Log in
 Stressplågert...  
Namn: Lydia
Datum: Söndag den 6 April 2003 Kl: 21:46
Hej igen!
Vill bara meddela att jag har en helt ny situation med min hund i hundgården.
Han är nu lugn och går in i hundhuset och lägger sig när han blir lämnad. Först står han en stund och tittar sedan går han in och lägger sig. Underbart eller hur! Jag vet faktiskt inte riktigt vad som hänt, men det är ett under.

De enda förändringar som hänt är:
1.Två gånger har jag varit riktigt arg när jag lämnat honom i hundhuset och beordrat honom att gå och lägga sig. (Han rymde till granntiken och jag var så rasande att han åkte i finkan.) Efter ungefär en halvtimme hämtade jag honom eftersom han varit tyst och då var han inne i huset.

2.Dessutom beställde jag i desperation ett antiskällhalsband som han har haft på sig senaste veckan i hundgården.

3. På grund av en sjukhusvistelse var han i hundgården tre heldagar (utom kvällar och nätter).

Som sagt vet jag inte riktigt vad som gjort susen men jag är jätteglad och det är nog mina underbara grannar också.

Datum: Fredag den 14 Mars 2003 Kl: 16:13
Hej!
Tack för era synpunkter. Jag tackar och viftar på svansen!

Nu kanske matte vågar låta mig vara inne hos katterna även om hon är borta en hel dag. Det där med att fortsätta träna mig med hundgården hoppas jag hon inte lägger märke till, men kanske även jag kan lära mig uppskatta fåglarnas kvitter, utsikten och alla dofthändelser i hundgården. Vi får väl se vem som är klokast, matte eller jag.
Mio

Namn: Lugna
Datum: Fredag den 14 Mars 2003 Kl: 10:51
Hejsan
Jag kan förstå din frustration över detta,men helt logiskt är det ju klart att hunden mår bäst av att vara inne i sin vanliga miljö.Och jag tror inte att det är några bekymmer utan att den klara dessa antal timmar ensam.Det rör sig ju bara tydligen om en dag i veckan.
Lycka till.

Namn: Emla
Datum: Fredag den 14 Mars 2003 Kl: 10:50
Om det är en vuxen och frisk hund så hade jag faktiskt låtit den vara innomhus om det bara rör sig om 1 dag i veckan (jag tänker långsiktigt). Sen hade jag byggt på det där med att vara ensam i hundgårde allt eftersom. Att tvinga honom att vara där och låta honom stressa gör kanske att han aldrig kan vara ensam hundgården. Med rätt träning så är ju målet att han skall kunna vara där en dag!

Datum: Fredag den 14 Mars 2003 Kl: 08:51
Hej Kalle och JK!
Givetvis ska man vänja hunden vid hundgården redan som liten och inte låta den vara inne själv för länge. MEN i mitt fall gäller det min vuxna hund som bivit tvungen att vara i hundgård. Detta pga mina ändrade livsförhållanden. När man skaffar hund tror man kanske att livet ska vara desamma i de 10-tal år man har frmför sig, så blir det tyvärr inte alltid.

Är det då "stresspågeri" att tvinga hunden var i hundgården som den vantrivs i eller ska den vara inne fast det kan bli 7-8 timmar? (Det rör sig i mitt fall om en dag i veckan.) Inne har han i så fall tillgång till "kattflocken" i brist på oss anddra. Ja, jag vet inte. Men otäckt stressad är han när han är i hundgården och det kan väl inte vara bra???

Namn: JK
Datum: Torsdag den 13 Mars 2003 Kl: 16:49
Kalle, det handlar om vad hunden vant sig vid!
hade man gjort tvärt om, låtit hunden bo i hundgård från början, och sen plötsligt satt den ensam inomhus, så hade den säkert blivit lika stressad.
En annan sida är ju att hunden är ett flockdjur, och vi är deras flock, blir de av med flocken så är de inte lyckliga.
Jag har sedan mina hundar varit valpar låtit dem gå i hundgård dagtid, och de är inte det minsta stressade av detta. likaså har de möjlighet att utföra sina behov, och till slut så har hunden mycket mer stimulans att gå i hundgård eftersom det händer lite mer, fåglar, ljud etc...och man kan ha en radio igång...Personligen tycker jag inte man ska skaffa hund om den dag ut och dag in måste tillbringa mer 4-6 timmar instängd inomhus.

Namn: Kalle
Datum: Torsdag den 13 Mars 2003 Kl: 15:25

Har för mig att jag läste i forumet om nån som undrade vilket som var bäst, att ha hunden stressande ute i hundgården eller att ha den inne många timmar.Har försökt komma åt det inlägget men det går inte, får upp att sidan inte kan visas.

Men, menar ni "hundexperter" att det är bäst för hunden att vara i en hundgård även om stressnivån är extrem? Verkar vara på gränsen till plågeri tycker i alla fall jag.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida