Log in
 Digital...  
Namn: Husse
Datum: Måndag den 7 Februari 2005 Kl: 18:56
Gunilla, Bengt snackar inte om Fuji Finepix 5000, det lovar jag, utan om sin nyinköpta proffs/lyxkamera som det går ett gäng Fujis:s på en sådan....

Men jag ÄR INTE proffs, knappt amatör ens en gång, men visst kan man använda Fujin till en del bra bilder !
Det är dock svårt att ta bra "action-bilder"...
Ställ i så fall in programautomatiken på SP ( den stora ratten), välj sportläget, då tar kameran med automatik den kortaste slutartiden ljuset tillåter.
Skall du ta snabba bilder på hundar, så räkna med att du får ha ett ordentligt dagsljus, gärna sol för att det skall funka.
Du kan även använda läge "S" =shutter, för att manuellt ställa slutartid och - xperimentera som Bengt säger !

Du kan ju även prova med seriebildstagning som fujin gör hyfsat snabbt. Var dock medveten om att den inte klara av att göra detta med full upplösning, minnet jobbar helt enkelt inte så fort antar jag.

Om jag vetat det innan jag köpte skulle det aldrig blivit affär.... De bilder man får bra är oftast från serier, har man då inte såpass upplösning att det räcker till bra förstoringar så retar det mig till vansinne ( även om det inte behövs förstoras vill man ändå ha möjligheten )

Nästa gång ( om det blir någon...) ska jag lyssna på grabbar som Bengt och Sten Ch innan.....

Lektionen avslutas med tipset att läsa handboken :-))

// Husse

Namn: Bengt Svensson
Datum: Måndag den 7 Februari 2005 Kl: 13:43
Hej Gunilla
Troligen menar du att du använder program automatiken P läget då är det bara att titta och trycka.
Om du börjar att använda M läget så leta i menyerna var du har bildinformation eller medtag penna och papper som för och skriv upp inställningarna för varje bild, sen kan du refusera bilderna efter hand.
Du lär dej genom att fotografera i mängd, släng ut bilder du inte är nöjd med direkt och spara inte om du inte vill ha bilderna som referens.