Log in
 Ledarskapsovningar...  
Namn:
Datum: Måndag den 15 Augusti 2005 Kl: 16:13
Hej!

vardagslydnad bygger du i vardagen.... kräv gradvis mer och mer av din hund och kom ihåg att repetera grunderna ofta så har du snart lydigaste jycken i grannskapet.

Namn: Lisa
Datum: Torsdag den 4 Augusti 2005 Kl: 19:18
Jag tycker att ni ska ta "diskussionerna" om ledarskapet i vardagen och inte på apellplan. Bestäm dig för några vardagsregler du vill ha och håll dig till dem. Ex sitta innan man går ut genom dörren, innan man får mat osv.

Överhuvudtaget "förbud" och sedan "varsågod" stärker ditt ledarskap. Gå förbi godisskålar och säg "nej" och sedan "varsågod", tycker hunden om bollar är det du som bestämmer när ni ska leka med bollen (eller någon annan favoritleksak), vill hundne gå åt ett visst håll på promenaden, går ni åt andra hållet. Vill hunden hälsa på någon annan hund får den göra det om du tycker att det är ok, dvs inte alltid.

Glöm inte bort att leka med hunden och kela och ha det mysigt också. Du ska vara något som hunden ser upp till, det ska löna sig att vara med dig. Det är hunden som väljer dig som sin ledare, det är inget man kan tvinga den till!

Namn: Anna
Datum: Torsdag den 4 Augusti 2005 Kl: 12:43
Hej,
Bengt Rödstedt skriver om detta i sin bok "Fågelhundsträning" att hundar "lär i bilder", alltså verkar det rimligt som Chivas skriver att hunden lärt sig lydnad på apellplanen... Kämpa med lydnadsövningar en liten stund varje dag på olika platser i alla situationer.

Lycka till

Namn: chivas
Datum: Onsdag den 3 Augusti 2005 Kl: 22:41
Gör samma övningar som på appelplan, du har kopplat ihop lydnaden med miljön för hunden.
Tricket är att öva i alla tänkbara situationer

Namn: Karin
Datum: Onsdag den 3 Augusti 2005 Kl: 21:50

Hej!

Borjar inse att det behovs ledarskapsovningar for att min och 15 manaders jaktgoldenkillen skall komma overens. Underlydnadstraning ar han som slickad vid min sida och gor allt jag vill.
Men nar det sedan ar dags for vardagen blir det ganska mycket diskuterande innan vi ar overens.

Ar det nagon som har bra och konkreta tips pa enkla ladarskapovningar. Mottages Tacksamt

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida