Log in
 Jaktprov...  
Namn: Hipshot
Datum: Söndag den 6 Februari 2005 Kl: 19:42
Vimsa

Tror du hittar provschema på ssrk.se och förövrigt så far du efter retriverprov så finns väl två typer, varmvilt och kallvilt.. sen finns det väl även workingtest. WT är som ett vanligt prov fast med dummis och mest en uppvärming så som jag fattat det inför de vanliga jaktproven.

Kallviltsproven kan se lite olika ut med du har helt klart både land och vattenjobb i samma prov. Markeringar (kastade fåglar som jycken ska se och minnas nedslagsplats) på land samt i vatten. En eller två fåglar.
Sök. Ett område där du ska köra jycken så domaren får se dess förmåga att söka och finna vilt. Kan vara typ 3 till många fågel lite beroende på provupplägg. Sen kan du ha sök i vatten samt markering på vatten. Det beror på vem som lägger upp provet och i vilken klass du startar. Unghund/nybörjare är lite lättare medan elitklass är lite svårare.

När du har visat att du fixat kallviltsprov, tror du måste ha en 1:a i öppenklass, så får du starta på någon typ av varmviltsprov. Finns fler tester, någon heter typ KKL eller nåt, vet inte vad det är men det är väl mest för att se att du kan jobba effektivt med din hund och att den är tyst och stabil. Sker oftast i samband med någon andjakt. Sen är det vanligt varmviltsprov och det är skoj! Gör jyckarna bort sig så åker de ut och i slutet av dagen så är det rätt spännade. Ofta klappjakt/walkup/andjakt och kul som fan, brukar skjuta på ett sånt prov.

Spaniel o retriver samtidigt? Ingen aning, har aldrig varit med om det... Dock, spaniel som jobbar fram vilt för att retrivrarna ska apportera är ganska vanligt men då får spanielerna INTE apportera själva vilket kan vara lite komiskt ibland :-)

Men lusläs ssrks hemsida, där finns rätt mycket info. Tror det finns en hel del på jaktretriverklubben med även om proven är lite krångligare och svårare men samtidigt så finns där inga mer eller mindre tinade trutar o änder utan deras prov sker uteslutande i samband med praktisk jakt.

Allt ovan med reservation för Hipshots halvkoll, det finns tjog med folk här som kan detta bättre än jag.

Mvh!

Namn: ssrk
Datum: Söndag den 6 Februari 2005 Kl: 07:50
http://www.ssrk.se/

Namn: Janne
Datum: Lördag den 5 Februari 2005 Kl: 19:52
Gå in o läs på SSRK's hemsida. Där står en hel del om detta.

Namn: Vimsa
Datum: Lördag den 5 Februari 2005 Kl: 16:29

Hejsan!
Undrar om någon vet årets planering för jaktprov? Vart kan man finna det? Vad jag förstår så finns det flera olika slags prov såsom fältprov och vattenprov? Genomförs de vid samma tillfälle? Brukar man ha spaniel och retriever-prov samtidigt? Listan kan göras lång med mina frågor angående jakten då jag vet ganska lite om det...
Men jag är tacksam för alla svar och utveckligar runt frågonra!

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida