Log in
 Göra ett jaktprov...  
Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Torsdag den 12 Januari 2006 Kl: 00:16
Såhär rent allmänt, ur personlig erfarenhet och personliga misstag och efter observationer av andras framgångar och misstag så tycker jag att unghundsklassen borde slopas, likaså allt vad unhunds Derbyn heter!

Unghundsklassen har berättigande om endast framgångsrika och mycket erfarna förare tillåts starta sina unghundar i den. Annars ställer den till mera skada än nytta. Den oerfarne och okunnige föraren pressar sin unghund alltför mycket för att om möjligt nå en så bra placering som det bara går, första gången han eller hon visar upp sin hund. Man glömmer gärna bort att inte bara människobarn utan även unghundar kan bli "utbrända" av för stora krav pålaggda allför tidigt!

Novisen har inte lärt sig att läsa unghunden/"valpen" ("valpen" som den egentligen är till åtminstonde 2 års ålder), och kan med sin press skapa ett "underbarn" som funkar suveränt en tid men som sedan packar ihop totalt! Detta har bevisats så många gånger att inte ens de "lärda" längre tvistar om det!

Gå istället på jaktprov som åskådare, se, fråga och lär. Tillämpa det som du lärt på din hund och gå åter igen och se alla jaktprov som du kan se, än en gång, hunden kan gå med dig men starta den inte.Nu kanhund starta i öppen klass. Om den inte har det, ge den ytterligare ett år.

Om du nu tycker att den kan starta så startar du en mogen hund. Går den bra och alla andra intryck om hunden stämmer så är det bara att avla på den. Du avlar då på en slutprodukt, kanske 4 - 6 år gammal, inte på ett knappt prövat, osäkert ämne. För jaktproven är ju avelsinstrument i första hand eller hur? De är väl inte tänkta som prestigehöjande medel eller som tävlingar? Inte det inte! Tänkte väl det!

Torsti

Namn: ML
Datum: Söndag den 8 Januari 2006 Kl: 15:17
Här finns reglerna:
http://www.avance.pp.se/Jaktprovsregler_2002.pdf

Namn: Karl
Datum: Söndag den 8 Januari 2006 Kl: 13:20
läs i reglerna så får du en uppfattning om vad hunden bör kunna.

Namn: mari
Datum: Söndag den 8 Januari 2006 Kl: 12:17

Hejsan!
Har en Engelsk setter som Jag tänkt börja jaga med, tanken var en början bara privatjakt. Men så började Jag ändå fundera på att göra ett jaktprov med Honom. Då Jag är nybörjare och detta blir första året som Jag ska börja jaga med Han så vill Jag ändå försöka mig på att starta ett jaktprov. Men Jag undrar då över vad hunden bör kunna innan man startar ett jaktprov? Är det för tidigt att starta ett jaktprov första året hunden ska börja injagas?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida