Log in
 Jaktmotioner...  
Namn: Torsti Mäkinen
Datum: Måndag den 28 November 2005 Kl: 22:24
Birgitta Olsson har jag alltid betraktat som "tarmvredet i riksdagen". Tyck synd om henne istället för att tycka om hennes motioner!

Torsti

Namn: Anders
Datum: Måndag den 28 November 2005 Kl: 18:27
Melker har en poäng... återinför båtskatt nu!

Namn: Anna
Datum: Måndag den 28 November 2005 Kl: 14:27
Oj, vilken vändning den här tråden tog. (i och försig inget ovanligt på detta forum...). Jag vill fortfarande kalla det viltvård, mycket av insatser som görs gynnar inte bara fåglar. Vi är inte heller några godsägare, utan helt normala jakt-, hund- och friluftsintresserade lantbrukare. Lantbrukare har länge fått skit för att dom förstör genom att odla upp allt, dika ur, röja för mycket osv. Jag tror inte att det bara är viltet vi jagar som gynnas av det vi gör och jag vill gärna berätta för dig att vi tex inte sätter ut några rapphöns (ett 20-tal fasaner, ska jag medge vi släppt) utan rapphöns har kommit tillbaka av sig själva för att biotopen har åter börjat likna den de trivs i.
Kanske läge att tänka lite mer nyanserat ibland...

Namn: Melker
Datum: Söndag den 27 November 2005 Kl: 19:49
Nämen Birdhunter, använder Du Dig av båt för att ta Dig ut i skärgården :O !!!

Båtar är ju för bövelen kapitalismens påfund och det är bara fjollor som bryr sig om att ha torra kläder när de kommer fram. Riktigt ordentligt riktiga jägare simmar såklart ut ;-)
Dessutom tar ju Din penningstinna båt Dig längre ut än vad jag orkar simma och det gör Du med flit bara för att vara förmer med Dina 7-8 fiiinfåglar än en stackars riktigt riktig jägare som jag som ligger vid första strandkanten och bara får skjuta en mås ;-)

Namn: Hipshot
Datum: Söndag den 27 November 2005 Kl: 10:18
Ge dej nu Birdhunter!

Vet 4-5 ställen som sätter ut fågel och förvaltar vilt samt jagar på sina marker och ingen av dem är ens antydningsvis blåblodiga, är det knas med?

Var drar du gränsen?

Om man tjänar mer än 500.000 per år, får man då inte jaga?

Tjänar man det tredubbla, får man då lägga vettar och skjuta 8 knipor om det är kallare än -5 grader men fn inte 10 änder om det är 15 grader varmt ute?

"Jo jo, dom skrattar åt dom jönsarna som springer o hämtar överhetens skjutna fåglar.Snacka om "Judas handslag" efter jakterna."

O hur vet du det? När inträffade det och var? Konkretisera ditt svammel eller lägg ned!

Utan "jönsarna", ingen jakt så är det bara.

Tror dessa diskussioner ofta handlar om avundsjuka och något märkligt ställningstagande att man inte får ha skoj om om man tjänar över en mille per år. Missundsamhet och en fördomsfull trångsynthet som är rent hemsk.

Mvh!

Namn: birdhunter
Datum: Lördag den 26 November 2005 Kl: 20:36
JK.Du har väl själv suttit i en båt tidigt en morgon i minuskyla med entusiasm? Det vet jag för vi har inte varit långt ifrån!Ha ha!

Namn: JK
Datum: Lördag den 26 November 2005 Kl: 15:48
Som det stod i någon motion: "NÖJES-JAKT"... All jakt i som vi bedriver är nöjes-jakt, men med ett mervärde av rekreation, förhoppningsvis kött och mat i frysen av högsta kvalité, och det är väl ingen av oss som är jägare som inte kan hlla med om att köttet vi får ut har kostat bra mycket mer per Kg än om vi hade köpt det? Kommersiell Jakt? Det var någon dom gnydde att det sköts mer än man själv kunde äta upp..... Varför ska gods och stora jaktområde ha ensamrätt på att kunna omsätt fällt vilt i pengar? Med dessa dyra arrenda så är det i många fall ett måste att sälja vilt/kött för att överhuvudtaget ha råd att lösa arrendeavgiften.

Namn: chivas
Datum: Lördag den 26 November 2005 Kl: 14:29
Jag tror skon klämde att någon tjänade pengar på jakten.
Godsen går inte runt utan jakten och kontentan av det vore att godsen skulle förfalla. Kostar en slant att bara värma upp dylika hus.
Men vi kanske ska låta staten ta över godsen och göra om det till kommunistiska veganområden.

Namn: ML
Datum: Lördag den 26 November 2005 Kl: 12:01
”Birdhunter” du anser uppenbarligen att du är förmer än oss andra jägare. Annars skulle du inte racka ner så på vissa jaktformer. Ditt prat om blåblodiga och rikemansfjollor beror antingen på att det var fattigt i torpet som du växte upp i och/eller så har du bara dåligt omdöme.

Du har uppenbarligen gått på propagandan från jaktmotståndarna. De har länge kört med påståenden som att ”riktiga” jägare minsann också tycker som dem. Allt med syftet att splittra jägarkåren och få stopp för vissa jaktformer. Om detta lyckas så kommer man naturligtvis gå vidare med andra jaktformer (jakt med drivande hund står troligen på tur) tills den dag all jakt är förbjuden. Då får du ”birdhunter” lämna in bössan för pluggning och ta med dig kikaren ut i båten istället.

Är själv lantarbetare med stående fågelhund, sätter ut fågel för många tusenlappar varje år. Jagar och går på prov med folk som oftast har fetare plånbok än jag men mår inte det minsta dåligt av det. Mår inte heller dåligt av att det förekommer jaktformer utöver de som jag själv uppskattar. Om jakten är mer eller mindre kommersiell är också ointressant så länge de etiska reglerna följs. Godsen säljer jakter för att överleva ekonomiskt, och du ”birdhunter”, även om du har nöjesskjutit dina 7-8 sjöfåglar så bidrar dem förhoppningsvis till ditt hushåll på något sätt.

Datum: Lördag den 26 November 2005 Kl: 08:28
Birdhunter, varför kliver du upp kl 3 när det är 13 grader kallt och ger dig ut med båt vettar och hund för att skjuta 7-8 fågel? Inte för att du är en självplågare väl?
NEJ, troligen för att du tycker det är så förbannat roligt!
Är det någon som sett filmen Falling Down? Där är en scen som är så jävla rolig, och säger en hel del :) Scenen är när Michael Douglas på vägen hem genar över en golfbana och två äldre herrar med keps som är försedd med tofs ska avvisa honom från dessa ofantliga fina inhängnade gräsmattor och grönområde......Hursom helst så tyckte Michael Douglas att det var för jävligt att två gamla gubbar ska springa och putta runt en liten vit boll när området kunde var öppet och fullt med lekande barn och familjer på picknick.....

Datum: Fredag den 25 November 2005 Kl: 22:10
För det första! "klassa ner" Det är det väl ändå blåfolket som gör. "Råd o möjlighet" det är väl vad godsen idkar.Vad dom håller på med är enbart helt kommersiell verksamhet o inget annat.Däri ligger skillanden så försök inte att jämföra med riktig jakt.Jo jo, dom skrattar åt dom jönsarna som springer o hämtar överhetens skjutna fåglar.Snacka om "Judas handslag" efter jakterna.

Namn: Husse
Datum: Fredag den 25 November 2005 Kl: 19:27
birdhunter.
Som jägare tycker jag inte att du skall klassa ner annan jakt än den du själv bedriver.

Jag själv tex, kan se dig som ytterst priviligerad som har skärgårdsjakt att tillgå. Säkert fler med mig.
En annan kan tycka att det är alldeles åt helsike att skjuta tre bockar varje år på en liten mark på 30 ha, medans andra inte har råd att ta ut mer än en vartannat år på 100 ha, beroende på tillgång.

Stora markägare, tex "gods" har råd och möjlighet att bedriva både utsättning och viltvård i stor skala.
Tusentals fågel sätts ut och många av dem är kvar i det vilda. Stammarna av både fältfågel och änder gynnas positivt av detta, så jag har svårt att se något fel i att både ge och att ta ?

Att du tycker det är "blåblodigt" att gå med äppelknyckarbyxor och rutig keps och smälla ner 500 fasaner är en annan sak. De som gör det har råd och möjlighet, det har inte de flesta. Varken det gäller att köpa sådan jakt, eller bedriva den på egen mark.

Däremot tror jag inte någon av dessa personer uttrycker sig nedlåtande om "Svensson" för att han jagar fågel i kustbandet, gräver sig ner till ett grävlingsgryt eller går på sina 10 ha och trampar upp hare....

Förmodligen skrattar de inte åt din eller min gamla VW Golf heller, men du gnäller antagligen som f-n för att de kör Range Rover eller en ny XC90 eller dylikt.
Det finns ett ord för sådant...

Men men, nu skall jag för bövelen tända en cigar till min cognac :-))

Datum: Fredag den 25 November 2005 Kl: 15:56
Viltvård! För vaddå,,? Jo viltvård för att de blåblodiga ska skjuta så mycket fåglar som möjligt.Vi vanliga jägare har inte de ekonomiska möjligheterna.Vi har vår skärgårdsjakt.
Godsjakterna är inget annat än (lyxlerduveskytte).
Jag är inte ett dugg förvånad om det höjs röster som vill förbjuda denna lekstuga.
Jag skulle vilja se en blåblodig stiga upp kl 3 en decembermorgon när det är 13gr kallt o ge sig ut med båt vettar o hund i gryningen o sen sätta sig i blåst o kyla i 3 timmar o kanske få skjuta 7-8 fåglar.
Om godsjakten skulle förbjudas vore det bra etiskt för den riktiga jakten,för som det är just nu så får vi "Riktiga" jägare skit å godsjakternas vägnar.Rikemansfjollorna har ändå råd att åka till tex Argentina o banka ner tusentals duvor eller liknande.

Namn: Anna
Datum: Torsdag den 24 November 2005 Kl: 15:25
Jag såg inslaget igår som B/V nämnde nedan. Det var ett bra inslag, inte alls vinklat på något sätt för eller emot jakt. Det handlade bara om djur som över historien introducerats till vår fauna. Forskaren i programmet trodde även att det var inga problem utan att "fasanen har kommit för att stanna", alltså även om vi slutade att sätta ut fasaner så skulle de som redan finns här klara sig kvar länge till (ja, dom har ju funnits vilda ett tag nu).
På tal om viltvård och okunnighet så brukar vi faktiskt ta ut våra gäster på en liten tur och alla "stadsbor" vi visat runt blir imponerade av de viltvårdande insatserna och har inga problem med att vi även jagar (och sätter ut). Det är väl så här vi måste göra, informera, visa och informera ännu mera så att okunskapen försvinner!!

Namn: Mats O
Datum: Torsdag den 24 November 2005 Kl: 13:16
Det som lugnar en lite när man läser motionerna om jakt är att ytterst få enskilda motioner får stöd i riksdagen men det är ju inte kul att läsa motionerna. De speglar ju kunskapsnivån...

Att motionerna är dåliga innebär ju inte att jägarkåren ska sjunka till samma låga nivå och debattera med osakliga argument. Jaktmotståndarna behöver ingen draghjälp. På Brå:s hemsida kan ni läsa en intressant artikel om olaglig jakt av vargar (www.bra.se).

Namn: chivas
Datum: Torsdag den 24 November 2005 Kl: 11:27
JK
Amen.

Men försök tuta i det i de puckon som siter i Fjollträsk och bestämmer över saker de inte begriper.
Lägg där till FetPersson som kan spy ur sej precis vad som helst för att vinna en röst i dessa tider av avancerat rövslickeri på oss vanliga dödliga.

Som han så vackert sa "landsfadern" jag känner obehag att äta kött.
Eller Kina har löst sina inrikesproblem på bra sätt (avrättning av oliktänkande)

Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 23:27
JK, du formulerar dig så fint !
Allt som jag tänker sätter du på pränt.

Allvarligt talat, kan ingen av er "godsjägare" se till att damerna ifråga får sig ett studiebesök på ett av godsen och få förklarat för sig vad jakt OCH viltvård innebär.
På ALLA plan....

//Husse

Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 20:31
Det som många inte tycks känna till är allt det viltvårdsarbete som de flesta sk. gods bedriver med anställda yrkesjägare, jaktelever m.fl. Det planteras häckar och anläggs viltremisser, det jagas och hålls efter predatorer och det planteras viltåkrar och stödfodras för viltets bästa. Det vilt som godsen sk. sätter ut, släpps helt ut i det fria i månader innan det jagas (undantaget rapphöns som det finns speciella regler för som godsen frivilligt följer) sätts det t.ex ut 1000 gräsänder, sä sätts de när de är 4-6 veckor helt i det fri, så fort de kan flyga så kan de sticka vart de vill, och en hel del gör detta efter första jakten..utfodringen medför att det går åt tonvis med spannmål till glädje för all de vildänder som slår i dammarna. Av 1000 uppfödda och släppta änder så skjuts kanske en tredjedel ibland något mer. På jakterna används utbildade apportörer för att man med säkerhet ska bärga så mycket som det bara är möjligt av de fällda fåglarna. varenda en fåglarna tas väl om han och köps upp av vilthandlare som i sin tur säljer dessa vidare till resturanger etc... Detta liv som gräsand på ett gods är minst lika bra om än mycket bättre än t.ex de kycklingar eller andra fjäderfä som vi finner i våra kyldiskar. M.a.o så är det egentligen avlivningen som de oinsatta stöter sig på!

Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 17:45
Hehe.... Kan de inte få sin lön indragen när de bevisar sin okunskap i en fråga de ger sken av att vara mkt insatta i ???

Namn: Henrik
Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 15:11
OK Husse, jag förstår hur du menar. Jag håller med dig om att man får hoppas att förbundet jobbar aktivt för både fågeljakt och grytjakt. Ibland kan man undra hur det är med den saken. Jag håller också med dig om att det inte är roligt att höra/läsa om motioner utan verklighetsanknytning. Som tur är går dessa nästan aldrig igenom, utan förblir ett sätt för den enskilde riksdagsledamoten att visa att de är aktiva för att förtjäna sina ersättningar.

Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 12:15
Henrik, även om jag med vilje löjlade till det lite så tror jag nog att det finns en viss grund för det.

Godsjakten - om vi nu skall kalla den form av jakt så, där det sätts ut relativt stora mängder fågel- lever farligt, inget snack om det.
Jaktetiskt sett är den jakten ( och givetvis all annan jakt, i vissa personers ögon )förmodligen lika svår att rättfärdiga som grytjakt, om inte svårare. Har därtill de riksdagsmän/kvinnor som skrivit motionen inte tillnärmelsevis den kunskap i ämnet man kan begära blir saken inte bättre.

Men jag tror ändå att godsjakten har större chanser att överleva i maktens korridorer än grytjakten. Godsjakten HAR bättre kontakter än grytjakten. Man kan även påvisa positiva ekonomiska skäl för jakt av detta slag, det är svårare för grytjakten.
Hursom Henrik, det var inte alls min mening att dra in klasskamp i debatten. Vi får hoppas att vi har ett förbund som AKTIVT kan jobba för vår rätt till jakt.
Dessvärre ser det dåligt ut när riksdagsmän utan någon som helst förankring i verkligheten kan haspla ur sig motioner på löpande band som helt saknar saklig grund och argument.

//Husse

Namn: B/V
Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 12:06
Jag tror det kommer ett inslag om hur ex fasaner sätts ut enbart för att jagas ikväll i "Mitt i Naturen" kl 20.30 i kanal 1. Kan nog bli intressant att höra hur de vinklar det hela.

Namn: Henrik
Datum: Onsdag den 23 November 2005 Kl: 10:42
Håller med Anders. "Godsjakt" används i debatten av politiker och personer som Husse för att föra in någon sorts klassdebatt i jaktfrågorna. Löjligt - även om det finns en och annan greve som sätter ut fågel, så är nog de flesta som sätter ut fågel vanliga svensons. Precis som de som jagar med grythundar. Släpp klasstramset och rösta och debattera i sak i stället!

Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 23:11
Godsjakten blir (förhoppningsvis ) kvar som den är, ty de herrar som äga dessa gods hava god förankring i både riksdag och konungahus vilket äro ett måste för att kunna påverka det obildade pack som vi i vardagsspråk kallar riksdagsmän.

Jag tror nog att en och annan greve och baron sätter kvällscognacen i halsen när de läser desa motioner. Med all rätt, vill jag tillägga.
Det är illa att de som lagt in motionen helt saknar kunskapen om ämnet.
Vilket inte på något sätt innebär att de är ofarliga, TVÄRTOM !
Och det ALLRA värsta är att de inte heller anser sig behöva det. 2+2=5, så det så !

Förhoppningsvis är det starka krafter (läs ovan) som kan bedriva lobbyverksamhet och/eller använda tumskruvar för att ovanstående jakt kan bedrivas även i fortsättningen.
Men grytjakten däremot.....
Den är nog mer "Svensson"-betonad och ligger nog närmere tillhands att få slopad...

VAd göra, undrar Husse

Namn: Anders
Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 18:14
Är inte begreppet godsjakt något som används för att samla de plågade arbetarna mot den hemska överheten? De rika bara roffar åt sig och har det bra.... Vi andra kan bara mygla med reseersättningen till och från arbetet eller jobba lite svart.

Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 15:33
Att var och en får precis vilken man vill är en demokratisk rättighet, men sitter man i ett av landets högsta beslutande organ då borde det finns krav på att man har nödvändig sakkunskap om det man motionerar om!
Ett ex. är: "nöjesjakt, också kallad godsjakt" ??? I stort sett Alla jakt som bedrivs idag är väl nöjesjakt? sen att sätta likhetstecken mellan godsjakt och nöjesjakt är säkert bara för att vilseleda andra.

Namn: Michael
Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 13:29
Jodå, det finns många motioner angående morkullorna men med dagens regering så är chansen för att vi får tillbaks denna underbara jakt "slim to none"!

Namn: Skogstroll
Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 12:49
Det finns en motion också som förespråkar återgång till morkullejakt efter Midsommar.

Namn: Michael
Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 10:46
Hej!

Ja, man kan undra hur dessa två ljushuvud tänker? Hur skulle beståndet av rapphöns (denna underbara fågel), fasan och annat fältvilt sett ut i södra Sverige om det inte var för utsättningar och påföljande viltvård???? For det första har de nog ingen aning och för det andra så vill dom nog inte veta, det kan störa deras synpunkter…

Det närmar sig val, vi riskerar följande:

Jakt på sträckande morkulla, att vi inte får tillbaks denna, trots att flera ”nya” EU länder inte har problem.

Jakt på ”utsatta” fåglar försvinner….uttrycket utsatta är negativt laddat och ger bara uttryck för hur lite dom folkvalda vet.

Grytjakten försvinner.

Fjälljaktreformen rivs upp och fjällvärden blir igen ”stängd”, samtidigt som ett fåtal renskötare kan fortsätta att skövla fjällen utan insyn.

Totalt blyförbud.

Etc.etc.

Jägarna kommer att bli en slagpåse och våra önskemål blir lätt ”tradat” bort i förhandlingar mellan olika koalitioner, alla andra lyckas ropa högre än oss, detta trots att vi är en ganska stor grupp, varför? Troligen då vi har en alltför svag lobbyverksamhet samt att på valdagen så röstar vi alla till slut ändå med tanke på skatter, omsorg eller vad det måtte vara. Jägarna är en stor grupp men alltför splittrad politisk, gör valet till en sakfråga och inte totalpolitik, då kan man kanske bli tagen på allvar!

Michael

Datum: Tisdag den 22 November 2005 Kl: 10:01

Surfade in på sidan om jaktmotioner, läs t.ex denna
Motion 2005/06:MJ467
Nöjesjakt av Birgitta Ohlsson och Anne-Marie Ekström (fp)

Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att all nöjesjakt samt uppfödning och utsättning av gräsänder, rapphöns och fasaner för detta ändamål förbjuds.
Motivering
Jakt finns i många olika former och människan har jagat i alla tider. Men under de senaste hundra åren har jakten blivit en fråga som också diskuterats ur en djuretisk aspekt. Liberaler i Sveriges riksdag ifrågasatte vissa jaktformer redan för dryga hundratalet år sedan. Denna etiska debatt bör debatteras i resten av samhället. Jakten är inte bara ett nöje eller en politisk fråga för dem som jagar utan också en samhällelig fråga där djurens lidande borde tas mer på allvar.
En hel del djur föds, göds och närs dessutom i dagens Sverige enkom för att sättas ut som objekt för nöjesjakt, också kallad godsjakt. Framför allt gräsänder, rapphöns och fasaner används till denna form av jakt. I södra Sverige finns 20- till 30-talet gods, där dessa fjäderfän föds upp, ofta maskinellt. När fåglarna växt till sig utplaceras de vanligen flera hundra åt gången och drivs därefter upp framjagade av hundar. Jägarna står sedan fria att skjuta och en hel del fåglar drabbas av skadeskjutningar. Delar av Sveriges jägarkår har kritiserat den här formen av jakt. Denna grymma jakt borde förbjudas på samma sätt som vi rensat bort andra avarter inom den svenska jakten som exempelvis rävjakt enligt engelskt manér.
Stockholm den 2 oktober 2005
Birgitta Ohlsson (fp)
Anne-Marie Ekström (fp)"

Man blir verkligen mörkrädd, vad är det för människor och vad har de för kunskaper som sitter i vår riksdag? KAN inte jägareförbundet få stopp på sådan här idioti och verklighetsfrånvaro innan dessa idioter till människor får fotfäste?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida