Log in
 Digital...  
Namn: Husse
Datum: Måndag den 7 Februari 2005 Kl: 18:56
Gunilla, Bengt snackar inte om Fuji Finepix 5000, det lovar jag, utan om sin nyinköpta proffs/lyxkamera som det går ett gäng Fujis:s på en sådan....

Men jag ÄR INTE proffs, knappt amatör ens en gång, men visst kan man använda Fujin till en del bra bilder !
Det är dock svårt att ta bra "action-bilder"...
Ställ i så fall in programautomatiken på SP ( den stora ratten), välj sportläget, då tar kameran med automatik den kortaste slutartiden ljuset tillåter.
Skall du ta snabba bilder på hundar, så räkna med att du får ha ett ordentligt dagsljus, gärna sol för att det skall funka.
Du kan även använda läge "S" =shutter, för att manuellt ställa slutartid och - xperimentera som Bengt säger !

Du kan ju även prova med seriebildstagning som fujin gör hyfsat snabbt. Var dock medveten om att den inte klara av att göra detta med full upplösning, minnet jobbar helt enkelt inte så fort antar jag.

Om jag vetat det innan jag köpte skulle det aldrig blivit affär.... De bilder man får bra är oftast från serier, har man då inte såpass upplösning att det räcker till bra förstoringar så retar det mig till vansinne ( även om det inte behövs förstoras vill man ändå ha möjligheten )

Nästa gång ( om det blir någon...) ska jag lyssna på grabbar som Bengt och Sten Ch innan.....

Lektionen avslutas med tipset att läsa handboken :-))

// Husse

Namn: Bengt Svensson
Datum: Måndag den 7 Februari 2005 Kl: 13:43
Hej Gunilla
Troligen menar du att du använder program automatiken P läget då är det bara att titta och trycka.
Om du börjar att använda M läget så leta i menyerna var du har bildinformation eller medtag penna och papper som för och skriv upp inställningarna för varje bild, sen kan du refusera bilderna efter hand.
Du lär dej genom att fotografera i mängd, släng ut bilder du inte är nöjd med direkt och spara inte om du inte vill ha bilderna som referens.
Sen 12 dec då jag fick min nya leksak har jag fått ladda bateriet 3 gånger med ca 400 bilder per laddning av dessa fins ca 25 bilder kvar och av dessa är 3 bilder kanon, resterande är bilder som skall bearbetas i datorn vad tiden lider.
Jag håller med att manualer är pest men denna gången har jag läst i mängd då där fins enorma möjligheter inbyggt i
kamrans minne plus programvaran som följer med.
Manualen är på 146 sidor och svenska så jag har inte haft någon ursäkt att ta till att det är krångliga utländska fackord, tyvär.

Namn: Gunilla
Datum: Måndag den 7 Februari 2005 Kl: 06:51
Roligt att höra att även proffsen använder en Fuji Finepix S5000.....Är de andra inte så bra eller för avancerade att använda. Skämt och sido.
Finns det något en amatör ska tänka på lite enkla tips. Använder idag autofokus och zoomen.....orkade inte läsa bruksanvisningen...

Namn: Husse
Datum: Fredag den 4 Februari 2005 Kl: 21:14
Tackar och bugar.
Kollade precis nu mina mail och undrade vad det var för en gammal rova ? Och gammal var den ju. Otroliga hantverk !!!

Jag skall se om jag kan fixa nån bild till dig från min "leksakskamera" Fuji finepix S5000....

Ha det. / Husse

Namn: Bengt Svensson
Datum: Fredag den 4 Februari 2005 Kl: 12:28

Husse, har skickat ett par bilder, en på min egen hane där focus är lagd i vänster mittfält (fast) och riktat kameran mot nosen om du kör upp bilden kan du se att focus ligger lite till höger men i höjd med ögat,
Jag har fotograferat i befintligt ljus en 15 watts läslampa och utan blixt men iso uppkörd på 3200 för att kontrollera bruset, brusprogramet svarade 2% brus troligen den vita fläck du kan se på örat.
den andra bilden är av en nytillverkad pelare till ett Engelskt fickur från 1696, med det gamla analoga kamrahuset (100mm macro)det visar hur svår det är att få exact focus, så det behöver inte vara fel på era grejor det kan vara handhavandet likaväl

<< tillbaka
EftersöksService: 798    ApportService: 451    Forum: 28 806    
Startsida