpar sett dagens ljus...

Namn: ollle
Datum: Torsdag den 10 Maj 2007 Kl: 20:13
Det var ett tufft svar Husse. Kan jag få din autograf?

Datum: Torsdag den 10 Maj 2007 Kl: 19:08
På fråga 1 svarar jag: DU skall inte para din tik...

På fråga 2 är jag lite osäker, men ett av dom SÄMRE ställen jag vet är strax söder om Gbg, på E6:an i södergående riktning, vid 16,30 tiden.

Namn: gunnar
Datum: Torsdag den 10 Maj 2007 Kl: 17:02
hej jag har två frågor:
1. hur parar jag min tik?
2. var är det bästa stället att para henne på?

Datum: Torsdag den 10 Maj 2007 Kl: 17:00
hej jag har hittat en hane åt min tik och tänker på para henne. jag vill veta hur man får de at para sig och vad jag gör och var någonstans är det bästa stället att låta de para sig så att det är lättare för dem.

Datum: Onsdag den 31 Maj 2006 Kl: 09:47
Maya lugn, kanske tog det sig sista parningen,eller till och med ett par dagar EFTER sista parningen!

Namn: chivas
Datum: Onsdag den 31 Maj 2006 Kl: 09:42
kan gå över nån dag.. lugn bara det blir nog bra :)

Namn: Maya
Datum: Onsdag den 31 Maj 2006 Kl: 09:06
--------------------------------------------------------------------------------

Hej , min hund ska ha valpar idag är det beräknat (onsdag) då har dom varit i hennes livmoder i 63 dagar sen dom parade sig för första gången! KOmmer dom prick på den 63 dagen eller kan det ta nårgra dagar till? Första gången dom parade sig var för 63 dagar sen, dom parade sig många gåger men blev det valpar alla gånger eller bara den första? Blir jätte glad för svar, är så orolig. Mvh Maya!

Namn: Maud/Rospigan
Datum: Torsdag den 29 Juli 2004 Kl: 19:57
Vissa tikar är på hugget under hela löpet även om det inte är dax, men har du en säker hane vet han när det är dax och slösar inte på "amunitionen".

Så var det med min tik vid första parningen när vi fick hem hanen i god tid. Hon ställde upp sig omedelbart, men han nosade henne bara där bak och gick sedan och pinkade :-)

När det väl var dax några dagar senare, visade han det helt klart för mej och också att han gärna tog med damen ut i hundgården för en kärleksstund. Härligt med säkra hanar som är lugna och kloka.

Namn: Carita Svensson
Datum: Torsdag den 29 Juli 2004 Kl: 00:10
Hej!
Jag tänker para min tik och håller på att kolla upp när hon är som mest villig. Problemet är att hon verkar jätteivrig ( på förra löpningarna) redan på 10'e dagen, men blöder fortfarande då. Kan tikarna blöda fortfarande när dom är i höglöp???Jag har hört att det endast ska komma rosa flytningar under höglöpet....men min tik blöder " rött" när hon verkligen "vill". snälla hjälp mig med detta...

Namn: Lisa
Datum: Onsdag den 5 Maj 2004 Kl: 11:36
om min tik fått valpar kommer löpperioden att skjutas fram då? hon ska löpa i juni var sjätte månad

Namn: Tony
Datum: Tisdag den 25 November 2003 Kl: 16:51
Det är alltid en avvägning man får göra. Det är avelsdjurens ägares ansvar att ta sådana beslut. Ingen hund är perfekt. Väger fördelarna upp nackdelarna så.... Den kanske har toppkvalitet på alla andra bitar. Ska man isåfall avstå från att para med den och istället ta en hund med sämre bruksegenskaper? Det är något att bita i.
Tyvärr får inte valpköpare så ofta information om problem med avelsdjuren.
Mvh Tony

Namn: susanne
Datum: Tisdag den 25 November 2003 Kl: 15:49
Hej!
Det är därför som jag vill veta vad alla tycker.
Är det rimligt eller inte?
Avelsrådet rekommenderar denna hund till avel och flera personer har använt honom till avel.
Han har mycket annat som är bra men måste hjälpas vid parning.
Susanne

Namn: Anna
Datum: Tisdag den 25 November 2003 Kl: 12:57
Om hanen behöver hjälp för att para så kanske han inte ska användas i avel? Hundar som används i avel ska kunna fortplanta sig naturligt och om hunden/hundarna behöver hjälp så är det, i mina ögon, inte naturligt.

Namn: susanne
Datum: Måndag den 24 November 2003 Kl: 13:15
Hej!
Tack för ditt svar.
Tiken var villig ca 5dagar och vi parade henne 3 ggr under denna period och varje gång så fick vi hjälpa hannen (Han är mindre än tiken och därför vissa svårigheter) Fast vad jag har hört så har de varit tvugna att hjälpa honom vid tidigare parningar också .Han har valpar efter sig.Vi var alla gångerna 4 st som höll ihop dom och hannen var väldigt villig hela tiden och tiken ställde upp sig också hela tiden under dessa dagar.
Hälsn Susanne

Namn: Pyret
Datum: Måndag den 24 November 2003 Kl: 00:19
Hej Susanne.

Möjligen hade din tik ingen ägglossning.

Var hon villig hela löpet? Vilka reaktioner? Var hanen villig hela tiden eller verkade han mer göra vad som förväntas av honom? Fick ni hålla ihop dem som du beskrev vid alla parningsförsök eller gick det bara att få till den parningen. Lyckades hanen para tiken själv och hjälpte ni till att hålla kvar honom när han redan var på plats? Var intresset olika vid de olika parningstillfällena? Är det en större eller mindre ras? Har hanen eller tiken valpar sedan förr?

Kanske du kan ta ett blodprov när det drar ihop sig till parning nästa gång för att se om tiken har ägglossning.
Det viktigaste av allt är att man själv är lugn och säker, nervositet smittar av sig på hundarna i alla situationer. Bli aldrig stressad utan bara uppmuntra hanen, var lugn och positiv och beröm honom varje gång han bestiger tiken på rätt sätt. Vill han kliva ner igen så låt honom göra det och locka sedan dit honom igen för ett nytt försök. Alltid glad och uppmuntrande.

Bäst är om du kan ha hundarna lösa i en mindre inhägnad (några kvadratmeter) eller ett litet rum med halkfritt underlag och låta hanen verkligen uppvakta tiken på naturliga villkor. När hanen sedan bestiger tiken gör du så här (med en medelstor till större ras):
Jag tycker det går smidigast att bara lugnt sätta sig på knä på tikens vänstra sida, medans du håller vänster hand mellan tikens bakben och in under vulvan. Håll vulvan lätt öppen med hjälp av ett par fingrar. Du har då full koll på vad som händer där bak och kan enkelt sätta hanen på plats.
Om du är på rätt tidpunkt behövs ingen hängning för att få valpar. Inom min ras hade t ex en av de främsta avelshanarna i Danmark endast ett par hängningar eller något mer under hela sin karriär som avelshane. Ändå producerade han normala kullar.
Är man på rätt dygn räcker också en enda parning för att tiken skall bli dräktig.
Det är också tiken som i de allra flesta fall avgör kullstorleken, genom den mängd befruktningsdugliga ägg hon avger. De miljardtals spermier som hanen avger räcker gott och väl till det antal ägg en tik kan producera. Spermierna lever i minst fyra dygn efter parning, man har vid försök påvisat spermier i oförminskad koncentration upp till 7 dagar efter parning och i förminskad koncentration upp till 11 dygn efter parning. (Källa: bl a SKK's bok Hunduppfödaren, Katarina Linde-Forsberg)
Det säger sig självt att chanserna till dräktighet borde vara ganska stora såvitt tiken har ett normalt löp med ägglossning och hanen friska spermier utan defekter.
Det är däremot ytterst sällan som hanen har dålig säd, utan i de allra flesta fall ligger problem med fortplantningsförmåga hos tiken.

Att tiken inte har ägglossning varje löp är heller inte onormalt. Men om tiken eller hanen däremot inte kan fortplanta sig utan hjälp av fyra personer skulle jag kanske omvärdera bägges egenskaper som avelsdjur, alternativt byta ut de experter du haft som hjälp vid parningen.
Med sådana ansträngningar skulle jag inte automatiskt räkna med valpar.

En annan sak kan också vara att avelsdjuren inte passar ihop. Det är inte ovanligt att djur känner detta själva med hjälp av olika kemiska signalsubstanser och då inte själva medverkar till en dräktighet.
Ett par av mina tikar släpper t ex inte sina söner i närheten av sig under löpen, men man vet ju aldrig så jag utsätter dem inte för den risken, men märker att de tydligt nonchalerar varandra.

Det kan vara många orsaker som avgör om parning inte blir av och jag tror egentligen man måste ha mer information innan man kan uttala sig om just din situation. Berätta gärna mer.

Mycket tips till parningsproblem finner du i boken "hunduppfödarens handbok" av Hilary Harmar, ICA-förlaget, ISBN 91-534-1228-1. Finns nog bara att få tag på biblioteket.
Alternativt se boken "parning och valpning" av Barbro Eklund, Janus förlag, Stockholm, ISBN 91-7274-129-5.

Lycka till.

Namn: Susanne
Datum: Söndag den 23 November 2003 Kl: 16:38
Hej!
När vi parade våran tik i somras så var vi 4 st som höll ihop dom för att annars så skulle de ha glidit isär.
Det blev inga riktiga hängningar .
Vi parade 3 ggr under 1 veckas tid och vi började på 12 dygnet.
Hur vanligt är det?
Vi fick tyvärr inga valpar då och ska snart prova igen med samma hanhund.
Har ni några tips och råd till mig om hur man gör detta på bästa sätt?
Tacksam för svar och hjälp.
Hälsn Susanne

Namn: Maud/Rospigan
Datum: Söndag den 23 November 2003 Kl: 13:31
Torkel!
Det vanligste är väl att parning inte bör göras oftare än var annan dag, för att hanen ska hinna "ladda om".

Går de fritt ihop, är risken att det blir lite oftare.

Spermierna lever flera dygn i livmodern, så 2-3 parningar, beroende på vad tiken är intresserad av, brukar räcka utomordentligt väl.

Datum: Torsdag den 20 November 2003 Kl: 15:50
Min laika Piggy har bott med hannen sedan 9:e dygnet. Han har varit väldigt het på gröten hela tiden, utan att ha mycket för det. Så igår på 13:e dygnet satt de plötsligt ihop (15 min). Är det någon som har synpunkter på hur länge de ska få gå ihop? Vet inte hur det gått idag.

Namn: MH
Datum: Torsdag den 20 November 2003 Kl: 14:48
Vår första tik som vi skulle para, parade vi på 12 och 14 dygnet men det blev inget. Nästa gång var vi mera observanta och det visade sig att hon höglöpte på 6:e dygnet, resultatet blev 12 valpar! Så säker på när höglöptet inträffar kan man aldrig vara och som tidigare sagt, helt individuellt.

Namn: Pyret
Datum: Torsdag den 20 November 2003 Kl: 12:47
vill bara ge en kommentar till detta med höglöp

De flesta tjuvparningar sker i slutet av löpet när de flesta tror att löpet är över.
Själv har jag parat en tik på 24:e dygnet med valpar, samt en tik för länge sedan är parad från 21:a till 28:e dygnet, med valpar. Dessa tikar var flyförbannade på hanar tidigare i löpet, blödningen var över sedan länge och vi trodde vid bägge tillfällena att det var försent.
Har också parat en tik på 10:e dygnet, förstås. Men vanligast är mellan 13:e och 17:e dygnet.
Löpet och själva höglöpet är ytterst individuellt och kan som sagt variera från tik till tik vid olika löp också.
Men det där visste ni säkert redan, bara tänkte jag skulle berätta om någon inte kände till hur det kan variera.......

Namn: SB
Datum: Torsdag den 20 November 2003 Kl: 12:08
Ursäkta Kim, jag läste din fråga lite för snabbt! Jag instämmer med NS, under höglöp ska man hålla tiken hemma. Däremot tycker jag att man gott kan jaga ihop med hanhundar under början och slutet av löpet, om inte hanhundsägarna sätter sig väldigt emot. Då får man väl respektera dem. Mina egna hanhundar kanske blir något disträa av löptikar, men så länge det finns vilt att jaga märks det inte så mycket. Mest brukar det märkas mellan såterna... I övrigt är det mycket en fråga om ledarskap hur påverkade hanarna blir anser jag. Själv har jag en tik och ett antal hanar och den som påverkas mest av löpet är tiken själv som blir helknäpp!

Namn: NS
Datum: Onsdag den 19 November 2003 Kl: 19:39
Finns det hanhundar med på jakten så kanske deras förare blir lite irriterade. En tik löper väl normalt ca 3 veckor och en del individer ställer gärna upp sig för hanhundar under hela löptiden. Andra endast när de höglöper.
Har själv tik och jagar hela löpet under förutsättnig att det inte finns andra hanhundar lösa.
Hon "står" endast under höglöp vilket brukar komma mellan 10 till 17:de dan, obs! detta är kan vara väldigt individuellt.
Så om jag vore du och det är hanhundar med så låt bli o släppa din tik. Kanske inte för at hon riskerar att bli betäckt men av hänsyn till ev hanhundar som kanske ger tusan i o jagar o istället springer efter din jycke.

MVH

NS

Namn: Kim
Datum: Onsdag den 19 November 2003 Kl: 11:40
SB
Ditt svar gäller väl Torkels tik som är betäckt. Min fråga gäller bara hur tidigt man kan jaga efter löp.
Mvh: Kim

Datum: Onsdag den 19 November 2003 Kl: 11:31
Se nedan vad jag skrev angående det du frågar.

Datum: Onsdag den 19 November 2003 Kl: 11:07
Ska på älg/grisjakt med flera andra hundar. Tror ni jag kan släppa tiken det blir minst 18de dagen efter löp. Jag är lite osäker det är första tiken jag har.
Tacksam för tips /Kim

Namn: Anna
Datum: Onsdag den 19 November 2003 Kl: 09:51
Som riktmärke kanske kan vara vad som gäller för dräktig tik att starta på jaktprov. Saxat från SSRK:s sida:
"Dräktig tik får inte deltaga i prov eller tävling 30 dagar före valpning, beräknat från 63 dagar efter första parningen, samt får ej heller deltaga förrän 75 dagar efter valpning."

Datum: Tisdag den 18 November 2003 Kl: 16:52
SB, tack. Löpet kom två månader för tidigt och osedvanligt olägligt – dels med tanke på jakten och dels med tanke på att de föds mitt i kallaste vintern. Men så är det ju. Får nog bli en hanne nästa gång.

Datum: Tisdag den 18 November 2003 Kl: 16:36
En laika skulle jag inte jaga med över huvudtaget om hon vore betäckt, pga skaderisken. Även en mindre skada av framför allt vildsvin kan lätt leda till att tiken kastar fostren. En hund som inte ställer, t ex en retriever eller spaniel kan man ju jaga med åtminstone de första veckorna efter parning. Mer exakt kan kanske någon mer erfaren uppfödare ge svar på. Annars är det väl sunt förnuft som gäller, läs din hund så att hon mår bra. Själv är jag i femte månaden och jagar för fullt ;-)

Datum: Tisdag den 18 November 2003 Kl: 16:28
En liten följdfråga: Hur länge rekommenderar ni att man max kan jaga med en hund efter att hon är betäckt? (En laika)

Namn: Michael
Datum: Tisdag den 18 November 2003 Kl: 16:08
Om du inte stör några jaktkompisar med hanhundar och hon fungerar vid jakt trots löpet så är det bara att jaga på under löp......

Michael

Datum: Tisdag den 18 November 2003 Kl: 15:58

Hur länge brukar ni hålla uppe med jakten vid löp. Det är hennes andra löp.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida