Log in
 Jaktanekdoter...  
Namn: Sten Ch
Datum: Onsdag den 2 Augusti 2006 Kl: 01:19
Letade fram en bild på Sheeba (se föregående inlägg) och lade ut den på:

http://www.naturredaktionen.se/jakthundar.htm

Om någon vill se hur det ser ut i verkligheten. Som ni ser hade hon grepp som en mjukkäftad retriever.

Namn: Sten Ch
Datum: Onsdag den 2 Augusti 2006 Kl: 00:51
Jag jagade med vinthundar i Skottland för tjugo år sedan. Fantastisk jakt. En natt tog vi 23 kaniner med Paddy, en strävhårig korsning mellan irländsk varghund och border collie. Men jag upplevde aldrig att han lagade till dem.

Vanligare var dock att korsa border collie med greyhound – ”greyhound for speed, collie for brain”. Jag minns särskilt en sådan korsning som hette Sheeba. Hon var så mjuk i mun att hon aldrig bet i en kanin, utan lämnade av dem helt oskadda. Mike, som hennes husse hette, samlade levande kaniner i säck under natten på andras marker och släppte på sina egna. Där fångade han dem med hök några dagar senare. Av princip sköt han aldrig vilt med bössa: Med ett vapen kan jag skada ett djur, sade han. Vinthunden, höken eller mina kaninsnaror antingen fångar eller missar, men de skadar aldrig viltet.

Tänkvärd filosofi för oss som bor i ett land där jakt med hök och vinthund är förbjudet…

Namn: Annika
Datum: Onsdag den 2 Augusti 2006 Kl: 00:09
En sån vill jag ha! En färdigmeriterad alltså.

Namn: Ojoj
Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 23:34
Vinthundens intelligens är så stor att de inte bara jagar och dräper, utan även styckar, tillagar och serverar. Det sistnämnda är en del av elitklassens provform.

Namn: chivas
Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 22:35
vet inte faktiskt, tror dom bara slår ikull dom o biter nacken av dom.

Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 21:03
Mörat, vältuggat och klart, eller?

Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 19:50
hunden fixar allt. du hämtar bara viltet sen.

Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 19:30
Aha, intressant. Hur går jakten till? Antar att det kan vara svårt att hinna skjuta... Kanske hunden sköter det mesta själv?

Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 19:19
vindthund används fortfarande nere i europa.
Har sett en tvprogram om den typen av jakt.. fort satan går det.Dom jagar hare/kanin med den hunden.

Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 19:01
Av Marias uppräknade raser som förr var viktiga jakthundar i Sverige, finns även "vindthunden". Det är ju en ras som jagar med hjälp av ögonen och används knappast idag som jakthund mer än på kapplöpningsbanorna. - Eller finns det någon som använder den till jakt någonstans fortfarande?

Namn: Alva
Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 11:41
Irländsk setter har också varit där men som tur är finns det vi som är intresserade av jakt med dom och stödjer det avelsarbetet framför "pälsmonster" linjerna...

Namn: Maria
Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 10:10
Springer och cocker är på god väg...

Namn: JK
Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 09:39
En elakt kommentar, men jag hoppas det aldrig besannas!
Så här gick det med en jakthund, Pudeln,
när andra "krafter" tog över.....
Vilken är nästa ras som står på tur att neravlas till bijouteri-hund eller utställningsföremål?

Datum: Tisdag den 1 Augusti 2006 Kl: 08:53
Tack för svar. Jag blev väldigt förvånad över att pudel räknades som en viktig jakthund i Sverige på 1800-talet.

Datum: Måndag den 31 Juli 2006 Kl: 23:59
Man tror att pudeln har sitt ursprung från mellaneuropeisk stövartyp och den franska vattenapporterande fågelhunden barbet. Då pudeln (som betyder "plaska i vattnet" på tyska) också användes som vattenapporterande fågelhund klippte man den med tofs på huvudet och svansen för att den skulle synas bra i vattnet. Man lämnade kvar päls på benen och halva kroppen för att man trodde den skulle hålla sig varmare på det sättet. Alltså inte enbart ett utställningspåfund.

Namn: liw
Datum: Måndag den 31 Juli 2006 Kl: 23:36
Chivas du har rätt, har för mig att jag hört sägas att dom hör till de kontinentala stående :O men jag kan missminna mig.. lr snarare jag hoppas det :)

Datum: Måndag den 31 Juli 2006 Kl: 22:56
Pudel var om jag kommer ihåg det rätt en fågelhund,
i vilken gren den användes kommer jag inte ihåg men fågel har den används till innan den blev en pensionärsracer

Datum: Måndag den 31 Juli 2006 Kl: 22:49

Det kan hända att jag kommer att trötta ut er med några litterära jaktanekdoter i framtiden. Jag har fått ärva en gammal bok: "Handbok för jägare och jagtvänner" skriven av TH Hahr, tryckt 1866. Underbar bok, tänk så annorlunda det var på den tiden!

Under kapitel A, jakthundar skriver han om dessa hundar som viktiga för svensk jakt:

* Hönshunden
* Stöfvaren
* Taxhunden
* Vindthunden
* Björnhunden
* Pudeln

Det står tyvärr inget om pudeln i nämnda kapitel, är det nån som vet mer om hur pudeln användes i jakten?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida