Log in
 Vilken visselpipa...  
Namn: Husse
Datum: Lördag den 14 Maj 2005 Kl: 14:02
Köp en trumpet JK, köp en trumpet.... :-)

Namn: JK
Datum: Lördag den 14 Maj 2005 Kl: 07:17
Husse, jag förstår att du inte är så insatt i att föra hund med små medel? :) alla visselsignaler pipa eller busvisslingar lämnar karakteristiska övertoner ifrån sig, toner som är personlig för den som åstadkommer dem så urskiljningsbara för hunden oavsett om flera har samm typ av pipa, så kan just DIN hund sila ut att är DU som blåser.
likadant är det med busvisslingen.. Man behöver inte låta likadant varje gång, en kort -STOPP två korta -HIT sen använder inte jag drill eller annat trams för närsök.

Datum: Lördag den 14 Maj 2005 Kl: 03:21
211 1/2.....

Datum: Lördag den 14 Maj 2005 Kl: 03:20
För Guds skull, lyssna nu !

Busvissligh i all aära, men komsten att visla likadant varje gång är få förunnat...

Acme utan drill. Helt klart. Typ 211 1/5 eller ngt i den stilen är vad du behöver.

Trust me.

Namn: Jan Sb
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 20:21
Håller fullständigt med JK, busvissling utan fingrar är suveränt!! Om man inte kan behärska den konsten så är nog pipa enda alternativet, där tycker jag att liggsignalen är viktigast, den skall vara skarp utan hänsyn till eventuell påverkan av förarens öron!!

Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 16:00
Det är kanske inte nödvändigt att utveckla detta med pipa? Men hur högt ljudet är har egentligen ingen betydels för hunden, den hör och kopplar detta med vad man lärt den. att sen ha en pipa som låter högt har bara en psykologiskt effekt på användaren, men är fan så irriterande på jakt för andra då speciellt när man är många hundar och förare. det kan bli ett jädrans tutande som oftast övergår i HÖGLJUTT SKRIKANDE och till slut är man inte välkommen som hundförare längre. Kan man busvissla utan fingra så är det outstanding eftersom du inte har någon pipa eller fingrar som du först måste stoppa. du har båda händerna fri för bössan eller viltet du går och bär på. sist men inte minst en normal hund hör nyanserna om det är du som visslar eller någon annan, pipa eller ej!

Namn: 3GS
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 14:56
Har alltid tidigare visslat själv åt mina hundar, busvissling med fingrarna i munnen. Opraktiskt jämfört med pipa, det är svårt att kombinera med skyttet... efter några ripor är fingrarna dessutom blodiga och inte allt för trevliga att använda om man säger så. Fick en visselpipa och tränade med unghunden. Funkar kanon!!! Men viktigt är att tänka på dina egna öron! Den första pipan jag hade (också acme men typ fotbollsdomare, ni vet) den gav mig ett ringande ljud i öronen och tinnitus hela dagen... Ok det var väl någon eftergång så man tog i lite extra =0)
Så jag skaffade en Acme 210 1/2 till unghunden. Det är en spaniel eller retrieverpipa med lite lindrigare ljud men den fungerar på fjället ändå. Men tänk alltså på dina egna öron också.

Namn: Sax
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 13:36
OK, tack för tipsen. Busvissling är inget alternativ eftersom jag inte behärskar den konsten:)

Det blir nog en Acme utan kula.

Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 11:05
Kan du busvissla? isåfall funkar det lika bra som pipa, och det ända du behöver tänka på under träning och jakt är att ha munnen med dig :)

Namn: Gunilla
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 10:03
Problemet med de ljudlösa är att du själv inte är säker på om ljudet "hörs" och du då inte handlar konsekvent.
Välj en pipa som tål blöta. Gärna med ett säreget ljud om du jobbar ihop med fler hundar.
Jag har olika pipor till mina hundar tyvärr är den äldre lite hörselskadad och har svårt att höra skillnad på vilken pipa som gäller. Dvs hon lyder på båda medan den yngre har lättare att höra skilladen.

Namn: Stefan F
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 09:54
Jag tycker at acme utan kula funkar bra, är lätta att få ut olika signaler med, vilket jag tycker är nödvändigt vid bland annat söksignal.

Namn: Sax
Datum: Torsdag den 12 Maj 2005 Kl: 22:02

Vilken typ av visselpipa rekomenderar ni till en labbe?

Ljudlös eller inte? Drillande signal eller inte? Alla åsikter och tips emottages tacksamt.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida