Log in
 Kampa med labbe...  
Namn: Hanna
Datum: Onsdag den 2 Juli 2003 Kl: 20:09
Hej- igen!

Tack för era svar! Som vanligt här i livet så finns det olika åsikter :)

Jag har ännu inte börjat tränat apportering, förutom den enkla övningen vi gjorde på valpkursen. Jag hoppas jag snart kan börja på en apportingskurs. Det skulle vara så kul att lära sig!!

Kampar gör jag mest med Ebba efter hon kommit på inkallning eller slutförmeålet vid spårning. Kampa tycker hon är roligare belöning än godis. Därför får hon oftast kamp då, fast jag ser till att oftast vinna.

Hon har inte visat att hon vill kampa om alla saker. Utan hon "tänder" när jag viftar med någon av hennes kampleksaker.

Namn: JK
Datum: Onsdag den 2 Juli 2003 Kl: 15:16
Kampandet kan vara på gott eller ont! Gott när det stärker relationen mellan hund och förare vilket jag tror det gör om man kampar "rätt"...dvs. Du som ledare är den som bjuder in till lek, det är alltid du som vinner och bestämmer när det är färdigtlekt. På ont kan det vara när hunden får vinna, dvs erövrar kampföremålet,du som ledare visar svagheter eller att hundens kamplust är så stor att den tar kamp om allt den har i sin "ägo" t.ex mat, tuggben mm...

Namn: Bengan
Datum: Onsdag den 2 Juli 2003 Kl: 10:02
Att kampa med en retriever (med måtta) har jag inte upplevt som något stressande för hunden. Inte heller att dom blir hårda i greppet. Med min första av dryga 20 stycken under åren kampade jag ofta. Han är hittills min bästa hund(nostalgi?). Det gjorde jag ända upp i unghundsstadiet. Senare när han blev äldre gjorde vi det någon gång ibland bara som en lek mellan "oss män". jag inbillar mig att det bidrog till, som Hugo säger,till bättre avlämningar + att det stärkte våra band. Han bar okokta ägg till mig utan problem och var en utmärkt jakthund. Men som sagt ingen regel utan undantag, det passar inte alla.

Namn: chivas
Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 21:02
Enligt mej så är det belöning nog att hämta apporten,
förarens beröm i och med att hunden hittade apporten ska sen inte bytas ut mot att kampa, gränsen kan vara fin mellan att kampa med det hunden kommer in med och det föraren har i handen som den får kampa med.

Om man vill kan man förstärka berömmet med en godis dock inte kamp. Nu spelade det ju ingen roll enligt frågeställaren eftersom hon inte skulle jaga med sin hund

Namn: Hugo
Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 18:18
Intressanta inlägg...

Till att börja med så tror jag inte att en hund som gillar att kampa med sin ägare är mer benägen att bli "tuggig" med apportföremålet. Poängen är ju att man har en ex trasa att kampa med dvs man byter ut apporten mot en trasa som man kampar med - kontroll - lydnad - belöning. Att man inte skall "slänga pinnar" det är ju en helt annan sak. Risken att "bygga in ett "stress beteende" är ju som all annan motivationshöjande övningar - balans och kontroll.

Namn: Emla
Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 17:58
Skipper: Där har du ju kampen rätt använd och under kontroll och den har defenitivt inte tagit över! En balans som passar din hund! Mycket av brukshundarnas tuggande på apportbockar kommer sig av att de är så jäkla ivriga på att kampa med den så att de börjar tugga och bita i ren iver för de vet vad som väntas skall... Jag kan kampa med en apportör som jag känner väl och som redan vet att en apport inte är en leksak, då är det ingen fara! Men jag svingar de defenitivt inte över huvudet, utan det är mer en lite bufflig lek! :D

Namn: Skipper
Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 17:35
Jag har faktiskt använt kontrollerat kampande i syfte att få bättre avlämningar , dvs en hund som håller fast tills jag säger loss. En del av mina unga hundar har varit för lösa och snabba att lämna med språket " vill inte konkurrera med dig". Då har kampen varit utmärkt som metod för att få ett fastare grepp och hållande. Har funkat för de hundarna och utan hårda grepp eller tuggande/kampande beteende.

Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 16:49
Generellt kan man säga att en apporterande hund ska man undvika att kampa med.
Sen är ju alla hundar individer. Vissa tål ingenting innan det knakar och går sönder andra kan man göra vad som helst med

Namn: Arvid
Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 16:18
Har du en hund med lågt föremålintresse är kampa bra, då det tänder de flesta individer.

Vi kampar ganska ofta med vår labbe som vi även jagar med. Hon kan skilja på kamp och apportering utan problem och i det sistnämnda har hon ett mycket mjukt grepp, men detta kanske andra får problem med om de kampar?! Vår tik får ofta apportera "ömtåliga" saker som till exempel ett ägg/ ett kakpaket/ en frukt/ en tidning/ en nyckelknippa mm, genom att gå med det mellan husse och matte, detta tycker hon är riktigt roligt.

Jag upplever att kampandet givit vår tik intresse av att hålla fast fågeln/dummyn/... till annat kommando ges. Tidigare spottade hon gärna ut det hon skulle apportera innan hon kom fram/innan kommandot "loss" och då var hon ju såklart oanvändbar i riktig jakt.

Namn: mm
Datum: Tisdag den 1 Juli 2003 Kl: 15:17
Jag håller med chivas. Jag vill inte att det ska bli en kamp när min hund ska lämna av apporten till mig. Oavsett om det är en dummie eller vilt. Även om du inte ska jaga med din hund så kanske du vill ställla upp i jaktprov.

Datum: Måndag den 30 Juni 2003 Kl: 23:09
Jag som jagar med mina 2 labbar är all kamp absolut förbjudet, lika så slänga pinnar eller liknade.

Jag brukar säga till dom som vill kampa med mina hundar att nästa gång kanske det är en and som han kommer med och den vill jag ha hel inte i 2 bitar.

Sen vet jag inte om det är så lyckat med tanke på tänderna att låta hunden ha hela sin tyngd i munnen, dessutom med snurr

Namn: Emla
Datum: Måndag den 30 Juni 2003 Kl: 19:33
Det som talar emot att kampa med en sådan pass ung hund är att du kan bygga in ett stressbeteende. Man bör vänta med allt för intensivt kampande tills hunden blivit äldre och lydigare så att inte kampen tar över.

Namn: Hugo
Datum: Måndag den 30 Juni 2003 Kl: 18:58
Kampa på....om hunden tycker det är kul att kampa kan man använda det som belöning vid annan dressyr. Se bara till att det är du som startar och slutar leken.
Anledningen att det ibland sägs att man inte skall kampa med apportörer är att dom kan bli "hård i munnen" av kamplekar dvs biter sedan sönder bytet vid jakt. Det tror jag dock att det inte finns något samband i. I ditt fall spelar det ju hur som helst ingen roll.

Namn: Hanna
Datum: Måndag den 30 Juni 2003 Kl: 16:27

Hejsan!
Jag har en brun labbe (dp) på 7 månader som heter Ebba. Hon är min första hund. Jag kommer att gå apporterings- och viltspårs kurser i framtiden. Dock kommer jag aldrig att jaga. Nu till frågan.

Ebba tycker det är väldigt kul att kampa, vilket jag även gör med henne. Kampa gör vi ca 3/gånger i veckan. Hon håller så hårt att hon t.o.m. håller fast när man snurrar henne i luften. Hon tycker det är jättekul!

Nu har jag hört att man inte bör kampa med retriver. Stämmer det och i såfall varför?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida