Log in
 Pointer/breton...  
Namn: jocke
Datum: Måndag den 7 Augusti 2006 Kl: 22:42
Hur väl man lyckas med hunden har inget att göra med hur man håller i bössan. Men det blir tomt i slingorna även om hunden lyckas, om man håller dåligt i skaftet. Det omvända gäller naturligtvis också, dvs det blir klent resultat med en dålig hund hur väl man än skjuter. För övrigt tror jag en bra hund blir bra i den terräng den får jaga i, rätt anlag och erfarenhet betyder mer än rasen. Sedan har vi alla olika uppfattning om hur vi vill att en bra skogshund ska jaga. Sannolikheten att hunden blir onödigt vidsökt i tät terräng är väl mindre med en vorsteh än es, pt eller breton, om man nu tycker det är önskvärt.

Namn: Frank-T.
Datum: Måndag den 7 Augusti 2006 Kl: 08:04
Jeg har aldri selv ägd en breton eller vorsteh, men har trent og jaktet en hel del med disse rasene. Jeg har sett mange meget gode individer. Noen av Europas beste vorsteh og bretoner finns i Danmark, og da uten det amerikanske breton-blodet som nu splitter rasen i mange andre länder. Bretonen har mange styrker, bl.a. er en god breton veldig tiltalende i sine fågelarbeten. Men at önska rasen som en mini-variant av pointer/setter blir helt fel. Dette har vi varit inne på mange ganger her på forumet, med at alle raser skal ikke vara nöjaktig lik, da er det noe som er helt galt med avelsarbetet blant de respektive.

Jeg har aldri hatt inntrykket at en breton generelt sett söker i samme skala som en pointer/setter. Om det er tilfelle skulle jeg gjerne ville se handfaste beviser.
Tvertimot leste jeg för en tid siden en artikkel i det norske "Fuglehunden", at ble det utfört en test av Universitetet for Miljö og Biovitenskap (Norges Landbrukshögskole) omkring energiforbruk og vesketap/vattenbehov hos en stående jakthund. I testen hadde de 2 bretoner, 1 pointer og 1 engelsksetter. Under testen ble det jaktet 3 timer hver dag i 3 dager. Bretonene dekte i snitt pr dag hhv 15,8 km og 17,7 km, engelsksetteren 23,0 km og pointeren 24,8 km. Dette tror jeg faktisk gir et ganske riktig bilde av sök.

Som et apropos også til trening av en stående fagelhund vs en retriever eller lydnadsplan hund, så poengterer også undersökningen at en stående fuglehund er en kombination av sprinter/långdistanslöper, som kan löpe 7-8 timer pr dag og dekke distanser på mere enn 100 km. Med topphastigheter omkring 50 km/t. Dette kan noen av hundene gjöre varje dag i en hel vecka. Det er klart at det da er skillnad på hund og hund.

Namn: JJ
Datum: Torsdag den 3 Augusti 2006 Kl: 23:03
Betyder det att det är lätt att misslyckas med vorsteh om man inte håller i bössan?
Håller man slarvigt i bössan så är en vorsteh dålig..eller??

Vilken tur att man inte har en sådan vorsteh!

Namn: jocke
Datum: Torsdag den 3 Augusti 2006 Kl: 12:09
Det är svårt att misslyckas i skogen med en vorsteh, om man bara håller ordentligt i bössan....

Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 17:11
Hej Stefan!

Min uppfattning är att givetvis finns det olika individer
men att breton som rastypisk är en kortsökt hund stämmer inte.
Visst finns det de som är trångsökta men det finns också de som kan gå alltför stort, även på fjället. Kanske då pga. bristande ledarskap ibland.

Föraren påverkar också söket en hel del, en storsökt hund är lättare att få till att gå mindre än att öka söket på en kortsökt.

Jämfört med andra raser så söker en breton fullt i paritet med engelska och i regel då också lite större än kontinentala.
Breton är från början en korsning mellan eng. setter och en fransk spaniel, vilket även syns på utseendet!

Jagar du in din hund i skog från början så tror jag att du lättare får en hund som söker lite mindre än om du bara går på fjället.

Den ras som jag upplever vara kortsökt är liten munster och långhårig vorsteh, i och för sig så har jag sett betydligt färre av dessa raser än av övriga så jag kan ju ha råkat ut för mer kortsökta individer.
Däremot så hävdar inte dessa raser sig speciellt väl på fjällprov i Norge där det krävs ett stort sök (i Norge går också alla raser på samma prov).

Däremot brukar alla hundar öka söket med stigande ålder eftersom deras eget självförtroende, rutin, "jakttändning" mm. också ökar.
Brister ledarskapet dessutom så väljer ju hunden själv när, var och hur den skall agera, oavsett ras.

Namn: Stefan
Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 14:58
Tack för tipsen, trodde att den inte var en storsökare, men när du(JJ) säger att den söker rätt stort - vad menar du då eller rättare sagt i jämförelse med vilken hund? Söker den i paritet med en Pointer?, givetvis kan man ju som ägare/ledare påverka detta, men min ringa erfarenhet gör att jag troligen inte kommer att ha den tightaste hunden i skogen om man säger så, inte heller den vidaste hoppas jag på...

Namn: Jägarn
Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 13:29
Jaga med din breton och lämna dem med rasproblem hemma i sandlådan....
Heja PP!

Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 13:27
Visst skall vi hålla oss till sanningen...det innebär också att vi måste respektera varandras syn på olika raser och varandras erfarenheter utan att börja hacka på varandra.

Du har en uppfattning och kanske jag har en annan uppfattning på samma sak som jag grundar på min egen erfarehet vilket absolut inte behöver vara en lögn bara för att Du tycker något annat.

Jag har tyvärr sett, i mitt tycke alltför många hundar av olika raser,(dock inte samtliga individer),som har stora problem med framför allt tassar som inte håller.

I min lilla värld är det en sanning, har tyvärr inte varit på Gotland där man säger joojoo....

Namn: Michael
Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 12:30
JJ,

Om du läser mitt inlägg så ser du att jag inte på något sätt är kritisk till Breton, heller inte har jag tagit ditt inlägg som kritik, tvärt om så påpekar också jag att det nog är personligt tycke och smak som avgör.

Däremot så är din mening: ”en stor setter eller vorster håller som regel 2-3 heldagar på ripjakt” ganska missvisande och rent av fel. Nu vet jag inte vad du menar med stor, om stor är skillnaden mellan en normal setter och en breton eller om stor är typ utställningshund, men dessa är aldrig på jakt så jag förmodar att det var det första du menade.

I alla fall, för någon som funderar runt olika raser kan vi i alla fall ha den goda smaken att hålla oss till sanningen och inte lösryckta påståenden utan fog.

Michael

Namn: PP
Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 08:36
BEKLAGAR namnet ska vara STEFAN.

Namn: PP
Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 08:34
Peter du kan läsa i sista nr av Allt om Jakt OCH Vapen om Breton.
Jag tror att de är många Bretonägare som varken syns på detta forum eller annat.

Utan helt enkelt jagar med sina hundar och skiter i annat.

Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 07:19
Stefan ville ha synpunkter på skillnader mellan breton och övriga raser, jag har lämnat min syn på en liten del av detta!
Synd att Michael tar detta som negativ kritik mot engelsk setter (och mot sig själv ??)

Vem vet..kanske jag bara har sett skiten av övriga raser..??

Hur som helst så är inte min avsikt att hålla någon ras före den andra, det är mycket personligt tycke och smak som avgör vilken ras man väljer, jag är ingen sämre människa om jag har en gordonsetter idag och kanske en breton i morgon..eller..?

Namn: Michael
Datum: Torsdag den 27 Juli 2006 Kl: 00:21
Som vi säger på Gotland: joojoo….

Att Bretoner idag är riktigt bra håller jag med om, att några av dom hävdar sig bland toppen är också rätt…..(Tarzan m.fl...)

Men att påstå att en Setter bara klarar av 2-3 heldagar på jakt….det är väl att ta lite!!!!! OK, en JÄTTEstor och missbildad setter som inte hör hemma någon annan stans än i en utställningsring….men i så fall så tror jag mig veta en och annan Breton som inte duger till jakt:)

I dag har man som stundande (och stående) fågelhundsköpare den stora lyckan att kunna välja bland riktigt bra Settrar, Pointrar, Bretoner samt Vorstrar, till slut är det personlig smak och övertygelse som avgör, men att den ena står bättre, springer längre, fortare eller över längre tid eller ger mera ”kött i grytan” än den andra är nog mycket upp till blod och, inte minst, den som uppfostrar hunden i fråga….Jag har i alla fall sett riktigt bra exemplar av dom alla flera gånger….men till slut så toppar den Engelska Settern alltid dom andra:)))

Michael

Datum: Onsdag den 26 Juli 2006 Kl: 23:12
Har snart 15 år med breton (med andra raser drygt 30 år) så jag är således inte helt grön..
En breton skiljer sig egentligen inte nämnvärt från andra raser annat än att den är mindre i storlek.
De individuella skillnaderna mellan olika hundar är större än skillnaderna mellan raserna (det finns både bra och dåliga hundar i alla raser).
En breton är trots sin storlek vanligtvis ingen speciellt kortsökt hund utan snarare en hund som ofta kan gå väl så stort.
En breton tar nästan aldrig slut på jakt, inga trasiga tassar och stela leder (kanske pga den ringa storleken) en stor setter eller vorster håller som regel 2-3 heldagar på ripjakt, en frisk breton klarar 6-7 heldagar utan problem.

Enda nackdelen med breton är att många underskattar den, tror att det är en "enkel" och lätt hund men skenet bedrar, mycket jaktlust och envishet finns, så den kräver en lika tydlig ledare som de andra raserna.
Många tror även att det äe en stötande hund vilket är felaktigt utan den är en ren stående fågelhund.

Som en rätt kul grej kan nämnas NM-vinter i Norge 2006, en svensk breton blev premierad (6.VK) i finalen där, det är enda svenska hunden någonsin som blivit premierad där vilket säger en hel del om rasen (jämför SM för engelska raser där bästa svenska hund kom på 7:e eller 8:e plats efter norska hundar)

Namn: Stefan
Datum: Tisdag den 25 Juli 2006 Kl: 19:56

Tjena
Har min första hund, en pointertik som jag tränar för tillfället. Hon har överraskat mig genom att vara en underbar familjehund, helt otrolig faktsikt. Lugn och fin inomhus, inte ett ljud och otroligt hängiven, och när man släpper henne utomhus så är hon som ett spjut. mycket nöjd, det enda som jag inte gillar är att hon är rätt stor i söket iaf med mina mått eftersom jag skall jaga i skogen endel/mycket, hon håller sig ändå skapligt nära men ändå, funderar redan på vad jag skall köpa nästa gång det blir valpköp. funderar på Breton, är det någon som kan ge en utförlig beskrivning av denna ras? nån som har erfarenhet av många raser och kan beskriva den? Älskar min pointer, men det kan vara lite stor i söket...

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida