Log in
 Golden r...  
Namn: Anna T
Datum: Tisdag den 22 Mars 2005 Kl: 11:44
Golden retriever är en numerärt stor ras som glädjande nog minskat något i popularitet under förra året. Rasen lever längre än genomsnittet och den kostar inte heller försäkringsbolaget lika mycket som de flesta andra raser. Ett stort problem är däremot att alldeles för många individer har hög intensitet på rädsla och saknar nyfikenhet... om man studerar resultaten från MH. (och svaren på den enkät som gick ut i samband med arbetet för RAS) Detta gäller många individer men alls inte alla.

Glädjande nog har goldenklubben lagt ner mycket arbete på att få så många individer som möjligt mentalbeskrivna - och tar uppfödarna sitt ansvar så kommer man nog att se en positiv föränding på sikt. Klubben har även utarbetat en funktionsbeskrivning som genomförs på hela kullar med unga hundar - och även där ser man stora skillnader vad gäller intresse och förmåga att arbeta. Nyligen har forskare börjat att följa hundar som är både mental- och funktionsbeskrivna och det ser faktiskt ut som om man kan få en bild av att vissa "personligheter" även har den rastyp som föreskrivs i standarden.

Verkligheten för rasen är att merparten av de valpar som produceras blir enbart familjehundar, men jag hoppas att valpspekulanter lär sig att välja valpar från uppfödare som sätter mentalitetsaspekterna i fokus...

Tråkigt nog så kan hundar med låg nyfikenhet och höga rädslor upplevas som "enklare" att fostra än de som har kraft och mod att hitta på egna saker i händelse husse/matte inte har ett naturligt ledarskap och vett att stimulera och ta vara på hundens förutsättningar.

Gå gärna in på goldenklubbens hemsida - www.goldenklubben.se
så kan du läsa mer om rasen och klubbens ambitioner.

Jag håller tummen för framtiden och att de som vill ha en "braskudde" i stället åker till IKEA och inte hem till en person som tror sig sälja en väsentlig del av familjedrömmen - villa, volvo, vovve... Rasen är definitivt värd ett bättre öde!

Namn: Hundägare
Datum: Måndag den 21 Mars 2005 Kl: 12:02

Hej

Ska Golden Retrivier vara en hund som är ointresserad av sin omgivning och andra hundar?

Min erfarenhet av de flesta golden vi träffat, kanske jag har fått fel uppfattning om detta, därför min fråga!
Är detta rastypiskt "att inte bry sig" om omgivningen?

Jämför jag med den ras jag har så är det en jäkla skillnad då min vovve är supernyfiken på allt och alla, och vi har träffat rätt så många golden då det är en mycket vanlig ras i Sverige.

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida