Log in
 Jaktspringerhälsa...  
Namn: Karin
Datum: Onsdag den 25 Januari 2006 Kl: 14:12
Pi, jag läste i efterhand att jag uttryckte mig lite luddigt, faktiskt så att det gick att tolka just som du gjorde. Vad jag var faktiskt det du skrev; inte att man gjorde det för sakens egen skull utan som ett medel för att få en fungerande hund. Håller med Snus, jag vill ha en både hälsosam och jagande hund.

Namn: Snus
Datum: Tisdag den 24 Januari 2006 Kl: 16:32
Visst finns det betydligt fler aspekter att hålla reda på när det gäller avel men det hindrar ju inte att man bör röntga så mycket som möjligt för att eliminera den delen i alla fall när man tittar på alla de sammanlagda engenskaper man vill ha belysta. Jag tycker nog att man vill ha en BÅDE HD-fri och eksemfri hund. Det borde inte vara en utopi.

Utställningar i sig själv som företeelse är naturligtvis inte av ondo. Allt här i världen handlar ju om hur man tillämpar saker och ting. Att ställa ut en hund förstör ju inte på något sätt varken hund eller dess egenskaper. Det är ju först när utställningarna och dess för tillfället ideala bild av en ras börjar styra avelsinriktningen som det kan gå illa för en jakthundsras. Det har vi ju tyvärr många exempel på.

Namn: pi
Datum: Tisdag den 24 Januari 2006 Kl: 16:32
Hej Karin!
Du skriver att "men grundtanken var ju att man skulle bevara rasstandarden som föreskrev en frisk och användbar hund (vinklar o.s.v.)".

Citat skk: "Svenska Kennelklubben bildades 1889 av en grupp adelsmän och jägare med syftet att ta vara på goda jakthundars egenskaper. Genom införande av stambok, hundutställningar och tävlingar ville man bevara och renodla rasernas specifika egenskaper." (www.skk.se) Dvs syftet var att bevara goda jakthundar i så stor utsträckning som möjligt genom att bevara en exteriör på jakthundarna som maximalt gynnade funktionen/egenskaperna. Inte att man skulle försöka bevara en exteriör för sakens skull. Tanken må ha varit god. Men de senaste 100 år visar att det inte gick som man tänkte. Jämför utställningsavlade hundar med jaktavlade hundar.

En frisk och användbar hund har man alltså lyckas bevara genom funktionsprov, inte utställningar.

Datum: Tisdag den 24 Januari 2006 Kl: 15:37
Det var denna diskussion jag var intresserad av. Självklart håller jag med om att jaktspringern är en betydligt sundare variant, men samtidigt måste man vara uppmärksam i och med att den främsta (?) egenskapen man avlar på är jakt, och kanske inte har samma andel röntgade hundar, absolut inte samma andel utställda hundar. Det här med utställningar är ju idag bara av ondo (?) men grundtanken var ju att man skulle bevara rasstandarden som föreskrev en frisk och användbar hund (vinklar o.s.v.)

Datum: Tisdag den 24 Januari 2006 Kl: 09:51
Ja vanlig springer är överrespresenterade vad gäller hudproblem, öronproblem, juvertumörer och glaukom.
Utöver detta så är det ju problem med för långa öron som doppar i allt klegg (mat och lera), lång päls (som fastnar i hela skogen), för mycket hud (ger svampinfektioner i hudvvecken) och ibland häng i nederdelen av ögonen (ger rinnande ögon och större risk för ögoninfektioner pga skräp som kommer in). Dessa problem torde ju inte jaktspringern ha eftersom deras exteriör är mer "normal" och funktionsduglig.

Namn: Maria
Datum: Tisdag den 24 Januari 2006 Kl: 09:29
Kom ihåg att ordet "Hälsa" innebär fler aspekter än HD. Det är enkelt att fokusera på HD eftersom det ger värden som går att mäta statistiskt.
Jaktspringern har inte problem med öron, ögon och hud på samma sätt som utställningsvarianten av samma ras har. Detta är hälsoproblem som orsakar mycket lidande för hundarna.

Datum: Måndag den 23 Januari 2006 Kl: 21:26
Tycker nog att procenten röntgade avkommor bör ligga på 80-90%. Oavsett typ. Hur kan man annars veta vad som är ett bra eller dåligt avelsresultat?

Datum: Måndag den 23 Januari 2006 Kl: 13:34
Tittar man igenom % röntgade för sk vanlig springer bland de uppfödare som har haft 200 valpar eller fler så ligger den på ett genomsnitt på ca 40 % (24-53).

Tittar man på några av de största jaktspringeruppfödarna så ligger de på 37, 56, 30, 37 %...

Så, "Snus", kolla upp fakta innan du skriver.

Datum: Måndag den 23 Januari 2006 Kl: 00:52
Visst finns det HD (och kanske armbågar?) att ta hänsyn till även på jaktvarianten av springer. En välkänd jaktkennel har 60 uppfödningar, varav 22 är röntgade. Av dessa har 10 HD... 45% alltså. Och hur kan man veta att det inte finns problem då så få uppfödningar röntgas på jaktvarianten?

Man kan också se att flera jakthanar går i avel trots eget dåligt HD-resultat. Kanske tjuvparningar?

Datum: Söndag den 22 Januari 2006 Kl: 14:40
Jag tycker att det är en riktigt bra fråga som tyvärr inte går att besvara statistiskt, mer än HD, eftersom man inom springerklubben helt struntade i jaktspringern när man gjorde RAS-dokumentet. Men jag tror som Maria.

Namn: Maria
Datum: Söndag den 22 Januari 2006 Kl: 11:40
Generellt så kan man nog säga att hälsan på Jaktspringern är bra, det blir ju så när man avlar mer på egenskaper än utseende. Jmf utställningsvarianten av samma ras...

Namn: Annika
Datum: Lördag den 21 Januari 2006 Kl: 22:27
Man röntgar inte armbågar på springer, det behövs inte!

Datum: Lördag den 21 Januari 2006 Kl: 21:22
Ja men statistik kan du ju hitta på www.rasdata.se/springer. Åtminstone för HD.

Datum: Lördag den 21 Januari 2006 Kl: 20:40

Hejsan!

Jag startar en ny tråd om detta trots att frågan fanns med sedan tidigare, gick inte att skriva i samma tråd...

Nåväl, vet någon hur det ser ut annars på jaktspringersidan; höftleder, armbågar o.s.v. De känns ju onekligen som extremt stryktåliga, behövs nog med deras rörelsemönster... Förstår att det kan vara knepigt med statistik men någon kanske har en känsla för hur det ligger till?

/Karin

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida