Log in
 Definition jaktlabrador...  
Namn: retrievern
Datum: Måndag den 3 Februari 2003 Kl: 19:22
Göran
Korthårs vorsteh vist det är väl dom som används under kanten i toan ???

Namn: *PW*
Datum: Måndag den 3 Februari 2003 Kl: 10:45

Läste igenom tråden i alla fall.. och kan bara konstatera att Melker som vanligt har goda ord att säga liksom iaktagaren med. Man har den ras man är nöjd med och som man har användning för. Varför försvara sitt val inför andra?

Är man själv nöjd så känner man sig inte tvungen att skriva upp eller svärta ner olika raser. Man har det man tycker om helt enkelt.

Datum: Måndag den 3 Februari 2003 Kl: 10:41
Orkar inte läsa allt ni skrivit här men jag ger Göran rätt ändå i det jag såg;)

Retrievern är inte på långa vägar lika bra som de övriga fågelhundarna när det gäller jakt på fågel. Hade jag mer att göra på godsen än att föra apportör så hade jag haft en Vorsteh eller en spaniel helt klart. Fast då jag älskar retrieverdressyren och använder mina till bruks och lydnad samt annat jox så blir det retriever för oss. Fantastiskt roliga hundar att jobba med när man vill göra mycket annat än att bara ha en god jakthund. Men när det gäller just jakten så är jag en sådan att jag tycker att en retriever är en apportör och eftersökshund. Inget mer. Varför ha en retriever när man vill ha en hund som jobbar före skott?

Ja, en dag kanske vi har egna marker och då blir det nåt annat här i hemmet än bara retrievers och brukshundar.

;)

Namn: Dexter
Datum: Måndag den 3 Februari 2003 Kl: 10:21
Jag är ganska ny som jägare och jagar inte på godsjakter eller liknande men valde ändå labrador. Fördelen som jag såg var att labben tål kyla så otroligt bra. Andjakten i augusti är det ingen fara men, senare på säsongen blir det riktigt kallt och väntan på att få jobba kan vara flera timmar. Då är det bra att ha en hund som hoppar i iskallt vatten utan att ens tveka en sekund. Dessutom är den lugn och därmed enkel att ha med sig i kojan.
Mvh
Dexter

Namn: En som också sett
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 22:32
Tycker att debatten spårat ur, men visst jag har varit på harjakt där alla (22) hara som apporterats vorsteh var oanvändbara som människoföda!
Sen går retrievern att använda till i stort sett allt det som räknades upp, det ända som retriever saknar är ståndet!
Alla hundar kan ju springa efter vilt :)
Att vissa jägare väljer vorsteh första gången de köper hund
beror nog på att den är sedd som en allroundhund, men de vet oftast inte vad de får i kopplet, som någon skrev, det krävs mer träning och ett tydligt ledarskap.
Sen har jag sett vältränade och välförda vorsteh och då är det en ren fröjd.

Namn: Killer
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 22:16
Vad gäller den hunden som tuggade sönder rapphönan så gick den till pris den dagen om jag inte minns fel så blev den champion dessutom.
Att den inte var sönderskjuten vet jag med bestämdhet eftersom det var jag som gick som skytt och använde 32gr 6:or förbättrad cylinder avstånd 20-23 m.
I det fallet var det en solklar knäckning medhelst tuggning om man kan säga så.
Jag såg flera hundar den dagen som totalt knäckte viltet och nu var det inte kalla fåglar utan riktig jakt.
Dommaren dömer ja det är helt rätt men det skiljer ljusår mellan vilthanteringen på en V kontra en R.
En retriver är en spontanapportör och det är inte en V på samma sätt.
Dock ska jag villigt erkänna att en R står väldigt dåligt för fågel, dock finns det R som gör det oxå men de är sällsynta.

Namn: Melker
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 20:41
Om en vorsteh tuggar sönder vilt ska den ha en nolla på apporteringen. Det innebär att hela provet blir underkänt för den hunden även om den tidigare presterat flera bra arbeten.

Det är dock domaren som dömer precis som på alla andra jaktprov och utställningar. Det är dock omöjligt att läsa i ett foruminlägg och avgöra om det var en domartabbe eller om det kanske var skytten som satte en kärnträff med hageltolvan på 10 m. Det håller de inte för och i så fall kan det ha varit en korrekt bedömning. Normalt så är vorstehdomare noga med viltbehandling och när det gäller avlämning är kraven högre än på retrieverproven.

Namn: Göran
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 19:49
Killer
Har du kollat vad den Vorstehn fick för poäng på apporteringen ?
Säkert en nolla.

Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 19:46
Retrievern, har du hört talas om Korthårs Vorsteh ??

Namn: Iakttagaren
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 19:28
Kan konstatera att de flesta har valt den ras de själva trivs med. Det är väl så det ska vara? Har själv labrador och trivs alldeles utmärkt men ser ingen som helst anledning att varken skömåla den rasen, för den har liksom alla andra raser fel, brister men också utmärkta förtjänster. Har därför heller ingen anledning att "göra ner" någon annan ras. Förhoppningsvis väljer varje hundägare den hundras som passar för det ändamål som den är tänkt. Om så är fallet kommer hunden i fråga att få det mycket bra - används för det den är tänkt och får ett "rikt hundliv". Önskar bara att alla andra kan acceptera andras val av ras och vara stolt över den utan att ondgöra sig över brister hos andra raser. Tolerans, öppenhet och ödmjukhet gör nog både hundar och hundägare gott! Dessutom underlättar det en hel del vid dressyren av den egna hunden!

Namn: Iakttagaren
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 19:28
Kan konstatera att de flesta har valt den ras de själva trivs med. Det är väl så det ska vara? Har själv labrador och trivs alldeles utmärkt men ser ingen som helst anledning att varken skömåla den rasen, för den har liksom alla andra raser fel, brister men också utmärkta förtjänster. Har därför heller ingen anledning att "göra ner" någon annan ras. Förhoppningsvis väljer varje hundägare den hundras som passar för det ändamål som den är tänkt. Om så är fallet kommer hunden i fråga att få det mycket bra - används för det den är tänkt och får ett "rikt hundliv". Önskar bara att alla andra kan acceptera andras val av ras och vara stolt över den utan att ondgöra sig över brister hos andra raser. Tolerans, öppenhet och ödmjukhet gör nog både hundar och hundägare gott! Dessutom underlättar det en hel del vid dressyren av den egna hunden!

Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 19:15
Ja en labbe kan äta en fågel, men gör den det på ett prov så är det tack o hej.
Jag har sett ett vorsterprov med elithundar där en V lämnade av en rapphöna där inälvorna hängde utanför fågeln.

Hade det varit en labbe så hade du inte startat nåt mer.
Den V.dommaren som tog emot fågeln höjde inte ens på ögonbrynet när fågeln kom in i princip i 2 delar.

Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 18:36
Jag använder min vorsteh till följande jaktarbeten:

1. Som stående vid jakt efter ripa på fjället, orre och tjäder i skogen samt efter rapphöns och fasan på fält.
2. Som apporterande när det behövs vid fältarbetene ovan.
3. Som landapporterande vid gömslejakt efter kråka, ringduva mm.
4. Som vattenapporterande vid andsträck och gåsjakt.
5. Som apporterande vid godsjakt.
6. Som 1-minutsdrivare (stöthund) med skall på rådjur, hare och räv.
7. Som 10 minuters älgskällare.
8. Som eftersökshund i spårlina.
9. Som eftersöksapportör på skadad hare och räv.
10. Som avfångningshund på rådjur.
11. Som minkhund bland strandens stenar.
12. En gång har han fått apportera bäver men det är ovanligt.

Många använder dessutom vorsteh för att ställa grävling eller vildsvin men det har jag inte vågat mig på än. Till övriga användningsområden får man väl räkna draghund och sängvärmare. Som toaborste har jag aldrig provat men det går säkert lika bra som med en retriever.

Vid fågelapportering upplever jag att retriever är bättre än vorsteh på:
1. Komma ihåg nedslag när det blir mer än 4 markeringar.
2. Söka om samma ruta efter den åttonde kvarvarande apporten. V utökar lätt sökområdet och måste styras tillbaka medans R noggrant nöter på.
3. Ignorera levande oskadat vilt under apportsök efter dött vilt.

Utöver detta så kräver vorstehn ofta mera dressyr för att jobba lugnt som apportör och inte bita ihjäl skadat vilt.

Namn: retrievern
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 17:54
Vem vill ha´en toaborste = vorsteh

Namn: Michael
Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 17:52
Killer! Har själv E.Setter men jagar ihop med många vorstrar, om din erfarenhet av vorster är att man måste hämta fågeln upp av halsen så har du mött dåligt tränade hundar.....Vi leker av och till med varmkorv, kastar ut fyra ; varannan får hunden kommandot "apport" och varannan "värsågod", funkar bra med alla rasar så länge dom är tränade....Också varm nyskjuten fågel....

Att en labbe har ett vitt arbetsfält är sant, men att den har ett vitt arbetsfält till fågeljakt är väl inte sant. (iförhållande till Setter, Pointer, vorster etc....)

Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 17:45
Ja Killer, för oss vanliga jägare som inte har jakter där det fälls hundra tals vilt så anser jag att Vorstehn är mer användbar än Labben, för det mesta kan man hämta fågeln själv.
Visst Vorstehn är duktig på att äta , precis som labben , men med lite normal dressyr så äter dom inte upp apportobjektet. När det gäller labbens breda användningsområde så vet jag inte om jag som jägare har någon nytta av att dom utnyttjas som ledarhund, bombhund lavinhund och knarkhund men ska man räkna in det också så förordar jag Spaniel som dessutom går att använda före skott.

Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 16:58
Göran
Så du menar att Vorstern är en bättre hund i alla lägen än en labbe?

Jo den är duktig på det mesta men som apportör är den urusel om man inte ska hämta upp fågeln ur halsen på hunden.

Jag svarade på V,s fråga, och det finns inte en enda fågelhund som har ett så vitt arbetsfält som en labbe.

Datum: Söndag den 2 Februari 2003 Kl: 15:35
Killer
Varför så aggresiv ? Vladimirs fråga ses av många som befogad. Om man inte har tillgång till Godsjakt utan är en vanlig "allmoge jägare" så finns det fågelhundar som har ett bredare användnings område än en Labbe, om du inte är jägare och samtidigt behöver en ledar hund.
Vorsteh är ett exempel på en sådan hund, den fungerar mycket bättre före skott än en labbe och den fungerar fullt tillfredställande vid dom allra flesta eftersöks situationerna. Hur stor del av Svenska jägarkåren har tillgång till Gods jakter eller andra jakter där man är i behov av en ren apportör ?

Datum: Lördag den 1 Februari 2003 Kl: 22:26
Vladimir.

Visa mej en fågelhund som klarar mer än vad en labbe klarar av.

Labben är allt ifrån fågelhund till blindledarhund, bombhund, lavinhund, knarkhund, RUBBET!!!!!!!!!!!!!

DU ÄR INGET ANNAT ÄN ETT TROLL!

Vänligen dra dej tillbaka till skuggorna där du kom ifrån
annars kanske du får ett eftersök av en labbe efter dej.
Och det klarar du inte av att gömma dej ifrån.
PAJAS

Namn: Hugo
Datum: Lördag den 1 Februari 2003 Kl: 18:35
Och vad har du för riktiga fågelhundar då? din pajas.

Namn: Vladimir
Datum: Lördag den 1 Februari 2003 Kl: 17:36
Vad ska man med en labbe till när det finns riktiga fågelhundar som kan användas till så mycke mer??

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 16:53
Oki, visst såg jag smilysarna;)Klart man ska undra annars, vet att det kan se lurt ut:)

Vad gäller om man kan dra en gräns.. personligen tror jag att var och en drar sin egen gräns. Min går vid meriterna och titlarna. Fast en riktigt bra hund med utställningsmeriter är ju oxå en bra jaktlabbe..även om den inte är av rena jaktlinjer*S* svårt fall;)

Som sagt.. jag bryr mig mindre om linjerna bara hundarna går bra på jakten och proven. Fast jaktlabbe är en jaktlabbe och inget annat. *snurrigt?*

Namn: JK
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 16:36
Mittåt..jag menar naturligtvis PW..sorry

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 16:35
Det var bara lite skoj Nilla...därav alla smilisar...
Vad är det nu som är, och tillåts kallas JAKT-labbe?
Har det med linjerna,meriter eller storlek att göra?
Kan man dra en "hård" gräns?

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 16:18

Ps. till Svärd...

Talar vi om retriever i stort så kan jag ju nämna för dig att det finns fårhundar i samtliga retrieverraser då det är en av de hundar som användes för att få fram retrieverhundarna. Eftersom det inte fanns en "hundtyp" som levde upp till de krav man hade på hundarna i slutet av 1800-t då klappjakter mm stod på modet i England så skapades alltså retrievern.. och till det användes lite av varje varav fårhundar var en del i detta. Så här går ingen retriever helt fri. Annars efter det att stamböcker osv blivit stängda så är de rena jaktlabbarna precis lika äkta som övriga linjer inom rasen.

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 16:18
"Jakt" är ett prestigefyllt säljargument och det gäller inte bara hundar. Jag brukar förundras över husmäklarnas annonser i stil med; Avstyckad gård, 20000 m2 mark och egen jakt. Men det är klart 2 hektar kan väl alltid producera någon björktrast.

Vad gäller hundar så är det nog bara att kolla statisik eller jaga med föräldrarna som gäller. Det är inte många (men de finns :)) man kan lita på när det gäller att prångla ut de sista valparna i kullen.

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 15:31
Vet hur det är Nilla, ibland tycks sakfrågan lätt komma bort här;)

Jag kan faktiskt hålla med dig när det gäller detta med att en del marknadsför sina hundar som rena jaktlabbar utan att de egentligen är det (i alla fall i mina ögon sett) jag personligen tycker att ordet lätt blir fel använt och kanske skulle man säga... Labradorvalpar av rena jaktlinjer när man säljer sina jaktlabbar för att tydligt tala om att det bara är just jaktlabbar.

Vi som nu gillar jaktlabbar behöver inte reagera nämnvärt att uttalanden om "spinkiga, pipiga, hysteriska osv."

Det har man ju sett tillräckligt av på många jaktprov att det finns många andra "typer" som för gott om liv för sig mm. Sen att de större mästerskapen toppas av just "rena jaktlabbar " säger ju en hel del... där om någonstans ställs stora krav på en hund som klarar stress mm utan att gå upp i atomer.

Nåja, jag tycker ju om många typer bara de funkar jaktligt så nu ska jag inte själv delta i den debatten.

Men visst har du rätt, det är inte lätt att se vilka som har de rätta linjerna i sina hundar alla gånger. Jaktlabbe låter ju bra men då ska det kunna bevisas med meriter på proven i de högre klasserna helt klart. tror att det får bli det man går efter... engelska och svenska jaktmeriter på hög nivå. Då är det ganska vanligt att många av mixade linjer sållas bort ganska snabbt.

Namn: Nilla
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 15:14
Alla verkar vilja missförstå varann för att få läge att starta den här debatten igen! Det var inte mitt syfte och jag blir så trött på det!

Alla har vi olika favorittyper inom rasen. So what? Vi behöver väl inte starta sandlådekrig för det? Kan inte folk framföra sina åsikter på ett nyanserat och seriöst sätt under sitt riktiga namn?

Jag vet vad jag vill ha, och som Chivas sa, jo jag har letat i över ett år. Jag har kontaktat en hel hög uppfödare och har krokar ute. Vilken det sen blir, det får vi se. (Det är ju både upp till både dem och mig.)

Jag kanske uttryckte mitt första mail luddigt så jag försöker igen.

Jag vet vad jag söker för typ av labrador (min definition är densamma som bettan's och *PW*'s).

Problemet uppstår då jag letar bland aktuella kullar hos olika uppfödare. En del marknadsför nämligen sina kullar som jaktlabradorer utan att hundarna stämmer in på den definition som jag, bettan och *PW* skulle vilja kalla en ren jaktlabrador. Det vill säga inga UCH i så långt fram som andra eller tredje led. (Därmed inte sagt att det är den enda rätta definitionen.) Men det skapar förvirring, i allafall hos mig.

Att vi alla skulle vara eniga om definitionen är väl en utopi och det var inte det jag efterlyste. Min önskan var att, ifrån så många som möjligt, få nyanserade inlägg som bettans och *PW*'s. Åsikten må vara annorlunda, men försök uttryck den på ett lite mer seriöst sätt. Kom med din defintion!

Tack!

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 15:10

JK!

Kan försäkra dig om att allt gick rätt till vid det jakttillfället. Jakten bedervs tillsammans med viltvårdare på bad/campingplats och alla tillstånd var klara från berörda myndigheter. Har inget att oroa mig för i det fallet;)Så texten får stå kvar eftersom det var det sanna.

Namn: från den andra planeten
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 14:04
Mener du att typjemförelsen icke är riktig? Jag ville bara hjälpa till och påvisa skillnaden i typ. Var och en får sedan velje den som passar bäst utan att jag ska lägge några värderingar i personliga val.

Namn: Sofie Henriksson
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 13:45
Gud och planetmänniskan....låt folk ha den hundsort de själva föredrar. Kommentarer som era leder inte framåt. Det är väl tur att det finns olika sorter, då kan fler ha möjligheten att finna den hund, i detta fallet labrador, som passar just den personen och dennes intressen.

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 13:36
Jag har provat tjejsalva på burk från Röda Ulven. Det fungerar också kanon, jag var en hel kväll på krogen och inte en enda tjej kom i närheten.

Namn: chivas
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 13:24
JK
Har du provat björnsalva. Funkar kanon i skåne inte en björn i närheten

Namn: keiser söze
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 11:45
1.jaktlabradorägare = en kategori människor som har en övertro på sin hund/ar.
2. Jaktlabradår = en labrador modell mindra som i vissa fall kan var jätteduktigt, men man ska aldrig dra ett likhetstecken mellan duktig hund och hundar med prefixet -jakt.

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 11:40
chivas, simskolan för grisar var kanske slut för dagen! :))jag använder elefantskrämma, och här finns inte en elafant Ha ha ha..

Namn: GUD
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 11:28
1.jaktlabbe= liten, ful, pipig, hysterisk.

Namn: från den andra planeten
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 10:57
bettan,

Grundkurs i labradorkunskap:
1. Utställningshund=fet, lat och svårstressad
2. Jaktlabrador=smal, arbetsvillig och lättstressad

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 10:50
Jk
Jag har jagat vildsvin på vatten mitt i sommaren.
Funkar kanon, inga vildsvin alls, mycket effektivt skyddsjakt, hehehehe

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 10:35
PW jag har kollat lite på din hemsida......det finns en bild skyddsjakt på gås..du kanske ska ändra texten lite:)
eftersom skyddsjakt på gås får endast bedrivas "Om det behövs för att förebygga skada, får kanadagås som uppträder vid fält med oskördad gröda eller som orsakar sanitär olägenhet jagas"-----------men detta ser oneklingen ut att vara jakt över öppet vatten ??? :)))

Namn: Emla
Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 10:17
Chivas! Maila mig! Jag har en sak till dig ;o)

Datum: Torsdag den 30 Januari 2003 Kl: 09:57
En ren jaktlabe i mina ögon är en hund som har idel jaktchampionblod i ådrorna. Behöver inte betyda att alla är champions men de kommer just av dessa linjer där man kan finna dessa meriter. Flera riktigt bra kennlar finns som har dessa hundar och skulle jag vlja labbe blir det just en av dessa linjer. Antingen en jaktlabbe eller ingen labbe...

Kika in på min hemsida på länkarna så finner du de jag anser har bäst kvalitet på sina jaktlabbar.

http://www.fimpen.com (kolla på labbekennlarna)

Sen så kan jag anse att man kan finna hundar där det finns både SUCH och SJCH mm bakom linjerna (mixat alltså) som är goda jakthundar och som håller gott på prov och på jakt. Men de ser jag mest i andra raser som golden och Flatte samt Curly mfl. Varför inte en annan ras kanske?

Datum: Onsdag den 29 Januari 2003 Kl: 21:59
Nilla
Du har ju letat labbe i över ett år har du verkligen inte hittat några engelska linjer med tanke på att du har frågat förr om detta på allt om hundar tror jag det var.

Har du pratat med den uppfödaren som jag tipsade om, det om något är ju en meriterad kennel vad gäller tävlingar.

Datum: Onsdag den 29 Januari 2003 Kl: 19:44
JK, neee varför då? Du måste ju komma med ett gäng bra argument i sånnafall ;-)

Datum: Onsdag den 29 Januari 2003 Kl: 15:00
Nilla. köp en flatte istället :=)

Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 21:53
Det finns ju ett par stora jaktlabbeuppfödare som tar hem allt.
Jag skriver inga namn men titta på första sidan på denna site.
En ledtråd: Hon har skrivit en bok

Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 21:44
Jodå jag är på "jakt" efter en jaktlabrador, efter de engelska linjerna om jag ska definiera mig så.

Jag har letat i över ett år och har besökt ett par jaktprov. Även om jag vet vad jag vill ha är det inte alltid lätt att hitta det. Jag har lite krokar ute men några garantier finns ju aldrig i hundavel.

Tipsa mig gärna!

Namn: bettan
Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 20:52
Jaktlabrador - mix - dual - show ; en djungel.
Marknadsföringen är ungefär som "allt går att sälja med mördande reklam".
I en jaktlabbes stamtavla finns inga SUCH INTUCH i andra tredje led.
Jag har lärt mig att 75% jaktlabbe i en stamtavla passerar som jaktlabbe.
Har sett tillräckligt mycket av "mixar" för att inte våga mig på det. De har stressen som dual/utställningshundarna tyvärr uppvisar allt för ofta.

Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 20:44
Strunta i vad uppfödare kallar sina hundar, åk runt och titta på jaktprov och kolla vad hundarna klarar av och prata sen med den som har hunden.
Ta sen kontakt med kanske 10 kennlar och besök dom.
Stirra dej inte blind på stamtavlor och alla championer som står i dom.
Du ska trots att leva ihop med hunden i förhoppningsvis 13 år så då är individen viktigare än ett namn på ett papper.
Låt det ta tid att leta upp "din" uppfödare kanske upp till 1 år innan du bestämmer dej.

En hund är inte en produkt som man köper bara för att man har 8 papp ligger och skräpar i byrålådan det är så mycket som ska bli rätt vid ett hundköp.

Namn: Hugo
Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 20:31
Om du är på jakt efter en "jaktlabbe" och inte en "fläsk stövare" svara och jag lovar att jag kan hänvisa till en bra jaktkennel.

Namn: svärd
Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 19:55
Hej Nilla

Här kommer vi in på det där med varudeklaration och mer eller mindre korrekt marknadsföring... Ordet "jaktlabrador" är ju inte något skyddat varunamn utan kan användas av vem som helst som föder upp rasen labrador. Vissa tycker att en jaktlabbe är en labrador som kan användas på jakt (oavsett utseendet) medan andra menar att det ska finnas 100% engelskt field trialblod i ådrorna. Åtminstone ska ursprunget vara engelskt. Jag såg en gång definitionen att 50% ska vara engelskt ft... vilket gör det väldigt intressant med tanke på att man kan para en utställningslabbe med en jaktlabbe och då få 50% jaktblod. Men ingen kallar väl en sådan korsningsvariant för jaktlabbe? Eller? Sådana korsningar över typgränserna görs ofta i labbevärlden med varierande resultat. Man hoppas på en duktig jakthund som går fint på utställning. Tyvärr kan det istället bli en dålig jakthund som går ännu sämre på utställningar... (Men det kan bli mycket framgångsrika jakthundar också.)

Ganska säkert finns Border Collie inkorsat i de engelska jaktlinjerna. (För att få följsamheten och kontaktbenägenheten) Kanske definitionen då blir att bordern ska ligga i en viss generation bakåt för att typen ska kallas äkta jaktlabbe?

Datum: Tisdag den 28 Januari 2003 Kl: 17:44

Som febrilt sökande valpköpare känner jag mig ganska förvirrad när jag tittar runt och letar efter aktuella valpkullar. Jag är ute efter en jaktlabrador. Det som gör mig förvirrad är att så många kullar utannonseras som "Jaktlabradorvalpar", men när man sedan undersöker saken närmare så finner man SUCH och INTUCH i stamtavlan. Detta kanske bara ett eller två led bakåt. Man tittar på linjerna och känner inte alls igen dem som jaktlabradorer.

Vad lägger ni i definitionen "Jaktlabrador"?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida