Log in
 Labbeklubben - jakt...  
Namn: Marita
Datum: Onsdag den 30 Mars 2005 Kl: 20:05
... det blev lite rumphugget nyss. Ska vara: "Vi diskuterade SSRKs motioner och församlingen var i flera stycken helt eniga i sina åsikter."

Datum: Onsdag den 30 Mars 2005 Kl: 20:02
Det gick enligt valberedningens förslag på fullmäktige (när det gäller valen) och det var bra diskussioner om den gångna verksamheten och den föreslagna verksamhetsplanen. Då det var klubbens allra första fullmäktigemöte var det mycket roligt att konstatera att delegaterna mött upp mangrant (utom två som hade laga förfall). Vi diskuterade SSRKs motioner.

Gällande den jaktliga inriktningen i klubben - gå med som medlem så märker du det nog.

Marita

Namn: Eskil
Datum: Onsdag den 30 Mars 2005 Kl: 11:34
Hej Marita!

Hur ska ni göra detta:

"Jag kan bara konstatera att nuvarande styrelse (vi får se om vi är kvar efter vårt fullmäktige nu den 20 mars...) ser som en av sina uppgifter att vidareutveckla det jaktliga arbetet inom klubben och samtidigt förstärka klubbens jaktliga image utåt."

och hur gick det på fullmäktige?

Datum: Onsdag den 16 Mars 2005 Kl: 14:22
Hej Anders

Jag hoppas du har läst mina tidigare inlägg här i denna tråd där jag försöker förklara lite om Labradorklubben.
Vad tidigare styrelser gjort och inte gjort är onödigt att diskutera idag. Det var trevliga och duktiga människor som arbetade där då och jag vill inte diskutera dessa. Varje styrelse är delvis unik och man väljer att focusera på olika frågor i sitt klubbarbete. Jag kan bara konstatera att nuvarande styrelse (vi får se om vi är kvar efter vårt fullmäktige nu den 20 mars...) ser som en av sina uppgifter att vidareutveckla det jaktliga arbetet inom klubben och samtidigt förstärka klubbens jaktliga image utåt. Det kommer att ta tid och man kan inte förvänta sig något storslaget resultat förrän på sikt. Idag tycks det fungera bra och vi hoppas att det ska fortsätta så.

Marita

Namn: Anders
Datum: Måndag den 14 Mars 2005 Kl: 19:40
Inför förra fullmäktige svarade LRK på remisserna och avfärdade varmviltsproven pga den etiska aspekten. Hur de kalla upptinade fåglarna som används vid B-prov dött funderade sittande styrelse aldrig på.
Marita , jag hoppas verkligen att den nya styrelsen lever upp till ambitionerna.
Tyvärr har hittills LRK effektivt motarbetat all form av jaktlig utveckling och haft en noll-tolerans för den typ av labbar som är avlade för ursprungssyftet jakt.

Namn: Karl
Datum: Måndag den 14 Mars 2005 Kl: 14:44
Här svarar representant för Labradorklubben, till skillnad från Chesapeakeklubben.

Datum: Fredag den 4 Mars 2005 Kl: 19:39
Hej Jan Ola

Det kan tänkas att tidigare styrelser har haft andra uppfattningar än nuvarande. Men vi som nu arbetar i densamma bejakar den jaktiliga utvecklingen för både vår ras och våra medlemmar. Upplysning och kunskap är något vi försöker förmedla och även omsätta i praktiken. Vi hoppas att alla styrelser efter oss ska fortsätta i samma spår så den stämpel jag tidigare nämnde, ska tvättas bort. Det tar säkert en tid men vi gör så gott vi kan. Och med fler jaktintresserade medlemmar kommer det att gå snabbare.

Samtidigt vet vi att många labradorägare/medlemmar inte har siktet inställt åt det jaktliga hållet men kan vi bara "omvända" några så går vi ju framåt. Vi får naturligtvis också acceptera att alla inte är intresserade. Det är ju så i en stor klubb med nästan 5000 medlemmar - det ska finnas plats för alla. Och det gör det verkligen också.

Hej från Marita

Namn: Jan Ola
Datum: Fredag den 4 Mars 2005 Kl: 15:44
Hej Marita,
hur är det med minnet? Vad jag kommer ihåg så var labbeklubben emot varmviltprov när Moa Perssons var ordförande.
Mvh
Jan Ola

Datum: Fredag den 4 Mars 2005 Kl: 13:01
Det vore trevligt om du kollade med din källa, Hipshot. Be vederbörande kontakta mig eller någon annan i LRKs styrelse så ska vi hjälpa honom/henne att bena ut missuppfattningen :o)

Som vi kan se i verksamhetsplanen planeras ett A-prov i klubbens regi kommande höst. Knappast något vi gör om vi vore motståndare till provformen/jakten.

Marita

Namn: Hipshot
Datum: Fredag den 4 Mars 2005 Kl: 12:54
Kollat lite men inget hittat.. ska ta ett surr med den här snubben vid tillfälle helt klart.

Låter iaf bra Labbeklubben!!!

Mvh!

Namn: Marita Björling
Datum: Onsdag den 2 Mars 2005 Kl: 22:21
Jag vet inte var Hipshot har för källa som uppgivit massa nonsens om Labradorklubbens inställning till jakt och A-prov. Men jag vill härmed dementera detta och berätta att ni alla är välkomna in på klubbens hemsida http://www.labradorklubben.se och ta del av de fullmäktigehandlingar som är utlagda idag (verksamhetsplanen t ex) samt att läsa vårt svar på den remiss om provregler som nu är ute för beredning inom SSRK-organisationen.

Inget är alltså mer felaktigt än att tro att vi skulle vara motståndare till A-proven. Klubbstyrelsen gör sitt bästa för att tvätta bort den stämpel som tyvärr förknippas med rasklubben (att inte vara jaktligt inriktade) och jag hoppas att ni samtidigt som ni är inne på hemsidan, också upptäcker info om den stora Labrador Working Camp som äger rum i sommar. 130 personer med 170 hundar har anmält sig till en veckolång jaktträning där klubben bjudit in toppinstruktörer från Sverige, England och Belgien.
Vi tar med stor glädje emot jaktligt inriktade labradorägare som medlemmar i klubben. Och vi tar med lika varm hand emot de som hellre vill syssla med utställning. Vi hoppas att alla ska finna tillfredsställelse i att vara medlem i sin rasklubb. Ju fler jaktligt inriktade medlemmar - ju större jaktlig förankring i klubben. Stå inte utanför utan kom med oss. Tillsammans får vi ju den klubb vi vill ha, eller hur?

Hälsningar
Marita Björling
Infoansvarig i Labradorklubben

Namn: Husse
Datum: Onsdag den 2 Mars 2005 Kl: 20:08
Jag vet att det nu ligger ute på http://www.labradorklubben.se/
Du får leta dig fram själv....

Datum: Onsdag den 2 Mars 2005 Kl: 19:54
Nej :-))

Datum: Onsdag den 2 Mars 2005 Kl: 13:15
Så kan det vara helt klart.. men nja..

Husse.. har du någon länk till info som jag missat?

Mvh!

Namn: MH
Datum: Onsdag den 2 Mars 2005 Kl: 13:13
Hipshot. Att du inte hittat något, kan inte det bero på att det inte FINNS något att hitta?

Datum: Onsdag den 2 Mars 2005 Kl: 13:05
Ehh ägnat en halv dag åt att söka information i ämnet men inget funnit, dock lite för bra och kunnig källa för att släppa detta.

Inte med i någon av klubbarna, de måste närma sig jakten AVSEVÄRT innan det öht är intressant.

Mvh!

Namn: Frank
Datum: Tisdag den 1 Mars 2005 Kl: 23:13
Kan inte tänka mej att "Bitte" någonsin skulle gå med på nåt sånt trams.

Datum: Tisdag den 1 Mars 2005 Kl: 18:46
Hippen, uppenbarligen har du ju labbar förstår jag ?
Är du med i SSRK ?
Är du med i labbeklubben ?

Läs på deras hemsidor och lär, jag orkar/vet knappt att förklara, men så som du framställer det är det inte.

själv är jag inte med i labbeklubben pga av deras tidigare helt ointresserade inställning till jakthundar, (Det finns bara en sorts labrador/rastandarden, orörliga/ ointresserade hundar, du vet...), men det har nog börjat ändra sig, som tur är.
Nytt folk i styrelser osv....

Namn: MH
Datum: Tisdag den 1 Mars 2005 Kl: 15:10
Rent nys och nonsens! Gå in på http://www.labradorklubben.se och läs protokollen så ser du själv att det inte finns någon sanning i det.

Datum: Tisdag den 1 Mars 2005 Kl: 13:38

Ok måste fråga här då kunskapen säkert finns..

Hörde igår något surr om att Labbeklubben tagit någotslags principbeslut att inte verka för varmviltsprov eller vad det var. Tydligen så skulle det vara oetiskt att pröva hund vid jakt.. Kallvilt var helt ok men inte varmvilt. Sökt men inte funnit något om detta, hittade något här på birddog men det var en rätt gammal tråd som inte riktigt avhandlade rätt ämne.

Nu undrar jag om någon känner till detta? Jag tycker det verkar märkligt men vet för lite. Hade tydligen varit uppe i någon styrelse..

Någon??

Mvh!

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida