Log in
 Vorsteh, träning på fåge ...  
Namn: Melker
Datum: Måndag den 4 April 2005 Kl: 11:30
I medlemstidningen Svensk Vorsteh är det nu en ganska detaljerad artikelserie om fågelutsättning som jag kan rekommendera.

Namn: MW
Datum: Måndag den 4 April 2005 Kl: 11:08
Hej Andreas,

Har själv planer att införskaffa rapphöns så småningom. Så här har jag uppfattat att det kan genomföras:

Hönsen skall vara 8-10 v gamla vid inköp (beställ tidigt!)Man placerar ut en specialbyggd bur med ett antal höns i. Buren skall vara byggd så att den skyddar från rovfågel och räv/katt. Buren placeras ut och lämnas ett par dagar (förutom byte av vatten, foder o dyl.). Efter dessa dagar kan t ex 5 av 15 höns släppas fria (p g a flockkänslan håller de sig kvar, man kan ha ett grovmaskigt nät runt buren och erbjuder därmed skydd under tak för de fria hönsen). På 1-2 veckor har du träningsbara fåglar som hunnit träna upp flygmuskulaturen. Övertränar man inte fåglarna kan de räcka hela träningssäsongen...

På nätet finns det säkert någon formn av beskrivning hur man kan bygga själva buren.

// MW

Namn: Andreas Lidberg
Datum: Söndag den 3 April 2005 Kl: 23:41

Jag har en vorsteh som är drygt ett år gammal och skulle vilja köpa fågel (rapphös) att träna på. Jag har dock ingen erfarenhet av detta och skulle vilja ha information. Sätter man ut fågel i markerna eller kan man ha de i bur hemma på gården och helt enkelt åka ut på ett fält och släppa fåglarna när man känner för det? Som ni ser så är jag helt novis på området.

Hunden jagar men jag känner att jag vill ha mer fågelkontakt och då det är ca 30mil till fjällvärldens ripor så vill jag ha mer träning hemmavid.

Jag är väldigt tacksam för svar

Mvh Andreas Lidberg i Boden

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida