Log in
 När injaga vorsteh...  
Namn: jf
Datum: Söndag den 4 September 2005 Kl: 18:30
Min hund växte 6 cm från 6 mån. till 12 månaders ålder. Det är bra när de växer långsamt, för ledernas skull.

Namn: Bjørn
Datum: Söndag den 4 September 2005 Kl: 13:00
I fjor var min vorsteh tispe 5 mnd. Hun var med på jakt i 6 dager, men gikk stort sett i bånd. Hun søkte i ca 10 minutter pr. dag. Jeg skjøt 1 rype før henne uten at hun tok stand. Hensikten med å ha henne med var å få opp jaktlysten og å lærer henne å gå i bånd en hel dag uten pip/mas.

I år har vi vært på jakt i Sverige i 9 dager. Hun har jaktet/søkte 3-4 timer hver dag, men jeg skjøt ingen fugl for henne. Hun hadde 25-30 fuglesituasjoner, men bare 1 stand.
I år har hun lært seg å finne fugl/søke. Jeg tror også at hun vil ta stand i år (hun skal være med ca 10 dager til på jakt). Det var mye mindre rype i år enn i fjor.

Namn: Chrille
Datum: Tisdag den 30 Augusti 2005 Kl: 20:54
Jag mätte min hund kontinuerligt under dennes första år, då även han var liten i växten. Jag jämförde med en artikel i Svensk vorsteh från, gissningsvis, 1998, där man mätt ett antal hundar och dragit vissa slutsatser om slutlig höjd. Jag tror att min ökade tre cm mellan 9 och 12 månaders ålder, från 60 till 63, mer än så minns jag inte, men ska se om jag hittar mitt gamla block. Men du vet Andreas, minst är alltid tuffast ;)

Namn: Andreas
Datum: Tisdag den 30 Augusti 2005 Kl: 20:25
Förresten, hur länge växer en vorsteh på höjden? Min hanne är liten för sin ålder(56cm) och det gör mig lite orolig. Alla jämnåriga jag har träffat har varit större. Någon som vet?

Datum: Tisdag den 30 Augusti 2005 Kl: 19:43
Jag håller med Björn vad gäller att låta kompis skjuta, men måste protestera mot att hunden ska vara två år innan den jagas in. Enligt det resonemanget skulle vi inte se några startande unghundar på våra jaktprov. Vad är det vi ska vänta på? Att hunden hinner lära sig massa olater på egen hand? Nä, kör på och lär känna folk med samma intresse, som kan låna dig en erfaren hand.

Datum: Tisdag den 30 Augusti 2005 Kl: 19:11
Tack till er som svarat. Hunden var faktiskt med igår på en liten skogstur och jag blev faktiskt imponerad av hans sök. Fågel hittade han också, både tjäder och ripa, men han stod inte ännu. Det tycker jag dock är ok. Men jag kommer nog att ta med honom men givetvis ska allt klaffa innan jag skjuter.

Namn: Björn
Datum: Tisdag den 30 Augusti 2005 Kl: 17:30
Andreas, de flesta riktigt erfarna brukar rekommendera att någonstans vid två år ska man börja jaga. Börjar man för tidigt är det risk att det går ur hand i jaktliga situationer. Pröva försiktigt och se hur det går. Tänk det som en träning fast bössan är med. Skjut bara i "perfekta" lägen och låt de andra tillfällena vara. Om du bortser från hur många fåglar du skulle kunna ha skjutit så blir det nog bra. Tänk vad gott ni kommer att sova efter ett snyggt stånd, bra stöt, stadga och skott. Om du ser att det bär iväg och hunden rusar efter etc så skulle jag nog lägga bössan åt sidan helt. Du kommer att få skrika dig hes annars och det är inte bra för blodtrycket. Kanske en kompis kan stå för geväret och du kan koncentrera dig till 100 % på "raringen".

Datum: Tisdag den 30 Augusti 2005 Kl: 11:20
Anderas, synd och konstigt att du inte fått fler svar. Jag tycker du ska köra på i höst, med träning och jakt i rimliga doser och under kontrollerade former. Sök, stadga och dressyr ÄR ju injagning - inte skiljt från jakt/injagning. Låt någon erfaren dressör i din närhet titta närmare och råda dig i fortsättningen. Det är svårt att bilda sig en bild framför datorskärmen.

Namn: Karin
Datum: Fredag den 26 Augusti 2005 Kl: 13:22
Måste det ena ta ut det andra? Om du är konsekvent och noggrann även under jakten så blir ju det den bästa träningen. Vet du däremot med dig att hunden t.ex. har svårt att respektera fågel och du själv kommer att slarva med det under jakten så är det bättre att få in grunddressyren först.

Datum: Fredag den 26 Augusti 2005 Kl: 11:25

Jag har en 7 månader gammal vorsteh. Jag har lite kvar på grunddressyren men den fungerar redan nu väldigt bra. Jag funderar på om jag ska träna dressyr, sök och stadga denna höst och vår och lämna jakten och injagning till nästa höst.
Eller bör jag jaga in honom i höst? Om ett år är ju hunden 1år 7mån och jag har hört en del säga att han är för gammal för att kunna jagas in då. Stämmer verkligen detta? Jag tycker det låter konstigt. Hur ska jag göra?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida