Log in
 Från webmaster...  
Namn: Anders
Datum: Onsdag den 11 Maj 2005 Kl: 20:00
Får det anmälda inlägget en markering så slipper ni få en hel massa mail om varje opassande inlägg. Jag tycker att larmknappen borde vara en lysande idé.

Vad gäller inloggning kan det kanske vara bra för de som vill behålla sitt eget alias, men det "stoppar" nog många bra inlägg om man måste vara registrerad, precis som ni befarar. Jag tycker att det är underbart att smita in här och läsa och ibland skriva en rad utan att behöva logga in.

Namn: Sten Ch
Datum: Onsdag den 11 Maj 2005 Kl: 16:57
JK,
Jag vill nog rösta på larmknapp. Det ger Görgen och mig möjlighet att vara lite mera ouppmärksamma och minskar risken för att Expressen ringer mig på lördagskvällar just före viktiga hockeymatcher...

Namn: JK
Datum: Onsdag den 11 Maj 2005 Kl: 14:06
Visst har det varit en hel del "bus" på forumet :) Det dyker ibland upp troll som bara är inne för att jävlas, och dessa "dödar" man bäst med att inte svara eller kommentera deras inlägg. Vad det gäller inlogging och att vara anonym (alias), eller att använda ett alias med mailadress, så tror jag inte det spelar någon roll! Idag kan du ha en hotmailadress, eller fejkad adress. ska det var riktigt säkert så ansöker man om konto, lämnar korrekt namn och en maildress sen får man sitt löseord via mailadressen... Men så länge folk kan hålla sig någotsånär i "skinnet" vilket jag tycker överlag att de gör så är det bättre att köra på som ni gjort. Larmknapp? behövs det? känner man sig kränkt eller att gränsen är passerad, då går det väl lika bra att maila webmaster, och det borde räcka!

Namn: webmaster
Datum: Onsdag den 11 Maj 2005 Kl: 13:49

Nu när ringarna på vattnet börjar lägga sig efter söndagens magplask vill jag först skicka en eloge till vårt webhotell (space2u.com) där servern inte visade minsta tecken på att gå ner trots stormvindar.

Om man läser på forums infosida så står där att vi loggar all aktivitet på forum, så jag vet vem som skrev vad och jag hoppas att du som orsakade magplasket tar personlig kontakt med Sten Christoffersson (sten@birddog.nu) om du inte redan gjort det och reder ut varför han förtjänade att hamna på nätexpressens första sida.

I allt man gör på nätet så skickas det med en identifikation (så kallad IP-adress) och en tidsstämpel. Detta betyder att datorn och tidpunkten när något otillbörligt skede alltid kan spåras. Så står den elaka datorn i ditt sovrum och inlägget skickades runt midnatt så är saken tämligen klar.

På förekommen anledning vill jag också klargöra vår policy när det gäller utlämnande av IP-adresser. Vi samarbetar med åklagar- och polisiära myndigheter. Vid misstanke om brott där förundersökning har inletts kan IP-adresser komma att utlämnas. Övriga göre sig icke besvär.

Nu till den första av två tankar jag vill ta upp, ”Larmknappen”. Sten och jag har sedan några veckor funderat runt detta, men inte trodde vi att det skulle bli aktuellt så snabbt. Jag tänker i banorna att den som anmäler inte får vara anonym, jag tror att det är risk för att många kommer att okynnestrycka då och larmknappen vara illröd mest hela tiden. En anmälan måste vara seriös och ska också behandlas på ett seriöst sätt.

Min tanke är, efter att ha surfat runt på andra fora, en symbol vid varje inlägg som är klickbar. Man kommer till ett formulär där man måste uppge både riktigt namn, epostadress och vad som motiverar ett borttagande. När man skickar in formuläret så markeras inlägget så att alla kan se att det är under protest. Då får också författaren till nämnda inlägg möjlighet att höra av sig till oss med en bra förklaring varför det ska vara kvar. Alla vet samtidigt att inlägget granskas och inom rimlig tid kommer att åtgärdas på något sätt.

Nästa fråga, inloggning som också kom upp i ringarna efter söndagen. Detta ämne har debatterats till och från på birddog. Både Sten och jag är emot det, vi tror att det hämmar många och forum riskerar att bli en liten klubb för de närmast sörjande.

Jag ser bara på mig själv, tillbringar mycket tid på nätet i jobbet och ibland har jag en synpunkt eller kanske ett faktiskt svar på en fråga någon ställt. Måste jag då logga in och lämna personuppgifter för ett enkelt svar blir det aldrig gjort.

Däremot funderar vi på en inloggningsfunktion för de på forum återkommande skribenter som klagat på att mindre nogräknade personer stjäl deras etablerade användarnamn. Då kan den som vill och känner att birddog är ett ställe han eller hon ofta vill komma tillbaka till skydda sin identitet där.

Vi har redan en registerfunktion för alla som handlar till exempel hundfoder hos oss eller finns i EftersöksService, så en generell inloggningsfunktion kanske inte är fel.

Så tänker webmaster, kom gärna med synpunkter i denna tråd.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida