Log in
 Welsh springer spaniel...  
Namn: Ny
Datum: Söndag den 14 Augusti 2005 Kl: 10:41
HEj igen, och tack för dessa svar! Som vanligt i alla forum så finns det olika uppfattning av allt och alla. Det är förståss för att allt vi pratar om här är individer, även vi som sitter å skriver.... Men jag tror jag fått liite mer insyn...

Namn: Pia
Datum: Tisdag den 9 Augusti 2005 Kl: 13:27
Jag håller med Jessica. Jag har både welsh och jaktspringer och det är STOR skillnad på raserna. En welsh kan visst bli en duktig jakthund, men det är alltid ett lotteri att köpa hund och då är det väl bättre att köpa en lott där chansen till vinst är större vad gäller jakthund!
Welshen är en otroligt trevlig ras och en perfekt hund för den aktiva hundägaren men du kan inte räkna med att du får en hund med bra spanielanlag. Vattenpassionen finns många gånger i form av lek och plask i vattnet, men inte tillräckligt med mod och apportintresse för att gå ut och verkligen arbeta i vattnet. Welshen har ofta en räv bakom varje öra och du måste själv vara lite klurig för att få hunden att göra som du vill. Hundarna är oftast inte hårda utan har snarare som Jessica skriver en egen vilja. Lycka till i ditt val av hund!

Namn: Jessica
Datum: Tisdag den 9 Augusti 2005 Kl: 10:35
Jaga fågel eller kanin med en welsh fungerar generellt inte så bra. Jaktanlagen är för svaga. Som kortdrivare på rådjur fungerar det nog bättre. Eftersök - javisst! Samt övriga aktiviteter.

Tycker nog (med min erfarenhet) att det finns bättre hundar (spanielraser också) att jaga fågel och småvilt med, än welshen.

Welshen är en söt och trevlig hund, men den har (tyvärr) inte så mycket att komma med på fågel-/kaninfältet. GENERELLT sett. Undantag finns alltid. Tycker att den bäst kommer till sin rätt som en sportig familjehund, lydnadsträning, agility, utställning, cykelpromenader, fisketurer, fjällvandringar etc.

Namn: Lotta
Datum: Tisdag den 9 Augusti 2005 Kl: 07:27
De flesta welshar jag träffat på har stor vattenpassion och arbetsvilja i vatten och kan ligga i hur länge som helst för att finna fågel,Söker du en allround hund som du kan jaga med, fågel, eller som kortdrivare på rådjur, utmärkt som eftersökshund, träna/tävla lydnad, bruks,agilty, ställa ut, ja då är welshen den rätta hunden för dig

Namn: Jessica
Datum: Måndag den 8 Augusti 2005 Kl: 13:44
Hej,

jag är en f.d. Welshägare. Har bara haft 1 (läs första hunden), så jag är väl ingen expert inom rasen, men jag tränade mycket jakt med hunden och såg en hel del andra welshar inom det gebietet.

Nåväl. Min fungerade inte speciellt bra som vattenapportör och generellt var de welshar jag såg inte särskilt badvilliga. Detta kan naturligtvis skilja sig mellan olika individer, men ganska signifikativt är att welshen är en intelligent och envis hund med, nu för tiden, svaga jaktanlag.
Min hund t.ex. kunde jag skicka på ett vattenarbete, men uppstod minsta lilla störning eller försvårning under simmandets gång, så avbröts arbetet och jag kunde inte förmå hunden att simma ut igen - annat än en kort liten sväng.

Rasen är inte hård, men den egna viljan - eller kanske avsaknaden av will to please - gör den envis och ihärdig. Det krävs inte hårda tag, men mycket list för att få hunden att göra det du vill.

Krävande? Absolut inte. En trevlig, sportig familjehund. Men inte direkt förstahandsvalet om man söker en jaktivrig spaniel.

Läs mer på http://www.wssk.se/

Namn: Ny
Datum: Söndag den 31 Juli 2005 Kl: 19:59

Hej jag har lite funderingar runt welshen... Hur den funkar som vattenapportör hur den är mentalt? Mjuk eller hård? Krävande?

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida