Log in
 Spruckna trampdynor...  
Namn: Emma
Datum: Tisdag den 2 November 2010 Kl: 23:35
Har precis samma problem med min ena hund, ser ut som om kanten på trampdynan "fjällar sig". Han har slickan på den tassen ett tag nu och även haltat lite. Har idag filat lite och även klipp bort lite av förhårdnaden och han har faktiskt inte slickat mer på tassen, inte idag iallafall... Har någon annan nåt bra förslag? Salva?

Namn: Gunilla
Datum: Onsdag den 6 Oktober 2010 Kl: 09:52
Min 7-åriga vorsteh hane har fått spruckna trampdynor redan innan jakten och träning. Tidigare har jag haft dem i nästan jaktkondition året runt och endast haft problem med tassarna några enstaka gånger vid extrema väder och underlag. Nu har han sprickor och haltar vid vanligt liv som sällskapshunds.
Jag har bytt foder till ett dyrare och vad jag trodde bättre foder men jag har mina aningar.... Var tvungen att gå ner ifrån högaktiv till standard och min leverantör försvann. Någon som har några tips? Det här med att smörja jämt fungerar inte.

Namn: tessan
Datum: Fredag den 12 Januari 2007 Kl: 07:47
Beträffande tassalvor med mera så använder jag själv på hundarna Försvarets hudsalva och även Skillingaryds hundsalva. Bägge funkar utmärkt. Ger också någon matsked majsolja i maten ibland. Om det har nån betydelse för tassarna vet jag inte men pälsen blir fin. Men det här att besöka vet. när man märker något som inte man sett förut är viktigt. Min gamle hanne började halta mer och mer och vi har tolkat det som en försämring av hans artros, men jycken hade fått en liten böld som växte mellan trampdynorna tills den var plommonstor och det blödde och varade rikligt tills den var tömd. Troligtvis var det en "främmande kropp" som letade sig ut. Nu går han på penicillinkur i fjorton dar. Ett onödigt ont som om jag varit mer observant hade kunnat spara honom. Nu är tassen bättre och jag klipper noga bort päls mellan dynorna för att inget grus med mera ska bli kvar.

Namn: Michael
Datum: Fredag den 5 Januari 2007 Kl: 19:33
Anneli,

Om du inte fläckarna du har ”upptäckt” är vanliga pigmentfläckar och du är bekymrat för dessa så ville jag ha uppsökt en veterinär och krävt snabbt svar där istället, det ger dig troligen mera än att fråga här.

Michael

Namn: Anneli Paulsson
Datum: Fredag den 5 Januari 2007 Kl: 10:34
hej upptäckte igår att min goldenretriver tik på 6 år har mörka partier på alla trampdynor.En prick är jätte svart, som jag petede på och det ligger i huden. vad kan det vara ? önskar svar snarast MVH Anneli

Namn: Anders
Datum: Torsdag den 17 Februari 2005 Kl: 17:45
Tina, är det inte den som luktar tjära och är kletigare än sirap? Jag har provat en sån och den var väl bra, så länge hunden är ute. Heltäckningsmattan mådde sådär av den. Luktade grisåtel i flera dar... ;-)

Namn: butter
Datum: Torsdag den 17 Februari 2005 Kl: 14:30
Fyra Ess? är det en förädlad form av Tre Ess?

Namn: Tina
Datum: Torsdag den 17 Februari 2005 Kl: 13:04
Fyra ess har en hundsalva, som jag använder! Den är jättebra och dryg.
Finns på Granngården och djuräffärer bl a.

/Tina

Namn: Maria
Datum: Onsdag den 9 Februari 2005 Kl: 22:43
Jag har provat en tass-salva med strutsolja, lanolin och bivax. Den är kanonbra, absorberas bra i tassarna och kladdar inte. Tillverkad i Norge

Namn: Karin
Datum: Onsdag den 9 Februari 2005 Kl: 16:32
Vet en jättebra aloe vera baserad hudkräm som funkar till allt som är torrt. Den är dessutom dryg och har en långvarig läkande effekt. Dessutom tycker jag du ska prova att ge aloe vera som tillskott i maten, effekten är väldigt individuell men jag vet många kroniskt sjuka djur och människor som fått hjälp av den. Hör av dig om du är intresserad!
M.v.h. Karin

Namn: Husse
Datum: Tisdag den 8 Februari 2005 Kl: 21:47
Helosan är väl något av det mest återfettande man kan använda ?
Om man själv har torra händer/fötter är det ju oslagbart...

Dessutom är väl Helosan samma salva som den spensalva Lantmännen säljer, om jag inte minns galet ???

Kan bra vara bra ! Men som sagt inna´n man skall ut i snö och kyla är det nog bättre att avstå smörj.
smörja in på kvällen.

/ Husse

Namn: Linda A
Datum: Tisdag den 8 Februari 2005 Kl: 16:28
Många hundar med torra och spruckna tampdynor mår bra av ett zinktillskott. Har provat själv efter tips med gott resultat. Köptes på hälsokosten.

Namn: Gunilla
Datum: Torsdag den 3 Februari 2005 Kl: 08:36
Det kan man ju göra, men Helosan innnehåller vatten så man ska akta sig för att smörja innan man ger sig ut i minusgrader. Jag håller den principen att smörjer först när det blir problem(väldigt sällan) och då med Fyra ess hundsalva. Använder den även på skorpor så att de inte rivs av för tidigt.

Namn: Malin
Datum: Torsdag den 3 Februari 2005 Kl: 00:17
Hej!

Någon som vet om man kan smörja hundens trampdynor med helosan?

Namn: JK
Datum: Onsdag den 2 Februari 2005 Kl: 15:22
Ang. salvor till trampdynorna fick jag lära mig att det gör mer skada än nytta på friska trampdynor. Bättre att låta hunden bygga upp dynorna med mycket utevistelse, precis som vi människor får lite mer valkar när vi går barfota på sommaren.

Namn: Jocke
Datum: Onsdag den 2 Februari 2005 Kl: 10:57
Jag kör en salva som heter Jagalätt
på min Vorsteh, självklart bäst att
köra i förebyggande syfte men även
efter skogsturerna.

Sök på Jagalätt på Google, den finns
på en hel del web-shopar.

Namn: chivas
Datum: Måndag den 31 Januari 2005 Kl: 08:41
Infanterield kallas det.

Det är när man har gått väldigt länge med byxor som skaver i ljumsken, har du inte byxorna uppdragna ordentligt så skaver det mot insidan av låren det i kombination att man inte tvättat sej på länge gör att man till slut går som en seriöst hjulbent person.

In träffar vanligen i lumpen när man ligger ute i veckor och inte sköter hygienen....

Namn: eagle
Datum: Måndag den 31 Januari 2005 Kl: 00:28
Zinksalva till torra trampdynor är jag tveksam till. Till människor använder man Zinksalva för att hålla sårkanter torra!

Angående kortison och dålig päls vet jag hur det kan vara. Min springer fick en överdos av kortison och då rasade pälsen. fick då Viacutan av veterinären och pälsväxten kom i gång rejält. En flaska räckte i 2 månader.

Namn: k
Datum: Måndag den 17 Januari 2005 Kl: 21:11
Vad är INFANTERIBRAND ?
slitningar? brännmärke eller vad?

Namn: MIKAEL
Datum: Måndag den 17 Januari 2005 Kl: 17:15
Då jag handlar mat till mig själv, är jag noga med att de ska vara Svenskt, kött, ägg och osv. Men då man köper hundmat ska den vara från utlandet??? konstigt. Men jag såg att Doggy Aktiv var gjort på svenskt kött då måste de vara ett bra köp.
eller???

Barnängens Zinksalva bra till tassar och lindrar infanteribrand

Namn: Pia
Datum: Måndag den 17 Januari 2005 Kl: 11:47
Specific har en suverän tassalva.

Namn: pekinesen
Datum: Torsdag den 13 Januari 2005 Kl: 14:25
Armens hudsalva o glycerin funkar bra osså!

pekinesen

Namn: Andreas
Datum: Torsdag den 13 Januari 2005 Kl: 13:58
Använd Polarolja finns i zoo affären
Din hund får bättre päls starkare trampdynor.
Förebyggande för andra sjukdomar.
Har 2 labradore det funkar jättebra på dem.

Datum: Tisdag den 30 September 2003 Kl: 08:41
Det man måste tänka på både när det gäller foderbyte, tillskott och utvärtes behandlingar är att ha tålamod. Det blir inte bra på en vecka. Foderbyte eller tillskott tar 8-12 veckor innan det börjar märkas på hundens hud och päls. Ger man något utvärtes, smörjer el dyl tar det 2-3 veckor innan effekten märks fullt ut så ge inte upp förtidigt. På Jack och Moas tassar märktes inte skillnaden av viacutanen på päls och trampdyner förrän efter två månader. Resultatet av BARF´maten märktes tydligt först efter 3-4 månader och fullt ut efter ett halvår.

Namn: Anna
Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 20:31
Har en labbe på 6 år som jag i alla år hållt på att smörja tassar på året runt. Har provat allt, även att tillsätta olika oljor i maten. Inget har hjälpt, tills för snart ett år sedan. han fick då problem med magen och jag tvingades byta foder. Har i 4 år kört honom på Royals sensible choise men det slutade att säljas i Sverige. Har nu sen i vintras gett honom Nutro, den för högaktiva och hårt arbetande hundar. Bara en månad efter foderbytet blev hans tassar jättefina. Han jagar mycket och det blödde ofta förut från sprickorna men inte nu. Om det är fodret som har hjälp vet jag inte men jag tror det. Mvh Anna

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 14:27
Ja och levt i evighet ;)

Namn: JK
Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 14:21
Linda A & chivas, en bra slutsats:) "Tänk om vi människor var lika noga med vad vi äter som vi är när hundarna ska ha mat.Mängder av sjukdomar skulle vara ett minne blott då"
Hade hunden själv fått välja, så hade den säkert valt en Whopper Meal före BARF eller torrfoder, de hade troligen legat i soffan och kollat på Animal planet,käkat Ahlgrens bilar, och smågodis än att behöva ligga på mattan under bordet och höra husse prassla med godispåsen. M.a.o hade vi människor bara haft tillgång till mat på bestämda tider, och mat som en kostrådgivare komponerat till var och en individ....då hade vi kanske varit jättefriska:)

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 11:31
Jag kan bara hålla med. Kan erkänna att jag tänker mer på vad hundarna bör få i sig än vad jag bör få i mig.

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 11:03
Tänk om vi människor var lika noga med vad vi äter som vi är när hundarna ska ha mat.
Mängder av sjukdomar skulle vara ett minne blott då

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 11:01
Helt rätt chivas!

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 10:50
Huvudsaken är att man hittat nåt som hunden mår bra av.
Om det sen är BARF, vov hundmat eller Eucanuba spelar ingen roll

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 10:44
Nä det förstod jag att du inte klankade på maten i sig. Jag bara förklarade varför jag började med BARF. Helt enkelt för att min hund inte tål torrfoder. Så jag har inget val när det gäller maten.

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 10:40
Linda
Jag säger inte att BARF är dåligt men det passar inte mej.
Jag litar mer på tillverkaren än att hålla på och greja hemma. Dessutom är det bekvämt att köpa maten så jag kan syssla med det jag tycker är kul istället.

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 10:31
Det står var och en fritt att ge vilken mat man vill, man ska inte ge något man inte känner sig bekväm med. Anledningen till att jag började BARF´a var just för att kunna ha koll på vad Jack extakt fick i sig för mat. Han är allergisk mot lagerkvalster eller förrådskvalster som det också heter och det finns i spannmål och torrfoder. Så det hade inte spelat någon roll vilket bra torrfoder jag gett honom för han hade inte blivit bra ändå. Så jag började läsa och undersöka om olika sätt att utfodra hunden på och provad också på lite olika. Allt ifrån gigantiska hemkok som tog hela dagar att göra till just BARF. BARF fastnade jag för, för att det var så lätt, inget att koka och ger man dem färsk mat behöver man inte ge så mycket tillskott då vitaminerna finns kvar i maten och har inte kokats bort. Man får läsa på lite men när man väl fattat galoppen är det lätt. Men veterinären jag pratade med om torra tassar rekommenderade extra fettsyror och för att slippa ge gigantiska mängder olja rekommenderade hon att ge just viacutan så fick man fettsyrorna men inte så mycket av fettet om du förstår vad jag menar? :-)

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 09:07
Aina
Det han har är en kroniskt infektion i tassarna som han fick när han var liten.
Han har ätit cortison i många år för att hålla tassarna någerlunda friska. Men nu så har cortisonet gjort att det har blivit biverkningar blandannat då skivning av trampdynor och annat skit. Det är som att välja mellan pest eller kolera slutar jag med medicinen är det kört för då ruttnar tassarna upp på honom och ger jag cortison så spricker dom.
Har talat med veterinär och blivit rekomenderar ett speciellt foder som faktiskt verkar fungerar.
Han har dessutom ruggigt dålig päls plus han fjällar på magen, Allt detta är resultat av cortison behandling och inget att göra åt.

Anledningen till att man inte ska överdosera fiskoljan är att blodet blir mer lättflytande och en typ av blödarsjuka kan inträffa vid överdosering.

Att ge den hunden BARF eller liknande är inget som jag tänker prova utan jag måste veta exakt vad han äter och vilka vitaminer han får i sej för att kunna upptäcka vad han blir bättre av i maten.

Jag testade en ny mat nyss men det blev katastrof med ännu mer utslag och elände dock denna nya mat verkar riktigt lovande.

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 08:49
Jag BARF´ar mina hundar och de har alltid fått fiskolja och groddolja i maten (varannan dag) men det räckte inte till deras tassar. När jag började med Viacutan märktes betydande skillnad. Det finns också Efacotat eller Efavet kapslar som man kan köpa hos veterinären, de ger samma effekt och är bättre om man har lite större hundar för det blir lite drygare.

Namn: Aina
Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 08:44
Är nog också lite inne på det Linda skrev - tillskott i mat är bättre på sikt än salva utanpå, men då det tar längre tid innan man ser resultat så kan en kombination vara bra till att börja med.

Själv upplever jag Viacutan löjligt dyr, (ca 175:- för en burk som inte räcker särskilt länge om man inte har en mycket liten hund). Vi har i perioder haft olika sorters lax och fiskoljor från hälsokostaffären på hundarnas mat, inte fiskleverolja som tydligen är något helt annat och absolut inte får överdoseras. Detta har fungerat helt utmärkt på torra och spruckna trampdynor och som bieffekt så blir pälsen sagolikt fin efter ett tags användning.

Till detta har vi använt en hästsalva utanpå som jag i skrivande stund inte kommer ihåg namnet på, men det finns många bra krämer och salvor på marknaden.

Olivolja eller linfröolja är heller inget som huden skall ÄTA men ok att ha utanpå - hundar har tydligen svårt att smälta dessa oljor, varför vet jag inte.

En liten tanke - om du är osäker ifall det inte bara är allmänt torra och nariga trampdynor med självsprickor som din hund lider av så kanske du bör låta en veterinär titta på dem? Kan det vara svamp eller infektin eller något annat som kanske kräver medicin?

Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 07:45
Hej!

Har haft samma problem på mina Springers. De har dock blivit bra sen jag började ge dem Viacutan som man köper hos veterinären i maten. Det tog dock 3-4 veckor innan man började märka förbättring och undertiden kunde man smörja med något typ Helosan salva eller tassvax.

Namn: Frank-T.
Datum: Söndag den 28 September 2003 Kl: 11:21
Kontakt dette norske firma:
www.norske-eteriske-oljer.no
essentialoil@norske-eteriske-oljer.no

De selger et produkt kalt "Labbefett".
Det er et naturprodukt uten syntetiske tilsetninger.
Ingredienser: strutseolje, bivoks, lanolin, A- og E-vit, eteriske oljer fra einer og karve.

Namn: Milton
Datum: Lördag den 27 September 2003 Kl: 15:38
Använd matolja. Häll det i tassarna innan promenaden/träningen. Överskottet blir kvar i naturen Apotekets Locobase funkar oxå. Annars kan du ta honung/bisalva. Helt naturligt.

Namn: Birgitta
Datum: Lördag den 27 September 2003 Kl: 14:08
När min hund hade spricka som skulle läka i trampdynan så rekommenderade en av de rutinerade sköterskorna på Blå Stjärnan att jag skulle köpa tassvax. Detta köper jag i vanlig hundaffär, heter kanske putevax också. Absolut jättebra, detta har påskyndat läkning av sprickor precis som hon sa.

Datum: Lördag den 27 September 2003 Kl: 13:56
tack för tipset

Namn: Anette.U
Datum: Lördag den 27 September 2003 Kl: 13:41
Hej!
Jag vet draghundsförare som använder försvarets hudsalva till spruckna trampdynor.MVH.

Datum: Lördag den 27 September 2003 Kl: 08:48
jag har köpt ett nytt foder nu oxå som jag ska testa ett veterinär foder som ska vara bra för hud och tassar.
Ytterligare köpte jag nån fiskolja med nån vitamin mineral grunkor i som skulle göra underverk.

Jag ska testa med olivolja så får vi se om det löser det akuta problemen

Namn: Maud
Datum: Lördag den 27 September 2003 Kl: 07:20
Prova med 1 matsked sälolja (Polarolja) på maten per dag.Det har fungerat på mina hundar.

Namn: Emla
Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 23:34
Om det är torrt så kan man värma lite olivolja och smörja med. Men det blir väldigt kladdigt, så förslagsvis så gör man det innan läggdags och så får hunden sova på något fiffigt ställe...

Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 21:46

Nån som vet vad man kan smörja trampdynor med som börjar separera i kanterna, det ser ut som dom skivar sej.
Detta är enbart hitills på framtassarna och ena tramdynan har en extrem förhårdnad ser nästan ut som den växer faktiskt.
Nåt tips någon?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida