Log in
 Erfarenheter av svanskado...  
Namn: torbjörn a
Datum: Torsdag den 1 Februari 2007 Kl: 16:22
Det är lika viktigt att ni som jagar utan att få svanskador på hundarna svarar. Dock är det klassisk spanieljakt det gäller och inte kortdrivare eller dylikt.

Namn: torbjörn a
Datum: Torsdag den 1 Februari 2007 Kl: 15:55

Jag försöker få en korrekt bild av hur hög frekvensen på svanskador hos jagande spaniels är i Sverige. Detta som förberedelse inför sommarens kennelfullmäktige. Där ska Stockholms Kennelklubbs motion gällande förbud för kuperade hundar att delta på utställningar och PROV!!!! behandlas. Förbudet ska enligt förslaget gälla oavsett orsak till amputation. Dvs. även hundar som amputerats av veterinärmedicinska skäl ska förbjudas delta. Därför skulle jag vilja ha er hjälp med att samla uppgifter om skador under jakt.
För att begränsa materialet är det endast uppgifter från 2002 och framåt jag är intresserad av
Det jag vill veta är följande:

Ras
Antal jaktdagar per säsong
Typ av terräng hunden normalt jagar i.
Har hunden skadat svansen vid jakt.
Hur gammal var hunden när svansen skadades första gången.
Har svansen läkt utan kupering/amputation.
Är svansen amputerad.
Har hunden varit besvärsfri efter amputationen.
Hur lång tid tog läkningen efter amputationen.
Uppstod några komplikationer efter amputationen.
Ungefär hur stor del av svansen amputerades.
Vilka konsekvenser tror du att ett förbud att delta på prov med kuperade hundar får för dig.

Sänd svaren till tobbe@ahtibs.net

Har ni ytterligare dokumentation såsom digitalfoton eller journaler från veterinär får ni gärna bifoga detta. Om ni har flera hundar vill jag ha ett svar per hund

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida