Log in
 Apportera-labbefnatt...  
Namn: Hanna
Datum: Torsdag den 20 November 2003 Kl: 22:27
Hip hip hurra! Idag tränade jag apportering på brukshundsklubben. Trots att det var en hund ca 50 meter ifrån henne så struntade hon i den. Sprang och hämtade dummien utan en blick åt den andra vovven. Otroligt för att vara min hundgalna vovve!!

Ibland är man nära att skänka bort hunden, och vissa dagar går man på moln och är så lycklig och stolt över sin hund.

Datum: Onsdag den 19 November 2003 Kl: 14:03
Jag har nu börjat träna min labbe med långlina. Det funkar förvånadasvärds bra! Det behövdes bara några korrigeringar, genom att säga nej och trampa på linan, för att hon skulle komma direkt till mig. När hon är precis vid mig så blir det party, innan dess är jag knäpptyst. Nu springer hon som en tok till mig :-)Tänkte köra detta någon vecka, för att sedan öka kraven samt ta bort linan.

PW. Tack för tipsen. Jag är nybörjare på apportering. Därför vill jag hellre använda lek och bus vid tex inlämnadet. Ju mer insatt man blir desto mer vågar man vara strängare. Just nu vill jag undvika att labben tappar motivationen om jag råkar korrigera vid fel tillfälle av ren okunskap.

Ja, det är inte lätt att vara förstahundsägare, och kanske inte heller vara första hunden i familjen :-)

Namn:
Datum: Söndag den 16 November 2003 Kl: 19:02

Ett ps...

Lär in apportering med att träna gripande, bärande, "håll fast" och loss osv innan man börjar kasta apperter åt hunden.

Apportering är ingen lekstund. Det är arbete men som visserligen skall uppfattas som ett positivt arbete för hunden. Ju mer noga man är i grunderna, desto bättre resultat längre fram. Sans och balans samt koncentration i träningen ger samma sak i det färdiga arbetet.

Namn: *PW*
Datum: Söndag den 16 November 2003 Kl: 18:38