Log in
 Spanieluppfödare...  
Namn: Fielda
Datum: Tisdag den 3 Januari 2006 Kl: 15:38
Apropå inlägget att Field spaniel inte är en jakthund utan snarare soffhund. Var har du hämtat denna info?? Många fieldägare jagar med sina hundar och fielden jagar mer än gärna. Avelsbasen i Sverige är ju dock så liten att det är svårt att avla hårt på jakt.

Namn: vovv
Datum: Fredag den 23 December 2005 Kl: 14:01
http://www.fageljagarens.com/index.html

Namn: Gunilla
Datum: Tisdag den 13 December 2005 Kl: 08:57
Chivas,
Kolla på SSRK:hemsida om jaktprovsresultat. För att få reda på vilka hundar som är jakt respektive show
Sen kan du söka på namnet i rasdata (tex kennelnamn).
Där ser man resultaten+ HD mm överskådligt över släkten.
Vill man sen komma ikontakt med någon så kan man hitta ägarna på SKK:s hunddata.
Den som söker finner.

Namn: Gunilla
Datum: Tisdag den 13 December 2005 Kl: 08:57
Chivas,
Kolla på SSRK:hemsida om jaktprovsresultat. För att få reda på vilka hundar som är jakt respektive show
Sen kan du söka på namnet i rasdata (tex kennelnamn).
Där ser man resultaten+ HD mm överskådligt över släkten.
Vill man sen komma ikontakt med någon så kan man hitta ägarna på SKK:s hunddata.
Den som söker finner.

Namn: chivas
Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 21:13
Fina hundar på jaktviljans.
synd att de inte var direkt i närheten, men nu vet jag vad jag ska leta vidare efter.
Kunskap väger lätt som det heter

Namn: vovv
Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 15:10
http://www.jaktviljans.com/

Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 09:55
pi och jk
tack nu har jag lite att leta efter.

Namn: pi
Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 09:31
Jag är inte riktigt säker på vad du menar. Men ett mycket bra sätt att hitta en jaktspaniel är att gå in på www.rasdata.se/springer och titta på uppnådda jaktmeriter. Den ände man kan börja i är tex. att titta under "statistik" jaktprovsstatistik/kennel, eller använda tikar/hanar de senaste åren som har givit avkomma som startat på jaktprov. Därifrån kan man titta på linjer och titta på jaktmeriter i stamtavlan. (Meriterna ska vara frekventa och mer än 3:a i ukl/nkl.)

Namn: JK
Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 09:26
prova med prefixet "working" när du söker...

Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 09:23
Ok, Men eftersom jag inte gillar ordet jakt för en ras pga det är en konstruktion för presumtiva kunder så vad ska jag söka på för att hitta en spaniel med "jakt" i sej.

Hundarna måste ju heta nånting som är sökbart i framförallt linjer.
Är det springer spaniel som då är sökordet.

Att söka på tex jaktlabbe är bara att lura sej själv eftersom allt kan vara jakt.

Den hunden som var med på jaktprogrammet där Sten var med vad är namnet på den typen av hund.

Är det Fieldtrail spaniel????

Namn: JK
Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 09:02
chivas, Ang. Field Spaniel så ställde jag den frågan till Sten Ch för många år sedan, och Field Spaniel är tyvärr INTE en jakthund längre och det finns inga uppfödare som tar till vara och utvecklar de frö av egenskaper som kanske finns kvar. En kompis till mig "lyssnade" inte och köpte trots allt en Field Spaniel och den hunden har aldrig jagat, den har sin plats i soffan ihop med de andra kuddarna :)

Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 08:44
Jaktspaniel är antingen jaktcocker eller jaktspringer. Så ska man ha sin spaniel till jakt, finns det bara två att hålla reda på:-).

Namn: Jessica
Datum: Måndag den 12 December 2005 Kl: 08:41
Field Spaniel är INTE lika med jaktspaniel. Field spaniel är en egen ras, precis som Welsh springer spaniel, Clumber spaniel, Engelsk springer spaniel etc.

Det är den Engelska springer spanieln som är uppdelad i några olika varianter: Utställningsvarianten, Dual Purpose samt det som kallas Jaktspaniel eller ibland Working spaniel.
Samma uppdelning finns även på Engelsk Cocker Spaniel (förutom Dual Purposen som jag är osäker på).

Vet inte om det finns så sjukt många grenar av spaniel. Det finns väl lika många inom retrievervärlden?

Datum: Söndag den 11 December 2005 Kl: 22:56
Field spaniel är det den som är den så kallade "jaktspaniel"

Eller vilken är det som är jaktspaniel. Finns så sjukt många grenar av spaniel

Datum: Söndag den 11 December 2005 Kl: 19:16
www.gundogs.nu (under länkar)
www.jaktspanielklubben.nu
och på jaktforum www.ssrk.se

Datum: Söndag den 11 December 2005 Kl: 19:08

Finns det nån lista på spanieluppfödare som det finns på labbeuppfödning?
Jag letar efter en uppfödare som jag vet finns men inte hittar i telefonkatalogen eller nånting.
Och det är jaktspaniel det handlar om.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida