Log in
 Pejl...  
Namn: vladimir
Datum: Tisdag den 7 Oktober 2003 Kl: 19:05
Jodå, jag har en pejl med ståndindikator.
Funkar utmärkt men man behöver ju händerna fria till bössan så jag har byggt om ett Baggen-bälte o monterat en grov ståltråd så jag kan ha pejlen i bältet så jag får rätt riktning och då kan jag ha bägge händer på bössan.

Bäst funkar det om man ser till att runda fågeln o närma sig hunden med vinden o kommendera avance från andra sidan fågeln mot den hunden står på. Då får man oftast fågeln rakt i famnen o har möjlighet att korrigera så att inte hunden går efter.

Namn: Michael
Datum: Fredag den 3 Oktober 2003 Kl: 11:38
Men Maud då, har du gått hen och köpt stövare nu????:))

Michael

Namn: Maud/Rospigan
Datum: Fredag den 3 Oktober 2003 Kl: 05:32
Aktare Rolf för att prata pejl för stående fågelhund på den här listan. Det gjorde jag för något halvår sedan och fick rejält på skallen... :-)

Nå, jag brydde mej inte om det (envis rospiga :-) utan har skaffat en Knut Eden pejl med ståndindikator. Jag har lånat hans pejl utan ståndindikator med bra resultat, och bestämde mej därför att skaffa en egen och då med ståndindikator. Jag fick den för bara några dagar sedan, så jag har ännu inte haft chans att jaga med den, men har provat den "på promenad", och det verkar ok. När hunden stannar ökar frekvensen på pipet, och när den börjar röra sig så återgår den till långsammare signal.

Namn: Rolf
Datum: Söndag den 28 September 2003 Kl: 21:54

Har någon erfarenhet av pejl med ståndinikator??

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida