Log in
 Hare utan huvud...  
Namn: hipshot
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 14:53
Har för mej att Berguven fimpar huvudet på de fåglar och vad det nu är som den tar..

Mvh!

Namn: Torkel
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 13:32
Oops; Sten hann först med harsedvänjan.

Namn: Torkel
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 12:45
Jägaren: Vad många harjägare gjorde förr, i alla fall i mina trakter, var att direkt när haren var skjuten o urtagen så skar de av huvudet, slog bort de vassa framtäderna med baksidan på kniven, trampade på huvudet o gav det till stövaren. Som barn upplevde man väl det som lite läbbigt men hunden gillade det.

Namn: Sten Ch
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 12:43
Jo, Jägaren, därom kan jag ge besked! Det är gammal vidskeplighet som ligger bakom. Man trodde att om man bar en hare med huvudet kvar ur skogen och en havande kvinna fick syn på den, så skulle barnet bli harmynt. traditionen fortsatte även sedan man slutat tro på sådant skrock.

Man skar dock inte av huvudet genom att kapa halsen. i stället skar man av det framför öronen och vek ner dessa så att de täckte det blodiga såret och stack dem genom ett par hål i främre delen av halsskinnet. Så slog man av mejseltänderna med knivryggen och gav resten av huvudet till hunden som belöning. Vidare var det viktigt att vid passningen inte bloda ner pälsen. så stacks en färsk grankvist i bukhålan innan haren var färsig att bäras ur skogen - vacker, ren och vit som snö och helt riskfri att möta för bygdens blivande mödrar.

En fin tradition som vi borde återuppväcka!

Namn: Katarina
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 11:04
"Min" hare som hunden kom apporterandes kan nog inte vara ett byte från en jägare i alla fall. Vi bor i en liten by på landet (i norrbottens inland) utan harjägare. Haren hämtades av hunden strax nedanför tomtgränsen i skogskanten.

Namn: Jägaren
Datum: Tisdag den 19 September 2006 Kl: 10:29
När jag började gå på jakt med min far för ca 35 år sedan och det sköts en hare så var det lika självklart att skära bort huvudet som att passa den, varför vet jag inte.
Kan det vara så att så att en jägare av äldre modell har varit på harjakt???
Hur den har hamnat på gatan, har jag inget svar på.

Namn: michael
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 19:46
Så sant så sant (om människor), men dock ska man ha tag i haren först, om den inte var skjuten eller hade märken efter snara eller annat så är det inte så lätt att se för sig hur man ska få tag i den......

Bertil...du läser säkert detta, om det överhuvudtaget finns en rovfågel som föredrar huvudet, vilken är det??

Michael

Namn: Annika
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 19:30
Sedan finns det ju faktiskt knäppa människor också... Kan folk ge sig på att skära i hästar i hagen, spika upp katter på väggen m m så kan de väl ge sig på en hare?

I en djurpark (kanske Borås?) hade de för länge sedan en djur-tom avdelning, sånär som på en massa skräp. Stora varningsskyltar stod uppsatta ang "Här finns jordens farligaste djur". Gissa vilket!

Namn: Katarina
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 19:27
Vår ungvorstehtik kom i vintras bärandes på en hare utan huvud. Haren som var stelfrusen hade kroppen helt intakt. En bekant hade teorier kring rovfåglar, någon art (kommer inte i håg vilken) skulle visst ofta bara ta huvudet av hararna.

Namn: michael
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 18:02
Charlie, Pja

Jag vet inte om en katt klarar av en vuxen hare, jag har sätt många gånger när en fasantupp har lyckats mota bort katter från sina hönor, men vet inte säkert hur det är med harar. Men det kan väl vara allt från en hund till ett rovdjur som har blivit störd du har sett resultatet av.

Att katten däremot tar enormt många harungar och fågelkycklingar samt rapphöns är det ingen tvekan om och jag undrar på om inte katten är en av de största predatorer vi har, och då ska vi tänka över att katten inte behöver jaga!

Kattägare har all anledning av att se över sin djurhållning och fundera på konsekvenserna av misses hobby, men nu är som tur jaktsäsongen igång och man träffar som vanligt många ”förvildade eller övergivna” katter så nu kan man i alla fall göra något åt eländet igen.

Michael

Namn: Annika
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 11:19
En bekants samojedspets smet in till grannen och delade barnens marsvin i två delar. Kom sedan hem till matte för stolt uppvisande. Inte roligt för henne att (ej så utförligt) förklara tragedin för grannen med ett "jag har redan begravt marsvinet"...

Namn: pja
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 09:07
Det kanske kan vara en vanlig tamkatt?
PS. Fågel är också ett djur.

Namn: charlie
Datum: Måndag den 18 September 2006 Kl: 07:57

Imorse på morgonpromenaden stötte min hund och jag på en något makaber syn. På uppfarten till en villa låg en hare utan huvud. Kroppen verkade intakt.
Vilket djur (eller fågel?) kan det vara tal om? Lodjur förekommer såvitt jag vet inte här, en räv skulle väl ha släpat iväg haren till den närbelägna skogen. Kan det ha varit en kattuggla??
Hoppas på hjälp för nu är jag nyfiken.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida