Log in
 Stå på er...  
Namn: Lina
Datum: Tisdag den 10 Maj 2005 Kl: 02:42

Haha... n'Ernst... du e ju for skon!

;) a'Lina

Namn: n'Ernst
Datum: Tisdag den 10 Maj 2005 Kl: 01:02
Vi är alla invandrare. Nu sjunger vi "we shall overcome".

Datum: Måndag den 9 Maj 2005 Kl: 18:05
Sjalvklart haller jag med dig Melker. Det bor svenssons inom Sapmi ocksa och har gjort det i flera generationer... Min poang var helt enkelt att "vi" kanske har bebott den regionen i nagra tiotals generationer, medans samerna har bott dar i over 10 000 ar. Kanske mer. De bodde aven langre soderut i Sverige men tvangsforflyttades ofta av vara tidiga kungar och statsoverhuvuden. Darfor har de en historisk anknytning till landet och speciella rattigheter, vilka finns specificerade i FNs ILO konvention # 169.

Om det finns klasskillnader inom samekulturen ar inte relevant nar vi pratar om rattigheter till land och tillgangar. Det ar trakigt om de ar splittrade, och jag har en kansla av att "vi" kanske ocksa har ett finger med i det spelet. Vi har inte gjort mkt for att underlatta deras situation i Sverige.

:)
Lina

Namn: Melker
Datum: Måndag den 9 Maj 2005 Kl: 10:07
Lina,
Glöm inte bort att det finns även svenskar som sedan många generationer bor i Sapmi.

Angående rättigheter så tycker jag mig se den största klasskillnaden INOM samekulturen. Hur är det att vara icke renägande same???

Datum: Måndag den 9 Maj 2005 Kl: 01:59
Ja, det verkar ju som Tommy ar en typisk hoger-nisse. Tanker bara pa sig sjalv och antagligen pa sitt kapital. Vad som hander andra manniskor i Sverige verkar han inte ha medkansla for. Det ar sa latt att vara kall, okanslig och domande nar man sitter nara pyramidens topp och ser ner pa andra.

F.d. juridikstuderande? Vad hade du i betyg grabben? Det later som du maste namna detta "juridikstuderande" for att havda nagon slags "hogre-intelligens-status". Jag som inte ens har studerat detta amne forstar med logiskt tankande att man kanske borde lasa pa om ett amne forst innan man uttalar sig om det. For som "juridikstuderande" ar det val viktigt att kunna se fragor fran mer an ett enda perspektiv?

Forst och framst sa var det valdigt outbildat att klumpa ihop samer och bonder. Blandar du ihop en minoritetsgrupp med en yrkesgrupp? Om du laste pa lite mer om samernas kultur och historia (aven politiska historia de senaste 100 aren), sa skulle du kanske forsta hur ofta och hur mycket energi manga samer har lagt ner pa att forsoka organisera sig och anpassa sig sa mkt som mojligt, samtidigt som de bevarar sitt kultur och sitt sprak. De har forstatt mycket val att tiderna har forandrats, men svenska regeringen och andra lokala myndigheter har ofta satt kappar i hjulen for ett effektivt samarbete med samebyarna.

FOR DET ANDRA, sa ar inte samerna "ytterligare en folkgrupp" i Sverige som ska integreras in i var graa massa. Som F.D. Juridikstuderande borde du ha koll pa sadant. Samerna HAR en sarstallning i Sverige jamfort med oss andra, och det spelar ingen roll om du tycker om det eller inte. Samerna ar en ursprungsbefolkning, och som en sadan har de vissa rattigheter. Manga av dessa ar universiella och Sverige har fatt mycket kritik fran diverse EU och FN organ (for manskliga rattigheter) for att vi segat med att utveckla ett bra samarbete med samerna. Bl.a. har vi fortfarande inte skrivit under ILO konventionen 169. Som juridikstuderande antar jag att du forstar vad denna konvention handlar om.

Sedan ar det lite lustigt att du aven smyger in lite kritik mot de som har asikter eller som ar socialdemokrater. Nu ar inte jag sosse sjalv, men det ar lustigt hur du kan uttrycka sadana starka asikter och sedan fegt forsvara dem med foljande mening "att man nu inte heller ska kunna diskutera samekulturen i norr utan att asiktspolisen rycker ut".
Ar du radd for svar pa tal eller tycker du bara att vi ska radera asiktsfriheten i det har landet? Ska att bara fina sma pojkar som har studerat juridik fa uttala sig? Usch och fy om nagon arbetarklass eller same skulle saga emot stackars Tommy.

Har sitter jag i utlandet och langtar efter Sverige och allt som ar svenskt. Och sa laser man sa'n har bigott och fordomsfull skit. Det ar ju for fan sa att man skams for att vara svensk. Jag hoppas att samer och bonder inte tror att vi alla ar som du Tommy. Och jag hoppas javligt mycket att du INTE ar Stockholmare, far da maste man ju skammas over att vara det ocksa.

TACK FOR MIG... Sa pa er Samer... An finns det trevliga svenskar kvar strax soder om Sapmi!

Namn: Tommy Rydén
Datum: Söndag den 8 Maj 2005 Kl: 18:24

Det är ju helt bisarrt att man nu inte heller ska kunna diskutera samekulturen i norr utan att åsiktspolisen ska rycka ut. Samerna, precis som bönderna, måste inse att tiderna har förändrats. Bondekulturen försvann i och med utvecklingen. Ändå ska alltså en viss kategori med statlig hjälp ha kvar status quo?? Som fd juridikstuderande kan jag intyga att ovanstående typ av kritik inte är klassat som hets mot folkgrupp än. Men om sossar och andra får hållas så...
Kommer kommentera detta på min blogg: www.0392.info

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida