Log in
 Importera valp ...  
Namn: Maud/Rospigan
Datum: Söndag den 15 Maj 2005 Kl: 07:04
Samma regler gäller från Finland till Sverige som från övriga EU, så det är ingen lättnad att först ta hunden till Finland.

Namn: Riia
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 21:42

Steffe m fl..
Hmm ...undrar om ni läst hela texten jag citerat.

Från den 1/7-04 (tror jag det var) FÅR man ta in valpar UNDER 3 mån ålder till Sverige. Så samma leveransålder på valpen som om du köper valpen i Sverige. Det är inget krav på karantän.
Man måste söka dispans och följa reglerna som jag hänvisade till nedan.

Tidigare har det varit ett krav att valpen/unghunden skulle vara färdigvaccinerad och blodtestad innan införsel till Sverige. Detta krav gäller fortfarande om valpen är äldre än 3 mån.

Sååå .....
1.Hitta en seriösuppfödare som avlar på dom egenskaper/linjer du är ute efter. Personligen så vill jag alltid besöka kenneln så du jag hade åkt och besökt uppfödaren innan jag beslutar om ett köp.
2. Sök tillstånd hos JBV
3. Om du får tillstånd...hämta hem din lilla valp.

//Riia

Namn: Torkel
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 09:49
Håller med Hugo här. Det finns flera som har tagit in hundar o framför allt parat bra tikar med kontinentala kanonhundar, bl a Black Lucky o Meijel. En del av våra hundar är säkert väl så bra som de värsta kontinentala grand quete-fantomerna. Tycker personligen att engelska settern är mer behjälplig av kontinental förstärkning. Men det var ju i och för sig inte alls det du frågade om! Lycka tioll!

Namn: Karin
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 09:40
Hej!

Jag gjorde tvärtom. Bor utomlands i några år och har köpt två hundar i Sverige, som jag tagit med mig ut.
Olika anledningar till detta, men bland annat har vi kontrollerat ögon och ledsjukdomar under längre tid, och mer systematiskti Sverige än många andra EU-länder.

Det är helt beroende på vilket EU-land du tänker köpa hunden i, och hur gammal valpen är om du kan få ta in den utan rabiesvaccin. Utanför EU är det alltid karantän(tror jag).
Ring Jordbruksverket i jönköping (036-15 50 00 )och säg i växeln att du har frågor om import av hund. De är väldigt hjälpsamma och trevlig. Dessvärre är det många som ringer så det kan ta tid att komma fram.

Lycka till
Karin

Namn: Ola
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 02:10
Jag vet inte om detta är lagligt, men en bekant till mig har släkt i Finland. Det var någon där som just importerat en hund från sydamerika. I Finland kräver de bara att hunden ska ha fått vissa sprutor, sen är det grönt. De som tagit in hunden kunde inte ha kvar den och gav den till den svenskboende som tog hit hunden. Det är tydligen ingen karntän mellan Sverige och Finland.
Förmodligen ska man kanske göra någon änmälan någonstans om man gör som han gjorde. Det kom väl lite oplanerat och var problematiskt att greja det därifrån. Hunden var frisk och ingen skada skedd. (Detta var ett par år sen.) Det kanske är en lucka där? Hunden var finsk (visserligen sen bara någr dagar) och finska hundar är klassade som ofarliga.

Namn: Steffe
Datum: Fredag den 13 Maj 2005 Kl: 00:14
Är det så illa som Hugo säger, kan man inte ha valpen hemma förrän vid ca. 7 månaders ålder ? Någon som vet mer exakta siffror?
Det är bedrövligt, smuggling skulle aldrig komma på fråga...
Skulle vara kul att blanda ut den svenska stammen av pointrar med lite hett sydeuropeiskt blod.

Namn: Riia
Datum: Torsdag den 12 Maj 2005 Kl: 22:30
Steffe ....man får ta in valpar från alla rabiesfria länder inom EU. Läs följande citerat från Jordbruksverket... Följ länken nedan så kan du läsa texten i sin helhet.
//Riia

” Införsel av yngre valpar och kattungar
Under förutsättning att det finns speciella skäl kan Jordbruksverket bevilja dispens för att föra in djur som är yngre än tre månader från vissa länder. Detta gäller endast djur som inte vaccinerats mot rabies och som följer med sin ägare från ett land där det inte finns rabies. Observera att du får ansöka om maximalt 2 djur per dispens. Vidare måste djuret vara ID-märkt med mikrochip eller tatuering och avmaskat mot dvärgbandmask (kallas echinococcus på latin). Om djuret kommer från EU ska det ha ett sällskapsdjurpass med sig.
Du får inte ta in djur som du sedan ska sälja vidare. Det är den som köper djuret som ska ansöka om dispens. Köpet måste vara avklarat då djuret tas in, och ägaren eller dennes ombud ska resa med djuret. Om du ska skicka ditt djur ensamt som fraktgods krävs besiktning och annorlunda intygande - kontakta Jordbruksverket för ytterligare information.
Om Jordbruksverket beviljar dispens är beslutet förenat med villkor om att djuret endast har vistats hos uppfödaren och att djuret transporteras direkt till Sverige. ”

www.sjv.se/startsida/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/hundochkatt/yngrevalparochkattungar.4.37a04c103597976ba8000570.html

Namn: Hugo
Datum: Torsdag den 12 Maj 2005 Kl: 17:04
Om du inte har tänkt att smuggla in valpen kommer den att vara c:a 7 mån innan du kan ta in den.
Pgr av att den måste vara rabies vacc med godskänt blodprov samt avmaskad mot rävbandmask.
Dvs "valpen" kommer vara mentalt efterbliven om inte uppfödaren har möjlighet och träna den.
Dock behöver den inte sitta i karaktän.
Fast om du skall köpa en pointervalp, köp den i Sverige vi har lika bra pointrar här hemma.
Om du ändå vill importera råder jag dig att köpa en vuxen hund, men glöm att köpa en stjärna, kostar massor om dom ens är till salu!

Namn: Steffe
Datum: Torsdag den 12 Maj 2005 Kl: 15:07

Är det någon här som VET hur man ska gå till väga? Vilka kostnader det innebär? Hur lång karantän?
Jag har funderingar på att kanske ta hem en pointervalp från ex. Italien e. dyl

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida