Log in
 Skottberörd...  
Namn: per
Datum: Tisdag den 31 Januari 2006 Kl: 19:07
Klaras tipps är helt riktigt när det redan har hänt, en öroninflamation kan göra hunden väldigt mycket känsligare än normalt för ljud.

Namn: klara
Datum: Tisdag den 31 Januari 2006 Kl: 12:24
Kolla öronen, kan vara så att hunden har öroninfl.En möjlig orsak när hunden inte tidigare visat skottberördhet. Bara ett tips.

Namn: Michael
Datum: Tisdag den 31 Januari 2006 Kl: 12:21
Per,

Precis! Själv har jag aldrig skottränat en hund. Man kan lugnt vänta tills man är i fågel och hunden är i ”klimax”, ett skott då och det kommer för alltid att förbindas med något positivt.

Jag har följt ditt exempel med en mängd hundar, egna och andras, det har fungerat i 100% av fallen.

Men det är klart, det finns många som inte jagar på riktigt och då är det svårare.

Michael

Namn: per
Datum: Tisdag den 31 Januari 2006 Kl: 09:44
hejsan,

När det gäller fågelhundar så förundras jag varje gång av denna fråga och har ännu inte förstått varför man skall krångla till allt med sin hund, om vi läser alla svar så finns ett antal gemensamma punkter i dom : det gäller att få hunden att förstå meningen med skott - avdramatisera och få det till nått roligt - fånga hundens intresse med nått kul ex kampa, boll etc, någon skrev att vi lade in skott i samband med apport o vilt, nu börjar det likna nått i mina öron.
Vad kan fånga hundens intresse mera än en fålel som fluger i väg framför hundens näsa efter ett bra jobb av hunden när den är väl "intränad" på fågel än jakt - vad kan avdramattisera och få det till nått roligare än jakt - vad kan få hunden att förstå meningen med skott bättre än jakt ? Vad kan vara bättre belöning vid avklarat skott än att med husse få gå och apportera det nyskjutna ?
Nä träna aldrig skott utan träna hunden på fågel så att llt funkar utan fällning, när hunden sedn är i blans (ej löp eller dyl) ta med en kompis som du litar på, låt hunden resa fågel se till att hunden ser den fågel som skall fällas se till att hunden är lugn i floget utan bråk från föraren släpp ut den på lämpligt avstånd och låt kompisen som står 10m på sidan fälla fågeln, BERÖM som fn o var skitglad själv och gå sedan fram o låt hunden nosa/apportera, det finns inget som kan vara trevligare för en fågelhund.
Har man däremot hundar som inte ser när viltet faller etc så kan det ju vara en annan sak.

Namn: Magnus
Datum: Söndag den 29 Januari 2006 Kl: 11:13
Jag håller med NS, vänta ett tag innan du ett nytt försök. Skynda långsamt och backa ett steg då du ser hund reagerar negativt.
Kom ihåg att göra något som tiken verkligen gillar i samband med skott och då på distans.
Lycka till.

Namn: Martin
Datum: Söndag den 29 Januari 2006 Kl: 08:50
Det finns en bra bok, "Innan det smäller - förebyggande skotträning" av Memea Mohlin.
Läs den, det är väldigt lätt att man i all välmening bara förvärrar.

Namn: Malin
Datum: Söndag den 29 Januari 2006 Kl: 00:01
Hej,

Vår tik reagerade likvärdigt när hon var runt 1 år och vi gjorde som så att vi lånade en apportkastare som vi använde... sen lekte en av oss (husse eller matte) med henne och tex bollen. Den andra gick en bit bort och sköt... vi gjorde så dagligen 10 skott ungefär och när vi såg att hon inte brydde sig så kortade vi ner avståndet... och till sist kunde hon sitta sidan om. Anledningen för oss att hon reagerade var några ungar som slängde en smällare i närheten av henne när hon var ca 1 år. Nu går det bra med skott och hon vet ju att något roligt händer då och vill gärna vara med men smällare det går tyvärr inte alls utan hon stressar upp sig. Vi besökte även skjutbanor och gick runt dem och hade även passivitetsträning. Vad vi också var noga med var att inte vara på samma plats och träna utan var på olika platser.

Lycka till!!

Namn: NS
Datum: Lördag den 28 Januari 2006 Kl: 21:47
Jag skulle avvakta åtmindstonde någon månad efter första löpet innan jag fortsatt träna skott.
22 long och ollonrevolver mfl har en snärtigare knall än en hagelbössa.
Troligen är ett hagelskott "långsammare" och behagligare för en hund än 22:an.
En 9mm ollonrevolver är nog det närmaste ljudmäsigt en hagelsmäll man kan komma med lösa skott.
Min förra jycke uppträdde likartat när hon var ung som din.
Satte igång med skott träning i parti o minut men det blev bara värre.
La då ner allt sånt och förde senare in skott i samband med vilt apportering och jakt. Det viktiga är att man "träffar" varenda gång i början, alltså att något finns att apportera eller ruska om beroende på vilt och jaktsätt.

Annars så brukar det fungera om man startar nästan utom hörhåll för en skjutbanan där skjutning pågår och prommenera mot ljudet. Ge akt på hunden utan att den märker det. Visar den oro så stanna och gör nått roligt apportera eller va nu jycken gillar. Sen avbryter ni och fortsätter någon annan dag.

MvJh

NS
Gick hur bra som helst.

Namn: jag
Datum: Lördag den 28 Januari 2006 Kl: 21:24
Skjut med typ-ungarnas-knallpullverpistol/ollonpistol, för att öka med luftpistol o s v. Låt henne göra något skoj i samband med skott så hon förknippar skottet med något roligt. Men låt henne inte bli "skott-idiot" genom att ha hög förväntan på att göra något i samband med skott. Det gäller att få henne att förstå meningen med skottet utan att stressa/att bli rädd.

Namn: Hasse
Datum: Lördag den 28 Januari 2006 Kl: 18:19
Tack Magnus för ditt svar.

Första omgången som vi sköt så ignorerade jag henne helt och visade själv inga tecken på reaktion på skotten då jag märkte att hon spanade in mig lite för o kolla hur jag reagerade på obehaget. Sen prövade vi igen då jag kampade med henne lite med en trasa som hon vanligtvis älskar men så fort smällen kom så ville hon inte leka mera utan gick o ställde sig utanför dörren o ville in.

Jag hoppas på det du säger om att det är någon form av mognadsfas hon går igenom då hon inte brytt sig ett skvatt tidigare. Ska jag vänta ett tag då tills jag utsätter henne för det nästa gång eller ska jag träna vidare på det och försöka avdramatisera det hela?

Namn: Magnus
Datum: Lördag den 28 Januari 2006 Kl: 18:10
Peronligen så tror jag att din unghund är inne i någon form av könsmognad. Jag har själv haft unghundar som reagerat konstigt på saker som de tidigare inte ens tittat åt tidigare, tex en stubbe i skogen kan få sig en utskällning.
Dock efter en tid, så bry hunden sig inte om det bara man inte gör en stor sak av det hela. Var bara observant på tiken och försök avdramatisera händelsen genom att tex göra något kul så hunden får en positiv bild i samband med skott.
Du får inte ömka med hunden för då förstärker du bara obehagskänslan.
Lycka till med din hund

Namn: Hasse
Datum: Lördag den 28 Januari 2006 Kl: 11:14

Min snart 11 månaders Vorsteh-tik har inte varit skottberörd tidigare. Jag har ej jagat med henne ännu men har testat henne på skott tidigare då hon ej visat några som helst tendenser till att vara berörd. Bara tittat intresserat mot smällen. Men så i helgen när jag och några till var ute för och jagade toppfågel så test-sköt vi först kompisens nya .22:a några ggr då hunden var närvarande, för säkerhets skull gick jag först iväg en bit med henne för att sen stå bredvid skytten. En .22:a smäller ju inte direkt mycket men hon visade ändå tendenser till att tycka det var otäckt. Hon reagerade inte vid själva smällen mer än att hon tittade och som lyssnade till men hon sänkte genast svansen och sprang och ställde sig utanför dörren till stugan och ville in och uppträdde allmänt oroligt. Jag låtsades som om det regnade och det gjorde alla andra som var där med.

Hur kan detta komma sig och hur ska jag göra nu? Hon har ej löpt för första gången ännu men det är nog på gång när som helst, har märkt att hon går igenom lite faser just nu. Kan det ha nått med saken att göra?

Tips?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida