Log in
 Vattensvans...  
Namn: Maud/Rospigan
Datum: Lördag den 3 Augusti 2002 Kl: 17:41
Kika under "Kliniken" på Frågor & Svar från 26/5 så står det om Vattensvans.

Vi hade en kleiner münster som fick vattensvans en gång som unghund, men sedan återkom det aldrig mer under hans liv.

Namn: *PW*
Datum: Torsdag den 1 Augusti 2002 Kl: 13:44
Oftast så får hunden en hängande svans, står i en båge neråt. En del hundar tycks besväras av smärta medan en del andra inte ser ut att bli så påverkade. En del hundar har lätt att få vattensvans en del får det aldrig.

De som får det ofta/lätt kan få det av att sitta för lång stund stilla med böjd svans och bakdel...min förra fick det av att sitta för länge i framnsätet i en bil tex. Men det vanligaste är att de får det när de simmat och blivit kalla.

För att unvika det bör man vara noga med att hunden efter att den simmat rör på sig och torkar snabbt samt att man kan ge massage vid svansrot och ryggslut mm. Min förra hund fick springa av sig rejält och masseras efter arbete i vatten vilket brukade hjälpa . Min nuvarande kan simma länge i kallt vatten utan att få besvär.Helt olika från hund till hund alltså.

Symptomen sitter i olika länge på olika hundar en del har bara besvär ett par timmar medans andra kan ha besvär i flera dagar.

Vad som mer exakt ger detta symptom kan jag ej ge men kanske någon annan vet mer...

Mvh PW

Namn: Ulrika
Datum: Torsdag den 1 Augusti 2002 Kl: 12:06

Symptom på vattensvans? Vill ej vifta, ömmar över svansroten, ca 5cm som "står ut" från bakdelen. Hur länge sitter sympomen i, ökar risken för återfall, kan man förebygga (utom att ej låta hunden bada) ?Varför uppstår denna inflammation? Tacksam för svar!
Ulrika o Monty

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida