Log in
 Apportör...  
Namn: Hipshot
Datum: Måndag den 29 September 2003 Kl: 17:05
Tror detta ser lite olika ut, vet ställen som försökt ta betalat av apportörerna :-) men de har rätt snabbt insett att de inte kan hålla jakterna utan bra jyckar så de har fått lägga ned då man sannerligen inte saknar apporteringstillfällen och att betala för att göra det är en löjlig tanke.

Vid varje tillfälle får vi lunch samt fika. Plugg till efterapportering är bara att hämta. Här gäller det att veta vad man pysslar med samt ta ansvar, har du fått ett område att efterapportera så ska viltet även in. Sen är jobbet inte slut för att man gått över sjön utan man hjälper även till att ta hand om viltet efteråt.

Det kostar helt klart, av de 5 hundar vi använt är endast två hela och klara att jobba med idag. Övriga har div sår och annat skit efter allt slit. Men såren läker och jyckarna lär sig att jobba mer effektivt.

Det som känns rätt avgörande tycker jag är standarden på skyttarna. De flesta är riktigt duktiga, vissa blir man otroligt glad åt att se faktiskt. Stod vid en skytt första jakten i år som hade som princip att tog han inte anden i första skottet utan bommade helt så sköt han heller inte andra skottet då skadskjutningarna oftast kommer då du kastar iväg en snabb andra smäll och det finns ingen möjlighet att korrigera då bössan är tom. Det var kul helt klart och trots att vi körde tre jyckar bakom denna man så hade vi fullt upp :-)

Det är ett otroligt bra arbetstillfälle och man har även möjlighet att korrigera vissa fel som jyckarna kan tänkas ha. Knallapportering förekommer ej då du har stenkoll på hunden hela tiden. Det är helt enkelt förbannat kul att köra hund vid dessa tillfällen!

Sen är det så mycket runt om. Man är med i ett gäng som samlas kring dessa tillfällen och vi har helt enkelt otroligt roligt! Man knyter en massa kontakter och dessa jakter resulterar i en massa annat roligt. Fick tex möjlighet att jaga kronhjort nyligen tack vare detta så man går inte lottlös därifrån.

Sen har vi slyngeljakterna :-) Grymt skoj faktiskt och det handlar på intet vis om att man samlas och skjuter en j-la massa fågel under en dag för det sker inte, bagen är inte speciellt stor alls men vi har grymt kul ändå!

Förlorad arbetsinkomst och rese ersättning? Detta är ett intresse och man får inte betalt när man kör till skogen i egen regi på helgen så varför ska man ha betalt nu?

Det handlar om två saker för att komma med som jag ser det.. bra hundar samt goda kontakter. De här stora jakterna kräver alla typer av jyckar, både fasanmissilerna som du lätt dirigerar ut snabbt och lätt ett hundratal meter samt grovjobbarna som kan gno och gno och gno i en och samma lilla vassrugge efter en skammad and som du skymtar lite då och då bara.

Mvh!

Namn: TML
Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 13:22
Kan tänka mig att det är som inom andra områden. Alla är där för att jaga eller apportera med sina hundar. Störst respekt får den som är skickligats inom dessa områden och/ eller en bra kamrat. Om samma gäng sedan går över till att spela innebandy efteråt, kan allt plöstligt polvändas, så får den människa störst aktning som är bäst på att göra mål samtidigt som han är en god lagspelare.

Om Baron von Silfverpluska inte gör några "mål" eller någon märbar insats i jaktlaget så hamnar han alla gånger i bakgrunden. Precis som vem som helst hade gjort i samma situation. Här kan plöstligt en person "Jordnära-Skogs-Olle" bli poppis för han har alla färdighter alla eftersträvar.

Namn: chivas
Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 09:18
Blåblodigheten är borttagen av regeringen så det finns inget att känna sej underlägsen för.

Namn: Gittan
Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 09:15
Tänk att vissa år 2003 fortfarande känner sig underlägsna "grefar o baroner" måste vara trist att känna sig sämre för att man inte är blåblodig.

Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 09:09
Jag tävlar inte med mina hundar längre men min äldsta hund har hävdat sej tillräckligt på tävling i sin ungdom.
Inbjudningar är genom att man känner rätt person och har duktiga hundar i praktiskt jakt.
Det är en stor skillnad att apportera på en stor jakt i förhållande till att hämta 10 kalla fåglar på ett fält.
Ena jakten jag var på apporterade mina hundar 50 änder varav den ena såten tog över 2 timmar att apportera klart.

Det man behöver är en hund med mycket motor som orkar ligga i länge och inte tappar sugen när det börjar bli motigt.

Apporterna kan ligga ifrån 5 meter till vingade änder som du måste dirigera upp till 150-200 meter beroende på terrängen.

En sak är helt klar, det tar nåt enormt på hundarna efter en sådan jakt. mina sov i ett dygn efter en jakt.

Namn: Anna
Datum: Fredag den 26 September 2003 Kl: 08:44
Hur duktiga är era apportörer? Om ni går på jaktprov med dem, på vilken nivå tävlar ni? Hur blir ni inbjudna till dessa jakter? Var möts intressenterna så att säga?

Anna

Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 13:15
Sen är det väldigt roligt när greven kommer fram och tackar för den perfekta apporteringsarbetet man har utfört med sina hundar och hälsar en välkommen tillbaka.

Man får faktiskt fortfarande vara stolt över det man gör, avundsjuka till trots som är svenskens ledstjärna

Namn: Hugo
Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 13:07
Om man tar seden dit man kommer så blir man bemött mycket bra, det är min erfarenhet i alla fall. Jag brukar precis som chivas bli bjuden på mat plus att få del av det skjutna, 4-5 fåglar.
Om man deltar på jakt med vad fageljagaren kallar "grefar och baroner" slås jag ialla fall av att dom är både trevliga och mycket intresserade av hundarna. Dessutom är dom ju faktiskt vanliga människor dom också.

Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 13:04
För att du ska förstå så har man inget med jaktgästerna att göra när man apporterar. Du sköter ditt och dom sköter sitt.
Sen behöver det inte vara grevar som skjuter, jag ska apportera med mina hundar nu på lördag på en stor gåsjakt där det kommer förhoppningsvis att skjutas en hel del.
På denna jakt så finns det inte en enda blåblodig som du retar dej så ini helvete på.

Utan det är helt vanligt folk som tycker om att jaga fågel.
Och med din inställning så kommer du aldrig att bli bjuden heller. Håll dej till dina ripor långt ute i tassemarkerna så slipper du störas av att det finns andra människor som har andra jakterfarenheter än vad du har.

Namn: Mike
Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 12:55
fageljagarn!
Det börjar bli´ lite tröttsamt att lyssna på dig nu! jag förstår om du aldrig har varit på någon större jakt oavsett om det är som betalande eller bjuden gäst, den dagen du börjar få en lite mer ödmjuk och accepterande attityd gentemot andras sätt att bedriva jakt så kanske du ochså kan bli bjuden på klapp och andjakter och vara med om en dag med trevlig samvaro och njuta av bra hundarbete.
Så ta dig i kragen och stopp dina fördomar vart du är högst i jordgubbslandet.

Med vänliga hälsningar
Mike

Namn: fageljagarn
Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 11:43
Sen är det ju värt all möda för att få känna sig som en lill-grefe för en dag. Kanske till och med bli tilltalad av någon baron von uben. hohohoho!

Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 08:33
Kan bara tala för mej. Du får ingen ekonomisk ersättning för arbetet du utför. Mat har i alla fall jag blivit bjuden på. Men det stora grejen är att du får se dina hundar bekänna färg när det är många och ibland svåra apporter.

Vad gäller hur du blir behandlad så är det så enkelt att du blir bemött som du bemöter andra.

Träning ser inte jag det som i alla fall hunden ska vara tränad innan du åker iväg. Men det ger ju en jätte träning för hunden om man säger så.

Namn: enimängden
Datum: Torsdag den 25 September 2003 Kl: 01:00

Jag vet att det finns många här på forum som arbetar som apportörer på många jakter.
Hur upplever ni det? Får ni ut nånting av det?
Jakter? Förlorad arbetsinkomst? Reseersättning?
Hur blir ni behandlade? Fika? Middag ? Uppskattning?
Tränar ni hundarna eller är ni där för att göra ett jobb?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida