Log in
 Din gamla hund...  
Namn: rospigan
Datum: Fredag den 11 Juli 2008 Kl: 17:58
Nu skall jag försöka få ihop något som jag funderat på i åratal. Att hunden har en ganska begränsad livslängd och måste dö förr eller senare är väl rätt acceptabelt även om man kanske skulle vilja ha det annorlunda innerst inne.

För min del skulle jag gärna vilja se att någon gång få ta bort en hund på grund av ren ålderdomssvaghet och inte för att den har någon förhatlig tumör som inte går att bekämpa. Det känns som om det är tumören som bestämmer och inte jag eller hundens allmänkondition.

Jag har inte någon vetenskaplig statistik men det verkar som om var eller varannan hund bland vänner och bekanta också drabbas av tumörer och därför måste avlivas. Det är därför inte konstigt om jag ställt mig frågan Varför?

En tumör är väl ungefär en hop celler som har fått en bugg i programmet och börjar dela sig ohejdat. Dessa buggar, mutationer i cellens DNA, initieras av slumpen men vi vet att de också kan initieras av olika kemikalier, eller brist på dessa. Mera cellbiolog än så är jag inte men det kanske räcker.

Den slumpmässiga tumören bör vara bra mycket mera sällsynt än den som initieras av miljön, och därför skulle man kanske kunna avfärda den genom att säga att man hade otur. Har man haft en hund med tumör så hinner man kanske inte under sin livstid uppleva flera hundar med tumörer. Så är inte fallet idag när nästan alla hundar drabbas av det.

Därför är det lätt att börja undra över vad det är i miljön som orsakar dessa tumörer. Det första jag undrar över är om våra hundar egentligen lever onaturligt länge och att de kanske inte är av naturen rustade att leva längre än en kort bit efter att de har nått toppen av sin förmåga? Jag har ingen aning om det är så men det kan ju vara så enkelt.

Men om det nu inte är så enkelt då? Eftersom tumörer tycks drabba hundar lika mycket oberoende av om de lever i den relativt sett rena fjällvärlden eller i industridimman i söder, så tycks inte luften de andas eller marken de går på ha någon större inverkan på tumörbildningen.

Något som jag under hela mitt 18 år långa "hundliv", liv med hund alltså, varit skeptisk till är alla dessa kommersiella foder. Vi har under åren som gått testat flera olika torrfoder än vad jag kan minnas och man kan inte säga att ett enda av dom är "fantastiskt bra" som annonserna vill göra gällande utan det är mera som så att vissa är mindre dåliga än andra. Även om vi inte upptäcker något kliniskt påtagbart men som fodret skulle medföra för hunden så kan man i alla fall av hundens entusiam över fodret dra vissa slutsatser.

En bekant har börjat prata om att skaffa stora frysboxar och köpa in norskt färskfoder gjort på väldigt naturliga råvaror som ren, och det tror jag på. Alla våra hundar ha fått prova på detta foder och även den kräsnaste setter förvandlades till en glupsk krokodil som nästan inhalerade maten för att få den i sig så snabbt som möjligt. Det är dock varken billigt eller lika behändigt att handskas med som torrfoder.

Livsmedelsindustrin är rutten! Den är mera rutten än t.o.m. krigsvapenbranchen vågar jag påsto. Dels var min far i grönsaksbranchen och dels har jag själv för några år sedan jobbat lite åt ett livsmedelsföretag och därigenom sett att det inte blev bättre av att min far pensionrade sig, tvärtom! Med den moderna teknikens hjälp kan man idag lura på konsumenten 1000 gånger sämre produkter än under min fars tid.

Att detta kan fortgå och ständigt förvärras är vårt eget fel, konsumentens fel alltså. Den stora massan prioriterar valet av födoämnen ungefär enligt följande:

1. Pris
2. Lätthet i hanteringen.
3. Utseende

Få bryr sig överhuvudtaget om näringsinnehållet. Många väljer bort god smak om de kan få en smaklös produkt som är lätthanterligare. O.s.v., o.s.v....

Våra kroppar och våra hundars kroppar bryr sig dock inte ett dugg om pris, hanterbarhet före inmundigandet eller utseende. Kroppen vill ha näring i en form som kan upptas i sin helhet i tarmen. Det är vad kroppen vill ha och behöver. Då vi inte prioroterar näringsinnehåll och upptagbarhet så kommer varken vår eller vår hunds kropp att få vad den behöver. Och då vi inte prioriterar näringsinnehåll och dess upptagbarhet så erbjuder inte heller marknaden dylika produkter. De säljer det vi vill ha; billigt, hanterbart och snyggt.

Vad beträffar näringsinnehåll i t.ex. säg en industrikyckling och industrioxe, jämfört med säg en vild orre och hjort så lär det inte gå att jämföra det på samma dag. De industriella slaktdjuren har blivit uppfödda på några få födoämnen medan de vilda under ett år med olika säsonger får i sig flera hundra olika växter och därigenom blir fullproppade med de vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att hålla sig frisk och stark.

I TV - sofforna sitter det dock expertyckare och pratar om "vitt kött" kontra "rött kött" eller inget kött alls! Men de har ju egentligen rätt, fast de inte själva vet varför! Tro fan att både folk och hundar blir sjuka av "rött kött", så ussel som den är när den kommer från livsmedelsindustrin! Om dessa experter för en gångs skull kunde göra en empirisk studie i näringsinnehåll i industrikött kontra vilt kött så borde ju rimligtvis den bistra sanningen framstå ganska glasklart: Vi blir dagligen grundlurade av livsmedelsbranchen och tillhörande kringliggande och insyltade organisationer och myndigheter!

Och det är där som skon klämmer (sade han som fick foten i rävsaxen): Vi (den stora massan av konsumenter) vet inte längre vad bra mat är och hur god mat smakar! Och det som vi inte vet om, kan vi ju inte heller fråga efter - eller hur?

Varje gång jag skjuter en räv brukar jag beundra friskheten och perfektionen i dess olika kroppsdelar. Den är frisk för att den äter mest sork. Inte industriellt uppfödd sork utan en vild sork som fritt fått välja sin föda. Jag har också skjutit säg 150 - 200 rådjur. Två av dem har varit sjuka, diarre som orsakas av att virus och inte har något med födan att göra. Och även rådjuret får ju fritt välja sin föda och äter hundratal olika växter under året. Så om jag, min hund eller räven sedan äter detta rådjur så får vi garanterat i oss ett mycket näringrikt kött, den som aldrig diskuteras i TV-soffan.

Man kan väl fråga sig, om det är som jag misstänker(utan att veta säkert), att det industriella hundfodret orsakar en massa tumörer, om det är innehållet eller tillagningsmetoden eller båda som är boven? Om fodret istället för industrikött innehöll vilda sorkar, möss, rådjur och kråkor och järpar....och spannmål som inte blivit kontsgödslat (sämre näringsvärde) skulle våra hundar må bättre då?

Nu har ju försynen (=storebror) nyligen försett oss med ett hundjur som lever och äter precis det som jag vill att våra hundar skall äta i experimentsyfte, nämligen vargen! För en vetenskapligt korrekt studie bör halva vargstammen fångas in och utfodras med torrfoder för hund tills de dör en naturlig död eller avlivas p.g.a. tumörer eller andra för varg normalt sällsynta sjukdomar. Hur skulle resultatet te sig? Varför får inte zoo-vargarna torrfoder? Anar jag ugglor i mossen eller ligger det en hund begraven här?

Jag vill låta avliva min nästa hund p.g.a. ålderdomssvaghet och inget annat elände orsakat av något som någon gjort sig en förmögenhet på!

Torsti

Namn: rospigan
Datum: Torsdag den 10 Juli 2008 Kl: 23:44

Förr eller senare är vi alla tvungna att låta vår gamla hund komma till den sista vilan. Det är för de flesta av oss en mycket plågsam process att komma till beslutet och jag känner bara en polare som tog bort sin hund därför att den, enligt hans logik, hade "levat färdigt"!

Detta utomordentligt praktiska synsätt gör honom inte till en "hundplågare", utan i mina ögon var han faktiskt lite för snäll med sina hundar medan de levde. Men han var snabb med att ta bort dem innan de skulle uppleva ålderdomens negativa sidor.

Nåväl, detta är ett exempel på hur man kan göra. Vi har nyligen tagit bort en hund, vår kära Skedoms Foxy.

Jag har skrivit en berättelse om henne, på engelska, på Torsti's corner, på rubriken: In memorium. URL www.rospigan.net

Om någon annan kan beskriva bortgången av sin gamla hund här så skulle det naturligvis vara en tillgång för de som står i stånd att måsta göra det!

Torsti

www.rospigan.net

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida