Log in
 Pälsproblem, snoppdropp...  
Namn: hund
Datum: Måndag den 1 September 2008 Kl: 16:38
Hammarlunds AE olja finns att köpa på Häromi
www.haromi.se

Namn: puppysandra
Datum: Måndag den 1 September 2008 Kl: 13:07
Hej! Har en Rottis tik med känslig hud, fick höra ja skulle pröva Ae oljan, var köper jag den?!

Namn: rödseth
Datum: Torsdag den 19 April 2007 Kl: 10:59
Hej
Jag tror att det kan vara värt att prova AE-oljan, om inte annat så blir det mycket billigare..
Vi träffade en Golden i vintras som fått diagnosen allergi, den gick på cortison och antibiotika eftersom huden var torr och sprucken och hunden nästan helt saknade päls.
Hon fick då rådet av oss att ge en rejäl dos rapsolja varje dag i fodret, minst 4 matskedar samt AE vitamin. Rapsoljan måste till eftersom våra torrfoder innehåller alldeles för låg fetthalt av tillverkningstekniska skäl. Vitaminerna stärker hud och slemhinnor. (i AE oljan finns dessutom Omega 3 och 6 av högsta kvalite).
Ang ditt problem med laxoljan. Om vi har rätt för oss så innehåller laxoljan D vitamin, vilket försvårar upptaget av A vitamin hos hundar.
Jag träffade denna Golden i söndags och kände inte igen henne! Hon ser fantastisk ut med tjock glänsande päls och en ljus smidig hud. Detta resultat kom efter ca 2 månaders behandling med olja och vitamin (ingen cortison eller antibiotika förstås).
Lycka till
Gunilla Bengt

Namn: iser
Datum: Tisdag den 17 April 2007 Kl: 21:30
Tänkte bara tipsa om ett annat medel, som har gjort väldigt mycket för min hund.

Min hund (labbe) fäller helt otroligt mycket, kliar sig konstant och äter andra hundars avföring när hon inte får detta medel, som heter Viacutan Plus.

Det är ett tillskott av essentiella fettsyror (bl a omega 3 och 6), som vissa hundar inte kan tillgodogöra sig ur fodret. Det finns på vissa apotek och hos vissa vetrinärer.

Valpar kan ibland ha svårt att ta upp dessa fettsyror också och äter därför avföring. Men när dom blir bör dom inte göra så.

Har testat med laxolja också och det funkar inte i mitt fall, men skulle kanske testa AE-oljan också. Om det är så bra kanske man slipper ge Viacutan konstant!?

Namn: Greger
Datum: Fredag den 9 Mars 2007 Kl: 12:37
Hej har en hund som kliar sig väldigt mycket, har nu beställt AE oljan och hoppas på underverk.
För drygt ett år sen skulle jag till en känd hunddressör(läs Bengt Rödseth =P) med hunden som just då kliade sig väldigt mycket så jag gav henne en cortison tablett med det resultatet att hon var som drogad när jag var hos dressören...vilket han såg också och funderade vad det var för fel på henne.
Hade inte märkt skillnaden (utan tablett/med tablett)på henne så mycket före detta eftersom jag inte haft henne så länge, men skillnaden var STOR...vad jag försöker säga är att cortison är en väldigt kortsiktig lösning - är nästan som neråttjack för hunden och jag hoppas nu på denna oljan.

Namn: Mia
Datum: Torsdag den 8 Mars 2007 Kl: 20:18
Såg just att Bengt redan skrivit om över- och underskottets symptom...
Missade det.

Datum: Torsdag den 8 Mars 2007 Kl: 20:16
Tragiskt nog får många hundar diagnosen allergi då inte veterinären kommer på vad felet (ofta bristen) kommer av...

Färskfoder har ofta lite låg vitamin- och mineralnivå då vissa vitaminer är känsliga för nedfrusning.
Man kan tillsätta ett komplett tillskott ex "Immun" som har samma balans som fodret. Detta kan ges konstant.

Men börja du med AE-oljan och testa.
Ge ca 3 veckor i sträck och gör sedan uppehåll med 7-10 dagars intervaller.
Ett tecken på att man gett oljan för länge eller i för hög dos är att hunden först blir bättre och sedan sämre igen.
Överskott av A-vitamin ser nämligen likadant ut som underskott...
Lite lurigt.
Då får man göra ett längre avbrott samt kolla att man verkligen gett rätt dos.

Berätta gärna hur det går.

/Mia

Namn: rödseth
Datum: Torsdag den 8 Mars 2007 Kl: 18:13
Hej!
Vår erfarenhet säger att det ofta inte räcker med de mängder du talar om.
Det är inte enbart mängden vitamin som är avgörande. Enligt Ann-Marie är det också förhållandet mellan A och D som har betydelse. D hämmar upptaget av A och E gynnar upptaget av A. Därav kommer det sig att hon tillverkar en A-E olja.

Vi har som sagt botat ett antal hundar med liknande symtom som din med oljan.

I flera fall har vetrinären påstått att hunden är allergisk och skrivit ut cortison. Förmodar att den medicin du nämner innehåller just detta.

I det senaste fallet gick hundägaren till veterinären med hunden som var klart på bättringsvägen och genomförde en allergitest ändå. Hon fick utlåtandet att den var allergisk mot kvalster och en del annat men hunden är idag helt frisk enbart med hjälp av A-vitamin.

Du har ingenting att förlora på att testa en kur under några veckor och jag skulle bli förvånad om det inte ger resultat. Viktigast av allt är att det absolut inte kan skada hunden.

Som Mia skriver är det inte ett tillskott som skall ges för all framtid. A vitamin tillhör ju de fettlösliga vilka inte kan utsöndras. Konstant överdosering ger så småningom överskott i kroppen och ger då liknande symtom som underskott.

Bengt

Namn: undrar
Datum: Torsdag den 8 Mars 2007 Kl: 17:22
Jag är otroligt okunnig krig foder och foderinnehåll så jag tänkte kolla med er som verkar ha lite koll.
Min hund äter Klass (oftast fisk) med A 5100 EI
D3 600 EI. Är detta inte nog? Hjälper det inte att det är gjort av fisk?
Han har rinniga ögon,droppande snopp, geggiga öron samt klåda.
Har fått diagnosen Atopisk dermatit och äter en medicin för det som har gjort en otrolig positiv skillnad.
Jag undrar alltså om ni tror att det kan vara en onödig medicin (den är ju trots allt ganska tuff för övriga funktioner i kroppen och dessutom svindyr) och att han har vitaminbrist istället? Vet. har gjort pricktest men inte hittat vad han är allergisk emot.

Datum: Onsdag den 7 Mars 2007 Kl: 10:31
Några foder med bra nivåer är Standardt, ANF, Orijen, Eagle Pack, Eubanuba (vissa sorter) m fl.

Maxnivå på A-vitamin är 250 000IE och minsta tillåtna nivå för ett helfoder är 5.000IE. (AAFCO)

Optimala förhållandet är helt riktigt 10:1 mellan A och D.

Då väldigt många foder ligger på den absolut lägsta gränsen så är det inte konstigt att dessa hundar får brister.
De kanske inte ens äter den mängd tillverkaren rekommenderar, vilket ger ett underskott på intaget.

Precis som för människor finns det ingen regel för att alla ska ha exakt samma behov eller klara sig på minimalt näringsintag.
För både hund och människa (och andra "djur") visar sig även våra föräldrars kostvanor i vår hälsa.
Vissa föds med sämre förutsättningar och behöver då mer av vissa ämnen.
Ser man bara tecknen så är det ju lätt avhjälpt.

Många av våra hundar får ju ofta ex skrov från fågel och/eller jaktrens och ben, så de brukar klara sig bra ändå.
Värre är det för mindre aktiva hundar vars ägare går till Konsum och köper Doggy och endast ger lite bullar och matrester som tillskott...

Visar din hund inga större brister så klarar den sig antagligen på det foder du ger, men annars kan du behöva ge tillskott alt byta foder.

Dock är Fiskolja aldrig fel att tillsätta. Här finns bra läsning om denna; http://www.scandlab.com/Fatty%20Acid.PDF

Namn: gunilla
Datum: Måndag den 5 Mars 2007 Kl: 20:01
Mia,
Kollade snabbt att mitt foder inte höll dina värden.
Surfade runt lite bland andra fodersorter och fann inte något som höll de höga värdena.
Däremot hade mitt foder förhållandet 10:1 till A:D.
Var ha du fått dina värden ifrån?

Datum: Måndag den 5 Mars 2007 Kl: 15:13
AE-oljan finns att beställa hos Häromi.
Tänk på att den inte ska ges konstant, utan i perioder.
Ex 10 dagar och sedan 1 veckas uppehåll.

Länken till Hammarlunds artikel; http://www.kennelroseridge.com/media/Avitamin.pdf

Ofta ser man dessa A-vitaminbrister hos hundar som äter spannmålsbaserade foder av mindre hög kvalité. Där kan A-vitaminnivån vara så låg som 5.000IE! (Anges vitaminet som "tillsatt mängd" försvinner dessutom ca 30% till...)

Kolla så fodret ligger på minst 20.000IE A-vitamin, 250 mg Zink och 3 mg Biotin. (Får gärna innehålla mer.)
Då brukar hundarna inte drabbas av dessa flytningar eller av dålig päls/hud.

Ett annat bra tillskott är Fiskolja av god kvalité. Innehåller mindre mängd A-vitamin och kan ges konstant. Bra för bl a immunförsvar, leder, mage/tarm, hud/hår mm.
(Animalisk omega 3 kan aldrig finnas tillräckligt av i ett torrfoder, då den lätt härsknar.)

Namn: rospigan
Datum: Fredag den 2 Mars 2007 Kl: 19:13
Det blev lite fel i texten nedan.... Det var ögonrinnet som försvann och inget annat.
/Maud

Namn: rospigan
Datum: Fredag den 2 Mars 2007 Kl: 19:11
Jag har också testat A-dropparna och är jättenöjd.
Ena ögat rann tidigare på vår engelska settertik, men jag läste Ann-Maries artickel för några år sedan och efter att ha givit Foxy A-droppar försvann öronrinnet och sedan dess har hon varit ok.

Jag fick tag på mysiliserad A-vitamin droppar på hälsokosten, då Ann-Marie rekommenderade det då.

Namn: bengt rödseth
Datum: Fredag den 2 Mars 2007 Kl: 14:47
Oljan heter "Ann-Marie Hammarlunds AE olja" och säljs genom ett fåtal återförsäljare.
Eftersom vi har blivit så övertygade om dess höga kvalite och stora användningsområde så ligger vi på lite lager för att kunna serva våra valpköpare och vänner. Får du inte tag i den så kan du kontakta oss.
OBS använd inte AD droppar som säljs på apoteket, då D-vitamin motverkar upptaget av A-vitamin på hund.

Gunilla och Bengt

Namn: göran
Datum: Fredag den 2 Mars 2007 Kl: 14:31
Hej!
Har Oljan något namn, eller heter den bara A-E-olja?
Var säljs den?

Namn: bengt rödseth
Datum: Fredag den 2 Mars 2007 Kl: 12:03

Hej!
Skriver detta för att förhoppningsvis rädda en hel del hundar från lidande och i vissa fall avlivning. Kan ju dessutom bespara ägarna från dyra vetrinärkostnader.

Efter att ha läst en artikel av Ann-Marie Hammarlund om A-vitaminets betydelse för slemhinnornas motståndskraft väcktes vårt intresse för problemet.

Vi har länge förundrats över att det anses "normalt" med kladdiga kisstofsar på valpar och att det är så många hundar som allegitestas och medicineras för massor med pengar.

Vi har nu testat hennes A-E-olja på ett par valpkullar, vuxna hundar med rinnande ögon, vuxna hundar med förhudskatarr och flera vuxna med hud och pälsproblem.
Samtliga har på några veckor blivit av med sina problem.

Med dessa och andra erfarenheter vill vi råda till följande:
Se upp med proteinhalten i fodert. Högaktivitetsfoder är till för hundar som jobbar mycket hårt t.ex. draghundar och stående hundar på fjället.
I torrfodert använder man protein istället för fett av tillverkningstekniska skäl. När hunden nyttjar protein som energi får den överskott av kväve. Kväveöverskott ger päls och hudproblem.
Vi använder färskfoder som har högre proteinhalt än värsting-torrfoder men färskfodert har dessutom hög fetthalt. Detta ger en lägre daglig mängd protein som inte ställer till problem.

Har ni en hund med klåda eller andra pälsproblem så testa att byta till ett foder med lägre proteinhalt och ge hunden en kur med A-E-olja innan ni låter veterinären ruininera er.
Vi har räddat ett par hundar från avlivning på kort tid så det är verkligen värt ett försök. Kostar inte mycket och helt ofarligt!

Kastrerade hundar får torr och tråkig päls. Vår tik fick tillbaks sin gamla fina päls när hon bytte till färksfoder plus A-E-olja vilket också skett med andra hundar. En hund blev samtidigt av med sin magkatarr.

Använd A-E olja till valpar och unghundar så slipper ni vaginit, förhudskatarr och andra irriterade slemhinnor.

Allt detta bekräftar vad Ann-Marie skrev i sin artikel.
Vi har ännu inte hunnit utvärdera med Ann-Marie tror också att oljan kan hjälpa hundar med halsproblem och andra slemhinnerelaterade problem.

Hälsningar
Bengt o Gunilla

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida