Log in
 Rubrik...  
Namn: Malla
Datum: Måndag den 5 Augusti 2002 Kl: 01:59
Jag kunde just tänka mig det, Jörgen :-)

Namn: Jörgen K
Datum: Söndag den 4 Augusti 2002 Kl: 18:50
Ja det har du igen Malla :)))))

Namn: Malla
Datum: Lördag den 3 Augusti 2002 Kl: 22:45
Nä men ....

Anledning till att man, åtminstånde när det gäller retrievers INTE kryssar i rutan "jakt" på SKK:s köpekontrakt är ju faktiskt ganska klar, eller ?

Att få våra hundar till BRA jakthundar, som klarar allt, alltså BÅDE arbete OCH passivitet, kräver ju inte bara en bra hund från start.
Vi pratar ju här i allra högsta grad om : arv OCH miljö, med ganska hård betoning på det sistnämnda !

Till skillnad från en drever tex, som har mer av jakten så att säga "direkt", så kräver ju en retriever mycket mer av både apell, träning och en genomtänkt "vad-får-man-göra-och-leka-med -hunden"-taktik från start.
Exempelvis "barn-hemma-och-leka-stress-och-jaga-boll-och-ropa-namnet-hela-dagen-leken"...etc...
Den hunden skulle inte jag vilja lämna garanti på om föräldrarna så våra världens bästa.. :-)

Har jag fel ?

Häls Malla

Namn: Robin
Datum: Lördag den 3 Augusti 2002 Kl: 22:26
Håller med dig JK,dom gamla köpekontrakten var mycket bättre där du kunde kryssa för vilket ändamål hunden var avsedd för.I dag vet du kanske inte som nybörjare vad du köper egentligen om inte uppfödaren ger ordentlig information om detta är en ren jakttyp eller mer åt dual hållet(pratar om retriever),då är det osjyst mot valpköparen för det är skillnader.

Namn: Jörgen K
Datum: Onsdag den 24 Juli 2002 Kl: 15:23
Kanske talas det för lite klartext i just detta ämnet?

Namn: Robin
Datum: Onsdag den 24 Juli 2002 Kl: 01:23

Ja jag tycker lite som dig Jk,men i dagens köpekontrakt så finns inte det du påtalar med,men det gjorde det förut.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida