Log in
 Stressadecharlie...  
Namn: Roger Markström
Datum: Torsdag den 24 Oktober 2002 Kl: 08:43
Hej Märta
Det är bra att kontakten har blivit bättre och att din pappa nu också hjälper dig.
Innan du fortsätter med att träna hundmöten måste du som jag tidigare sagt låta undersöka Charlie och hans onda lår. Det kan ju vara så att Charlie förknippar sin smärta med hundar som han möter. Han drar lite och då kommer smärtan osv..
Du har fått ett tips i din e-box titta där och hör gärna av dig sedan.
Hälsningar
Roger

Namn: SW
Datum: Torsdag den 24 Oktober 2002 Kl: 06:40
"Frågor o svar" kanske är bättre som forum för de här frågorna?

Namn: Märta Viberg
Datum: Onsdag den 23 Oktober 2002 Kl: 20:39

Hej Roger,

Nu har jag äntligen tid att skriva en rapport på hur träningen går och komma med lite nya frågor...

Jag har fortsatt med att ha alla leksaker borta och avstängt till fönstret där Charlie brukade ligga och vakta. Han tog istället soffan (vilken han aldrig tidigare varit i) som vakt plats, så nu har jag stängt även till vardagsrummet. Men jag märker att de gånger kompostnätet inte står i trappen går han ändå inte tillbaka till fönsterplatsen, det är som han förstår att han inte får vara där.

Jag har fortsatt passivitetsträna då och då och ibland lägger han sig fort, men ibland får man sitta en halvtimme. Jag vet inte om jag direkt kan säga att han blivit mindre stressad. Däremot börjar hans kontakt bli bättre igen. Och nu har även pappa börjat intressera sig för att träna upp kontakten, så jag hjälper honom med övningar! Det är kul att se någon annan arbeta med honom...

Vad det gäller de lugnande signalerna har jag läst boken, och försöker att lära mig använda dem.

Jag har inte kollat upp det här att Charlie verkar ha lite ont i låren när man masserar, har dock försökt hittat någon som kan göra det. Jag ska kanske på en massagekurs...

Nu har jag tänkt sätta igång ordentligt med att träna hundmöten. Jag är ledig nästa vecka, så då ska jag försöka träna mycket. Det måste väl gå fortare ju fler lyckade möten han får göra på kort tid? Eller kan det bli för mycket. Jag ska träna efter metoden du lärde ut på Lidingö. Jag försökte för första gången idag. Det gick väldigt bra, enda tills det plötsligt dök upp en till hund (förutom den jag tränade med) på för kort avstånd.

De hundar jag hittat att träna med är:
Bull-terrier-blandning, tik, 2år
Rottis/Dobberman, hane, valp
Utbildad röksök schäfer, hane, 5år
Golden, hane, 2år
Labrador, tik, 6 mån

+ kanske några till schäfer och rottis hanar.

Är det något speciellt jag ska tänka på under träningen?
När jag tränat med en och samma hund vid några tillfällen på olika platser och det går bra tänkte jag att de kan få prova att leka. så att Charlie även får chansen att utveckla sin socialakompetens. Låter det okej?

/Märta

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida