Log in
 Jagar skuggor...  
Namn: Matte
Datum: Lördag den 3 Juni 2006 Kl: 01:35
Det är inte helt ovanligt att överstimulerad hundar blir stressade, Vi misstolkar deras stress signaler och aktiverar dem ännu mer. olika hundar reagear ju på olika saker, och ibland kan orsaken vara något vi aldrig hade förväntat oss. men det är korrekt att man vid stresssymtom ofta börjar med att leta efter ev orsaker till smärta..och att man ofta inte hittar något I övrigt kan hormonerna också spela hundarna ett spratt såväl THS(sköldkörteln ) som könshormoner. Hur är det med Tikens livmoder ..
Hundar som relativt plötsligt får ett förändrat beteendemönster har ofta en fysisk orsak, men givetvis inte alltid. Dock kan psykiska orsaker leda till fysiska precis som hos oss. En hund som utsätts för hög stress behövere långtid på sig för att halterna av stresshormoner skall gå tillbaka till det normala. Bollkastning, apporterin är faktisk några stora stressorer.
Lästips: Stressade hundar av Martina (någonting ...finns iallafall på bokus)

Namn: Anna
Datum: Lördag den 3 Juni 2006 Kl: 00:20
På dvärgspaniels finns en sjukdom som heter syringomyelia som innebär att bakdelen av skallbenet är missformat, vilket innebär att lillhjärnan inte får plats. I sin mildaste form kan det orsaka just dessa symptom samt klåda i nackregionen. I svårare fall smärtor, i värsta fall förlamning och rörelsestörningar vilket innebär avlivning. Hög inavelsgrad ökar risken att hunden drabbas. Kan endast upptäckas via magnetröntgen som är en dyr undersökning.
Sen finns det milda former av epilepsi som kan orsaka s k fly-catchers syndrome, liknande det beteende du beskriver.

Namn: Gunilla
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 15:48
Förlåt men understimulering kan leda till sådana handlingar, typ svansjagning. Nästa sak jag tänkte på är överstimulering.
Det är ju egentligen en stressymtom, genetisk betingad, men varför.
Jag håller på Trudis idè.
Hon lider säkert när hon stressas så. Försök med lugnande signaler och akivering.

Namn: Martin
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 14:58
Här är hennes mentalbeskrivnings protokoll.

Känd mental status
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 4
2b.Lek 1 gripande: 3
2c.Lek 1 grip/dragk: 3
3a 1.Förföljande: 4
3a 2.Förföljande: 4
3b 1.Gripande: 3
3b 2.Gripande: 5
4.Aktivitet: 3
5a.Avst.lek intresse: 3
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 3
6b.Överr. hot/agg: 3
6c.Överr. nyfikenhet: 3
6d.Överr. kv. rädsla: 1
6e.Överr. kv. intr.: 2
7a.Ljud rädsla: 1
7b.Ljud nyfikenhet: 5
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse: 2
8a.Spöken hot/agg: 3
8b.Spöken kontroll: 4
8c.Spöken rädsla: 5
8d.Spöken nyfikenhet: 1
8e.Spöken kontakt: 4
9a.Lek 2 leklust: 4
9b.Lek 2 gripande: 3
10.Skott: 3

I dagsläget när hon sätter igång så lägger vi henne på plats kommando då flänger hon inte runt. Detta uppstår oftast i situationer där stress framkallas och det verkar som att hon hanterar sin stress genom att just jaga dessa skuggor. Börjar hon stressa det minsta så "hjälper" vi av henne det genom att "hålla henne kort" eller klappa/massera henne och då brukar det fungera.
Detta beteende började med att hon tittade på solkatter och sedan gick det över till att jaga solkatter samt skuggor...
Hon är egentligen en väldigt snäll och mild individ men under stress situationer så handlar hon före hon hinner tänka.

Namn: Torkel
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 14:34
Eftersom jag, korkat ja jag vet, hade henne lös i min bil hände det att hon kom flygande över mig för att klippa reflexen från min klocka. För att inte köra ihjäl båda två fick jag ryta nej, och helt sonika klippa till henne allt jag kunde! De du, Natasja. En brottningsmatch hade jag förlorat eftersom jag hade en hand på ratten. Svårt att säga varför hon slutade, men bilintermessot fick i alla fall henne att lägga av när jag var med. Hon slutade definitivt när hon blev biten av orm och dog. Tycker att det är lite enkelt att säga "understimulering"; det intressanta är ju varför vissa hundar blir sådana och andra inte! Tror att det sitter i nerverna.

Namn: Michael
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 14:23
Martin,

Hur gör du idag när hunden får sina "spel"?

Namn: trudi
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 13:54
Det är fastlagt att även hundar och en del andra djur kan drabbas av tvångssyndrom. Hundar får lindring av serotoninhöjande medel, precis som människor. På människor är beteendeterapi lika effektivt, och man använder också framgångsrikt en kombination av detta.
Det var ett engelskt TV-program häromsistens där man fick träffa en gordonsetter-hane som fick diagnosen tvångsyndrom. Han var besatt av ljusreflexer. Behandlingen bestod i att ägarna fick lära sig att bryta beteendet direkt med ett högt, skarpt ljud och sedan omedelbart gå därifrån och lämna hunden ensam. När hunden kom efter matte/husse fick han beröm. Det funkade faktiskt överraskande bra.
Dressören sa också att tillståndet i sig är väldigt stressande för hunden, så det kan ju vara en förklaring till attacken på den andra hunden.
Går det inte att pröva medicinering under en begränsad tid för att bryta, parallellt med och uppföljande "terapi"?
Hur gjorde du, Torkel?

Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 13:39
Har gjort mentaltest på henne och det blev godkänt med skott.
Hon har knappast varit understimulerad, det är bara frågan om att det inte har varit möjligt att göra något med henne pga skuggorna.
Har kört tävlingslydnad, jakt samt spår med henne, nu kan hon inte ens sitta vid sidan om det är skuggor i närheten!
Via en bekant framfördes tikens beteende till Anders Hallgren som menade på att det kan tyda på underliggande smärta (?) men vetrinären hittar som sagt var ingenting.
Jag tror att allt handlar om stress, som på något sätt måste hanteras!
Är hon ensam med mig upplever jag det som att hon är lugnare men i sällskap med dem andra hundarna så stressar hon upp sig snabbare...

Namn: Gunilla
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 13:08
Understimulering.
Låt henne spåra eller annan bra aktivering. Ge henne uppgifter så att hon känner sig behövd. tex bära in tidningen. Se till att det är du som är ledaren och bestämmer hur det skall vara.
Det låter som hon har tagit över och har egna "hobbies".

Namn: Torkel
Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 13:06
Hade jag varit du hade jag gjort ett mentaltest på hunden. Kan vara intressant att se var det ligger, och resultatet kan säga något om lämplig strategi... Jag hade en pointer som jagade solkatter med frenesi. Att din tik flög på en av de andra hundarna behöver ju inte innebära något mer än att hon tyckte att det var hennes leksak. Hon är ju dessutom två och då blir de ju mentalt mogna och brukar få behov av att veta sin plats i flocken.

Datum: Torsdag den 1 Juni 2006 Kl: 11:53

har en Engelsk Springerspaniel tik på 2 år som de senaste
6 månaderna har fått för sig att hon ska jaga skuggor.
Promenader ute i solen är omöjliga med henne, hon springer bara och försöker ta skuggorna från min kropp!
ibland när det är soligt ute och hon ska äta, blir hon så blockerad av skuggorna att hon inte äter.
Hon har tidigare varit jordens matvrak!

Nu har hon dessutom flugit på en av mina andra hundar när hon vaktade en leksak!

Jag kan knappt arbeta med henne längre pga denna stressen, har varit till veterinär som tagit allehanda prover men inte hittat någe fel, hon gav rådet- lugnande medicin / avlivning!

Inget av dem känns som något vidare alternativ,med medicin kommer det inte gå att arbete med henne och det känns inte värdigt för henne när hon är så ung, att behöva gå resten av sitt liv på medicin! avlivning känns heller inte bra!

Vad ska jag göra?!?

=(

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida