Log in
 Apportslarv...  
Namn: Petra
Datum: Måndag den 12 Maj 2003 Kl: 16:15
Hejsan!
Av din beskrivning får jag för mig att du tränar på ganska lättsprungen terräng. Prova med lite mer svårsprungen terräng, så kan inte hunden ha lika hög fart ut mot apporten och får automatiskt bättre upptag.
Att använda sig av gummiband, nylonstrumpa etc på vilt och dummysar är inte heller så dumt. Det har vi fått göra med vår hund som denna säsong har mycket bättre upptag och grepp, snöret och vingarna till trots. Erfarenheten hjälper oxå till.

Mvh
Petra

Namn: Malin
Datum: Tisdag den 6 Maj 2003 Kl: 13:18
Jag hade samma problem så jag tejpade fast snöret i dummien. Då blir det ju så att jag som förare automatiskt att jag som förare lämnar min doft på mitten av dummien.

Namn: Bengt
Datum: Tisdag den 6 Maj 2003 Kl: 12:16
Tack så mycket för tipsen, vi skall testa lite olika lösningar på detta nu. Detta slarv är inte bara vid apportering av dummys, hon har t ex försökt släpa in mås i ena vingen och kastat runt den i luften för att få bättre grepp och snubblat på hare som hon dragit efter sig in till mig med mycket dåligt grepp. Av den anledningen har hon inte fått apportera vilt nu på ett tag, då jag känner att vi måste arbeta med dummys till det fungerar bättre.

Namn: Klara
Datum: Måndag den 5 Maj 2003 Kl: 15:44
Hejsan.
Härligt med en hund som vill hämta.
Du kan tänka på att oftast vill hunden ta där ens vittring sitter, alltså håller du i snöret när du kastar, tar en del hundar sitt grepp där så prova med att hålla mitt på dummyn.
Har sett att det då funkat på en del hundar.

Namn: Melker
Datum: Torsdag den 1 Maj 2003 Kl: 14:15
Bengt,
Det låter som en kul och arbetsglad hund!
Hur är greppet på vilt? Är det OK skulle inte jag bråka något med dummygreppet.

Slarvar hon även med vilt skulle jag repetera greppamomentet i lydnadsapporteringen som beskrevs i tråden med samma namn. Då förstärker Du kommadot och kan lägga lite tryck på hunden när den slarvar.

Namn: Mike
Datum: Torsdag den 1 Maj 2003 Kl: 13:08
Bengt!
Försöka med att träna apport vid sida, ha´ hunden vid sidan och ge den dummyn så den får korrekt apportgrepp samtidigt som du ger ditt apportkommando, träna detta mycket före du återgår till din vanliga apporteringsträning. om allt går bra kommer hon ihåg att apport betyder "gripa mitt på dummyn" även när hon apporterar i full fart.
Mike

Namn: Bengt
Datum: Torsdag den 1 Maj 2003 Kl: 12:57

Min tik slarvar med apporterna. Hon rusar i full fart ut och näst intill rullar apporten ett par varv med framtassarna i sin iver att tvärnita, för att plocka upp den i snöret/ögglad och svänga den ett varv i luften för att få ett bättre grepp. Därefter in till mig i 100 knyck för att mycket snyggt lämna av apporten vid min sida med huvudet vänt upp mot mig... Inte alltid fullt lika fult upplock av apporterna, men olika grader av det.

Jag skulle vilja få tips om hur jag skall gå vidare i denna träning, när hon kommer in fint så kan jag ju inte gärna bråka på henne, det måste jag ju göra tidigare. Bör tillägga att hon är ordentligt förarvek.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida